Permalänk

Vattenkylning, förslag på läckage.

Tjenare, jag har en "fungering/ett-förslag" på att hindra läckage i vattenkylningen.
Räcker det inte med att sätta silikon, där det kanske skulle kunna tänka sig droppa?

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Jag har inga goda erfarenheter av silikon. Det hela slutade med att det flöt massa små silikonbitar i kretsen och jag fick spendera en hel dag med att få ut allt. Sedan är trycket såpass högt så jag tror inte lite silikon kommer hålla i längden.

Jag kan starkt rekommendera kompressionsanslutningar. Har använt enbart dessa och det läcker inget.

Visa signatur

Phenom II X4 955BE | 8 GB PC3-12800 1600MHz | GA-990FXA-UD3 | Sapphire Radeon HD 6950>6970 2 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordulv:

Jag har inga goda erfarenheter av silikon. Det hela slutade med att det flöt massa små silikonbitar i kretsen och jag fick spendera en hel dag med att få ut allt. Sedan är trycket såpass högt så jag tror inte lite silikon kommer hålla i längden.

Jag kan starkt rekommendera kompressionsanslutningar. Har använt enbart dessa och det läcker inget.

blir trycket verkligen så högt?
man har ju bara ett flöde samt pumpens egna förträngning.
det flödar ju bra men kan inte säga att man har flera bars tryck i systemet....

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

Rekommendar dig starkt att använda antingen kompresions nippla eller nipplar +slangklämmor/buntband

Permalänk

Ni tror att det räcker?.
Har ni någon bild på hur ett vattensystem ser ut?.
Hur det fungerar?
Pump -> rad? osv..
Hur gör man för att få 2 stycken 360RADS att kyla en CPU?

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Skrivet av BlackMoon:

Ni tror att det räcker?.
Har ni någon bild på hur ett vattensystem ser ut?.
Hur det fungerar?
Pump -> rad? osv..
Hur gör man för att få 2 stycken 360RADS att kyla en CPU?

ska du koppla på grafik kort på det med så blir det väll

Pump > Rad 1 > CPU > Rad 2 > GFX > resorvar(ifall detta andvänds) >

inget gfx till den slingan så koppla då rad 2 till resovar alternativ pumpen igen ifall du inte har resorvar, dock vet jag inte om du tjänar super mycket att ha 2st rads till bara 1 cpu

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Men vad skulle behövas till vattenkylningen?.
För jag har ju lust att lägga 2-4k.

OBS: Överklockad i7 2600k (4.8GHz, 1.350v)

Har ett HAF X

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordulv:

Sedan är trycket såpass högt så jag tror inte lite silikon kommer hålla i längden.

Om det pallar tryck? du räkna ut trycket på ett 900liters akvarie så ska du se att den där lilla pisspumpen man har i datorn inte har en chans mot det trycket!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bjonss13:

Om det pallar tryck? du räkna ut trycket på ett 900liters akvarie så ska du se att den där lilla pisspumpen man har i datorn inte har en chans mot det trycket!

Detta är inte den aktuella frågan..

Men vad skulle behövas till vattenkylningen?.
För jag har ju lust att lägga 2-4k.

OBS: Överklockad i7 2600k (4.8GHz, 1.350v)

Har ett HAF X

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

nej men att säga att silicon inte pallar det är bull o lögn! bra att sprida det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Om det pallar tryck? du räkna ut trycket på ett 900liters akvarie så ska du se att den där lilla pisspumpen man har i datorn inte har en chans mot det trycket!

Det är inte intressant att veta volymen, för volymen är inte kopplad till trycket utan det är vätske nivån som påverka trycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Det är inte intressant att veta volymen, för volymen är inte kopplad till trycket utan det är vätske nivån som påverka trycket

Vatten väger ca ett kilogram per liter oavsett om nivån är 10cm eller 100cm
Ju större volym desto mera tryck på silicont/skarven

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

Vatten väger ca ett kilogram per liter oavsett om nivån är 10cm eller 100cm
Ju större volym desto mera tryck på silicont/skarven

//E

tryck=kraft/area

Tänk efter lite nu,
om du är 10cm under ytan så har du bara vikten av de 10cm vattenpelare, men är du 1m under ytan så har du en vikt på dig motsvarande 1 m vattenpelare.

Permalänk
Medlem

Eftersom folk verkar riktigt slöa på att svara på din fråga, gör väl jag det. Du behöver
Pump
Reservoar
Radiator
CPU Block
Slang + Anslutningar
batterivatten + något bakteriedödande (glykol) om din burk står så att solen kan lysa på den (lika bra att ta något iaf så man är 100% att inte få alger) Finns på bensinmakar.

