Fläktarna till interminnena - plocka bort?

Permalänk
Medlem

Fläktarna till interminnena - plocka bort?

Hallå där!
Jag köpte min dator för ungefär tre år sedan och då var jag inte så kunnig om datorer så det var en kompis som plockade ihop delarna till mig. Jag fick med fläktar till mina internminnen och fläktarna sitter på nu och jag har märkt att datorn låter väldigt mycket. Så min fråga till er är: Bidrar dessa fläktar till att datorn låter? Förlorar man något på att plocka bort dem isåfall?

/Razacer

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |

Permalänk
Medlem

minnesfläktar brukar låta en hel del ja, små fläktar brukar i allmänhet låta rätt illa, och framför allt när de blivit lite äldre. och nej, de behövs inte, egentligen behövs inte stora kylflänsar alls om du inte överklockar minnena

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Ta bort dem, tillför inget så länge du inte ska syssla med extrem överklockning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Jag har nu plockat bort fläktarna, nu vidare till mitt nästa problem:
Jag kopplade ur fläktarna och plockade av dem försiktigt (enligt mig), när jag sedan startade datorn och går in i "System" i Kontrollpanelen står det att jag bara har 4 GB installerat RAM-minne fast jag egentligen har 3x2048MB? Jag har plockat ur mina RAM-minnen och satt i dem igen men det står fortfarande att jag bara har 4 GB. Någon som vet vad jag kan göra?

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |