Permalänk
Medlem

Phenom II 965 Temp med Hyper 212

Hej.

Jag har för första gången installerat en Hyper 212+ i mitt system (bara installerat corsairs H serie förut) och jag undrar om mina temps är inte är lite för höga.
Enligt CPUID HWmonitor ligger min standard klockade 965:a på runt 27-28 i idle och 39 C i load, med typ 22-23 C i rummet och med fläkten på 100% (mitt moderkort vill bara köra på max, och jag orkar inte bråka)

Det är inte så att jag oroar mej för att processorn går för varmt, men det känns som att det är lite för höga temperaturer för en "oklockad" cpu, särskilt med tanke på att fläkten går på 100%.

Har jag failat med kylpastan? det känns lite så

Fan, glömde skriva att jag kör med ett FD Define XL...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pim.H:

Hej.

Jag har för första gången installerat en Hyper 212+ i mitt system (bara installerat corsairs H serie förut) och jag undrar om mina temps är inte är lite för höga.
Enligt CPUID HWmonitor ligger min standard klockade 965:a på runt 27-28 i idle och 39 C i load, med typ 22-23 C i rummet och med fläkten på 100% (mitt moderkort vill bara köra på max, och jag orkar inte bråka)

Det är inte så att jag oroar mej för att processorn går för varmt, men det känns som att det är lite för höga temperaturer för en "oklockad" cpu, särskilt med tanke på att fläkten går på 100%.

Har jag failat med kylpastan? det känns lite så

Fan, glömde skriva att jag kör med ett FD Define XL...

Det är ju låga temperaturer? Det blir inte så mycket bättre än det, faktiskt. AMD är inte så kalla direkt, tänk på nM. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Det är ju låga temperaturer? Det blir inte så mycket bättre än det, faktiskt. AMD är inte så kalla direkt, tänk på nM. (:

Okej, tack

Men jag funderar på att byta ut fläkten mot en Fractal design 120mm eller två, för det känns inte som de blir så högljudda på 100%
Kommer jag att få mycket sämre temperaturer då?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha tysta fläktar rekommenderar jag 2st Fläkt

Kom ihåg att temperaturen kommer höjas några grader.

Kör fläktarna i push and pull.
Dvs Inblås -->|--> Utsug och inte -->|<--

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av L1zard:

Om du vill ha tysta fläktar rekommenderar jag 2st Fläkt

Kom ihåg att temperaturen kommer höjas några grader.

Kör fläktarna i push and pull.
Dvs Inblås -->|--> Utsug och inte -->|<--

Ska han ha det tyst, men fortfarande någolunda prestanda så är det Svythe GT 1150 RPM som gäller (http://www.inet.se/produkt/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo...).

Högre CFM, bra mkt lägre ljudnivå

Edit*
Va inte så stor skillnad faktiskt, men jag använder Scythe GT till Kühlern och dem är fantastiska!

Edit2*
TS: Kör inte med Fractals fläktar i kylare, dem är högljudda och har rent av usel prestanda gentemot fläktar som är gjorda för radiatorer och kylartorn (i.e Scythe GT).

http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/coolers/120...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ska han ha det tyst, men fortfarande någolunda prestanda så är det Svythe GT 1150 RPM som gäller (http://www.inet.se/produkt/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo...).

Högre CFM, bra mkt lägre ljudnivå

Edit*
Va inte så stor skillnad faktiskt, men jag använder Scythe GT till Kühlern och dem är fantastiska!

Edit2*
TS: Kör inte med Fractals fläktar i kylare, dem är högljudda och har rent av usel prestanda gentemot fläktar som är gjorda för radiatorer och kylartorn (i.e Scythe GT).

http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/coolers/120...

Jag menar på att det är ett tyst och bra billigt alternativ, han överklockar ju inte. Jag har själv Gentle Typhoon (1450) men vet att den kan låta en hel del. Jag tror faktiskt inte skillnaden mellan de två fläktarna är värd 50kr/fläkt. Gentle Typhoon har lite bättre kvalite, men kostar 50kr mer. Välj själv

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av L1zard:

Jag menar på att det är ett tyst och bra billigt alternativ, han överklockar ju inte. Jag har själv Gentle Typhoon (1450) men vet att den kan låta en hel del. Jag tror faktiskt inte skillnaden mellan de två fläktarna är värd 50kr/fläkt. Gentle Typhoon har lite bättre kvalite, men kostar 50kr mer. Välj själv

Det har du faktiskt rätt i

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Pim.H:

särskilt med tanke på att fläkten går på 100%.

Varför ej styra fläktarna via BIOS eller speedfan. Du har väl ett PWM uttag på moderkortet ? Originalfläktarna är mycket bra och låter ingenting vid 800 varv som de borde snurra på vid så låg temperatur. Inte konstigt att det låter när du varvar 2000 RPM med två

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

jag har en AMD phenom 965Be jag ligger på 35-37 grader i idle med eftermarknads kylare . så din temp är ju bra

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X