Trådlösa 802.11ac standard inom 1–2 år

Permalänk
Melding Plague

Trådlösa 802.11ac standard inom 1–2 år

Kretsjätten Broadcom planerar en snabb utrullning av 802.11ac och inom 1–2 år ska den nya tekniken, som möjliggör gigabithastigheter genom luften, bli en vanlig syn i hemmen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Skäggig legend

Nom nom!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Teorin are såklart nice, men lite svårt att komma upp i närheten av teoretiska hastigheter på N som det är.

Inte för att det skadar med AC, det lär ju bli lättare åtminstonde att klara N till fullo med hjälp av den.

Permalänk
Avstängd

bra bra men tror dom siktar för högt tyvärr..

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Utmärkt. Jag som ändå hade tänkt dumpa min buggiga pre-N router framöver. Bandbredd är som glass: Ju mer desto bättre!

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur bra det kommer gå på ställen där det är mycket trafik. Trådlöst är redan nästan värdelöst så fort man bor nära många andra. Lär väl knappast ändra sig med nya standarden.

Skulle vara kul om de redovisade lite siffror om hur många samtidiga användare de kan ha och vad för bandbredd de kan förvänta sig.

Permalänk
Medlem

jag bor inte i stan (innan för tullarna i stockholm) men har lätt 10+ andra nätvärk inom räck vid och redan då har man ju problem.

Permalänk
Medlem

Finns det plats

Hur mycket trådlöst finns det plats för?
För några år sedan stod Intels chef i TV och sa att i framtiden måste allt som går kopplas upp med tråd för att det kommer att bli så mycket som behöver vara trådlöst.
Stod det inte någonstans att GSM nätet börjar bli för trångt nu med alla smarta telefoner?

Permalänk
Medlem

Njae, jag håller mig till kabel fortfarande. Tror inte att man kan få samma latency, räckvidd och bandbredd hur man än gör.

Permalänk
Medlem

Det alltid välkommet med bättre teknik. Hoppas den är bakåt kompatibel bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

bra bra men tror dom siktar för högt tyvärr..

Hellre att man siktar högt än lågt!

Permalänk

Fan vad najs. Jag har funderat på att byta ut min DIR-655 som jag haft sedan Draft tiden mot någon som klarar 5GHz men nu blir det nog att vänta på ac om det kommer så snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Hellre att man siktar högt än lågt!

än lovar 100 men får bara 80?

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Alltid bra med bättre trådlöst men kabel kommer alltid vara det jag förlitar mig till.
Är så mycket stabilare än trådlöst.
Har dock trådlöst hemma för dom bärbara och mobilen

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Njae, jag håller mig till kabel fortfarande. Tror inte att man kan få samma latency, räckvidd och bandbredd hur man än gör.

Nej, kabel är givetvis bäst, men till saker man inte kan dra kabel så duger ju bra trådlösa lösningar också.

Permalänk
Medlem

Trådlöst är riktigt smidigt, men det finns ju självklara nackdelar, dock mestadels när man spelar och liknande. Vissa områden är så fyllda med trådlösa nätverk att hastigheterna blir helt ohållbara, skulle vara intressant om en ac standard gör att man slipper konkurrera med övrigas nätverk, för det kommer ta lång tid innan alla ha ac standard...

Permalänk
Medlem

Själv har jag hela lägenheten trådlös, förutom NASet då. Fungerar fint. Lite streaming-problem till min Boxee Box ibland men det beror mer på Boxees mjukvara än något annat. Jag och flickvännen spelar regelbundet och får sällan över ~30 i ping. Jag gillar trådlöst och det här ser ju bra ut, även om man såklart inte kommer få den teoretiska hastigheten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Undrar hur bra det kommer gå på ställen där det är mycket trafik. Trådlöst är redan nästan värdelöst så fort man bor nära många andra. Lär väl knappast ändra sig med nya standarden.

Skulle vara kul om de redovisade lite siffror om hur många samtidiga användare de kan ha och vad för bandbredd de kan förvänta sig.

Högre bandbredd är bara bra. Den kan användas för att göra trådlöst mer användbart på ställen med mkt trafik.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Undrar hur bra det kommer gå på ställen där det är mycket trafik. Trådlöst är redan nästan värdelöst så fort man bor nära många andra. Lär väl knappast ändra sig med nya standarden.

Skulle vara kul om de redovisade lite siffror om hur många samtidiga användare de kan ha och vad för bandbredd de kan förvänta sig.

Det beror ju på hur kunnig man är, om det är flera som har trådlöst runtomkring och det stör signalen så kan man ju byta band och frekvens samt gömma nätverket så ingen försöker koppla upp sig hela tiden(vet att det går att hitta iaf)..

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmulletrance:

Det beror ju på hur kunnig man är, om det är flera som har trådlöst runtomkring och det stör signalen så kan man ju byta band och frekvens samt gömma nätverket så ingen försöker koppla upp sig hela tiden(vet att det går att hitta iaf)..

