Stabil OC vid vanligt bruk men 124 bsod vid stabilitetstest över natten.

Permalänk
Medlem

Stabil OC vid vanligt bruk men 124 bsod vid stabilitetstest över natten.

Hej alla.

Relevant information:

2500k, stepping 7, rev D2
p8p67 pro B3.1
Noctua NH-D14
Corsair vengeance 1600 mhz 1.5v
Vet inte om det är något mer som är viktigt att veta, i sådanafall bara fråga så letar jag upp det

Tog för cirka 2 veckor sedan tiden på mig att äntligen finjustera min överklockning. Kom att lägga mig på 4.7 ghz med en volt i CPU-Z på 1.424 och dippar ner till 1.416 och går som högst upp till 1.432. Temperaturen jag har kommit upp i har jag mätt med Core Temp och har som högst varit runt 73-74c. Undantaget är med Intel Burn Test då den går upp mot 80 grader, har dock aldrig sett detta hända vid vanligt bruk av datorn, så bestämmde mig för att det kan vara OK (har jag fel och är jag naiv här?).

De program jag stresstestat med är:

Intel Burn Test
Prime95 (både blend och small FFT)
HyperPi

Jag har haft dessa program igång i ca 2 timmar när jag bara suttit framför datorn och följt testet (böcker ftw) och det har vart lugnt, men om jag låter datorn köra över natten så kommer jag alltid tillbaka till ett BSOD 124 fel. Såklart innebär detta att min överklockning inte är stabil, men frågan är helt enkelt: eftersom jag inte upplevt några problem alls i vardagligt bruk (har aldrgi krashat på mig) bör jag göra något åt detta? Och kan jag göra något enkelt åt detta utan att antingen gå mycket i volt eller neråt i klock?

MvH
Bratalix

Permalänk
Medlem

Intel Burn Test när man maxar minnet är typ inget annat som ens kommer nära så om du inte sitter och gör extremt tunga uträkningar över lång tid non-stop skulle jag inte bry mig om det, spel kommer inte ens nära och inte mycket annat heller, när jag renderar saker som är ganska tungt för datorn är det iaf med god marginal för vad de flesta stresstest kan pusha datorn till.
Grejen är att i 99% av fallen kommer du inte ha några problem, risken är att du krashar lite oftare än andra men Windows och program/spel i sig är buggiga nog för att väga upp för ev vinst du får av ett 100%igt system, kör på det som funkar, märker du sedan i spel eller annat att du får problem eller att datorn dör lite för ofta, ja då får du helt enkelt gå tbax.
En ska skall tilläggas dock, var ganska uppmärksam på om datorn börjar bluescreena lite för ofta, iom att oväntade avslut kan muppa hårddiskar osv.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Man kan se stresstester som en simulering av längre tids användning.

Om du får BSOD så är systemet inte stabilt. Det är knappast konstigt att om man får BSOD så händer det oftare under stresstest.

Så vad bör du göra? Det beror på hur du ser på risken för BSOD. Är BSOD när som helst OK? Isf kan du ju avvakta och se hur ofta det händer.