Enda viktiga är att du alltid har Reservoar -> Pump så att pumpen inte kan gå torr, sen var radiator sitter i loopen spelar inte jättestor roll, högst några grader hit och dit. Här har du en ganska ny review av triple rads
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?278004-Bun...
Om du kan få in en triple rad i Haf X har jag ingen aning om, men du kan ta 240 versionen av samma version, bör vara samma prestanda. 240 räcker nog, men 360 är att rekommendera. Mer rads mer kyla för pengarna du lägger ut.

Kompression nipplar är väl att rekommendera, dock lite dyrare än vanliga. Så välj efter plånboken. För att förhindra läckage får du se till att kolla alla O-ringar med jämna mellanrum (6 månader är vad jag gör). Och gör en testrun utanför datorn för att se om block/rad/res läcker osv, och när du väl installerat trippel kolla alla anslutningar (en av mina läckte trots att jag dubbel kollade för att slangen var skruvad och skruvade upp anslutningen en aning.)

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackMoon:

Tjenare, jag har en "fungering/ett-förslag" på att hindra läckage i vattenkylningen.
Räcker det inte med att sätta silikon, där det kanske skulle kunna tänka sig droppa?

Du har ingen vattenkylining idag, om jag förstår dina andra inlägg korrekt?
Har man inte världens tryck i kretsloppet så kan det faktisk gå bra utan vare sig kompressionsnipplar eller slangklämma. På med slangen direkt på hullingnippel bara Dock ändrar slangarna egenskaper med tiden så det är aldrig fel att använda slanklämma eller komressionsnipplar som andra tippsat om.
Jag använder kompressionsnipplar som jag drog åt med handkraft och det räckte.
Har för mig att jag använde gängtejp på något ställe där nippeln inte gick ända in så att o-ringen kunde täta ordentligt... men minnet sviker mig.. pumpen kanske eller temperaturgivarna...äsch...men det kan vara något i stället för silicon som kan bli ett helvete att bli av med den dag man vill göra om något.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

vad du än gör blanda inte in några tätnings medel silicon mm det kommer att sätt igen kylblocket till cpu,n!!!
då oftast det finns en liten plåt som fördelar vattnet i blocket

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

Varför skulle du vilja täta med silikon? Det är inte ett badrum vi snackar om, det är tätt i regel och man läcktestar innan man stoppar i slingan ändå

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av SanCo:

Eftersom folk verkar riktigt slöa på att svara på din fråga, gör väl jag det. Du behöver
Pump
Reservoar
Radiator
CPU Block
Slang + Anslutningar
batterivatten + något bakteriedödande (glykol) om din burk står så att solen kan lysa på den (lika bra att ta något iaf så man är 100% att inte få alger) Finns på bensinmakar.

Enda viktiga är att du alltid har Reservoar -> Pump så att pumpen inte kan gå torr, sen var radiator sitter i loopen spelar inte jättestor roll, högst några grader hit och dit. Här har du en ganska ny review av triple rads
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?278004-Bun...
Om du kan få in en triple rad i Haf X har jag ingen aning om, men du kan ta 240 versionen av samma version, bör vara samma prestanda. 240 räcker nog, men 360 är att rekommendera. Mer rads mer kyla för pengarna du lägger ut.

Kompression nipplar är väl att rekommendera, dock lite dyrare än vanliga. Så välj efter plånboken. För att förhindra läckage får du se till att kolla alla O-ringar med jämna mellanrum (6 månader är vad jag gör). Och gör en testrun utanför datorn för att se om block/rad/res läcker osv, och när du väl installerat trippel kolla alla anslutningar (en av mina läckte trots att jag dubbel kollade för att slangen var skruvad och skruvade upp anslutningen en aning.)

Tack så HEMSKT mycket
Bästa inlägget (för mig) jag har sett..

Ja, jag ska bygga om mitt HAF X så jag får in 2-3 stycken rads.
Pga, bra tillgång till al

Mvh!

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Om det pallar tryck? du räkna ut trycket på ett 900liters akvarie så ska du se att den där lilla pisspumpen man har i datorn inte har en chans mot det trycket!

Du jämför 900 liter mot 1.5? Braaaa där.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Du jämför 900 liter mot 1.5? Braaaa där.

Vad e 1.5?

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackMoon:

Vad e 1.5?

1/2.
Och yes. En pump som kan trycka ~2.0m högt klarar av att trycka 900L förutsatt att slangarna är små.
Sen kan i principen reservoiren vara hur stor man än känner för.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av BlackMoon:

Vad e 1.5?

Liter i detta fall. själv har jag ca 0.8L vatten i min slinga.

/S

Edit: fast med tanke på hans svar fattar jag ingenting

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Går det att ha någon liten tank? Typ 20bred och 30hög + reservoar?

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Skrivet av BlackMoon:

Går det att ha någon liten tank? Typ 20bred och 30hög + reservoar?

reservoar är det samma som tank

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

reservoar är det samma som tank

Okej, finns det någon tank i den storleken som jag sa?

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!