Men om alla gör som du och gömmer sina nätverk blir det ju svårare att se vilka kanaler (frekvenser) som är lediga... Kör man bra kryptering så är det nog inte många som lyckas koppla upp sig ändå.

Fast det är med trådlös hastighet är ju lite skojeri tycker jag. Även om det står att man är uppkopplad med 54 Mbit/s så blir den verkliga hastigheten aldrig bättre än hälften av detta. Så dessa gigabitnätverk är alltså max 500 Mbit/s i praktiken då? Då är ju kabel bättre fortfarande. Finns även 10 Gbit/s med kabel numera.

Permalänk
Medlem

Tycker alltid att det är kul när man gör framsteg i tekniken, men jag tycker också att detta nästan låter för bra för att vara sant.

Gigabyte hastigheter utan tråd känns som något som kanske inte är omöjligt om du har routern bredvid datorn men ska du ha den en bit bort så att det kommer föremål i vägen eller något annat så blir det svårt att nå de hastigheterna.

Men får hoppas att de når sina mål

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Men om alla gör som du och gömmer sina nätverk blir det ju svårare att se vilka kanaler (frekvenser) som är lediga... Kör man bra kryptering så är det nog inte många som lyckas koppla upp sig ändå.

Fast det är med trådlös hastighet är ju lite skojeri tycker jag. Även om det står att man är uppkopplad med 54 Mbit/s så blir den verkliga hastigheten aldrig bättre än hälften av detta. Så dessa gigabitnätverk är alltså max 500 Mbit/s i praktiken då? Då är ju kabel bättre fortfarande. Finns även 10 Gbit/s med kabel numera.

Jag sa inte att alla skulle göra som mig, sa bara att man KAN om man så önskar leka lite med inställningarna för att kanske få en bättre hastigthet!

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk

På tiden, jag förstår inte hur folk kan sega med 100Mbit idag mer än då de måste vara portabla. Hoppas även att mottagningen blir bättre.

Sedan får man hoppas på att det trådbundna också stiger i hastighet, så att det blir mer praktisk att arbeta emot servern. Problemet är väl bara det att filerna som man arbetar med stiger storlektsmässigt i samma tagt.

*edit*
Jag själv kommer fortsätta främst använda trådat ett bra tag över, anledningar är att det är enklare, snabbare och stabilare. Med enklare, mindre säkerhetstänk och mindre antennplaceringsproblem etc. Men någon nätverkskabel till nallen lär det ju inte bli, så jag väntar på den nya standarden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Lika viktigt som throughput är.ju responstid och räckvidd. Jag undrar hur mycket bättre detta blir.

Permalänk
Medlem

Adeles för paranoid för att skyffla de mängderna data över trådlöst, med tanke på hur kass säkerheten är i dagsläget...
Väntar hellre på nyheten om att 10 Gbit ersätter 1 Gbit som standard på moderkort som nätverksanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast det är med trådlös hastighet är ju lite skojeri tycker jag. Även om det står att man är uppkopplad med 54 Mbit/s så blir den verkliga hastigheten aldrig bättre än hälften av detta. Så dessa gigabitnätverk är alltså max 500 Mbit/s i praktiken då? Då är ju kabel bättre fortfarande. Finns även 10 Gbit/s med kabel numera.

Nja. 800Mb/s var data från dator 1 till dator 2 (annars är det riktigt fult gjort..). Så detta ska vara en praktiskt maxhastighet när man bortser från eventuella störningar i frekvensområdet (eftersom de använde sladd).

54Mb/s (6,75MB/s) är en teoretisk maxhastighet, det är helt omöjligt att komma upp i denna hastighet för _data_ från dator 1 till dator 2.
Overhead på wlan är ganska stort, dessutom utnyttjas samma bandbredd till kommunikation i båda riktningar, lägg dessutom till att hastigheten sänks av omkringliggande nät som använder kanaler "nära" ditt nät.
En mer "rimlig" praktisk maxhastighet är någonstans runt 4MB/s.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Adeles för paranoid för att skyffla de mängderna data över trådlöst, med tanke på hur kass säkerheten är i dagsläget...
Väntar hellre på nyheten om att 10 Gbit ersätter 1 Gbit som standard på moderkort som nätverksanslutning.

Kass säkerhet över trådlöst? o_O
Visar du någon som lyckats lyssna av WPA2 TKIP/AES får du en klubba.
Har du bara ett "hyffsat" säkert lösenord är du safe om du inte går upp mot någon med monstruös databeräkningskraft. (då snackar vi typ superdator)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Kass säkerhet över trådlöst? o_O
Visar du någon som lyckats lyssna av WPA2 TKIP/AES får du en klubba.
Har du bara ett "hyffsat" säkert lösenord är du safe om du inte går upp mot någon med monstruös databeräkningskraft. (då snackar vi typ superdator)

Inte riktigt knäckt men det finns en säkerhetsrisk med typ alla bredbandsleverantörers routers:
http://lifehacker.com/5873407/how-to-crack-a-wi+fi-networks-w...

Permalänk
Medlem

Fan vad najs! Men frågan är om det är tillräckligt låg fördröjning för att kunna spela spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF