Kris! Efter 6-7 sekunder efter att jag har startat datorn så slutar cpu fläkterna!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Kris! Efter 6-7 sekunder efter att jag har startat datorn så slutar cpu fläkterna!

Sweclockers! Min stolta svenskhet, jag behöver hjälp!

Jag har då byggt ihop min dator för första gången, men jag hade min bonus fader vid min sida (han har byggt ihop 20 st drygt, han kan.)

Men vi har lite problem! Rubriken säger nästan allt; När jag startar datorn så fungerar 3 chassi fläktar och 2 cpu fläktar som de ska, men redan efter 6-7 sekunder så står det A2 på moderkortets LED display och CPU fläktarna slutar att fungera. Jag stänger givetvis av datorn när det sedan står på skärmen;

"CPU Fan Error."

"Press F1 to start the setup."

Vad ska jag göra? Vill inte riskera att CPUn för 5000 brinner upp.

MVH.

Redigerad: http://www.howtogeek.com/forum/topic/cpu-fan-error Exakt så står det fast mina fläktar slutar helt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Sitter CPU fläkten till rätt utag dvs CPU_FAN kontakten

EDIT, samt om den sitter i rätt kontakt, snurrar den?

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Iskogen
Registrerad
Mar 2010

Det kanske är så att moderkortet är inställt så att han skall reglera hastigheten på cpu fläkten via volt ist för pwm och ibland kan han dra ner volten så lågt att vissa fläktar inte startar. När man startar så ger han fullt men sedan när bios har laddat upp så minskar volten, om det nu kan vara ställt så....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av ggustavsson:

Sitter CPU fläkten till rätt utag dvs CPU_FAN kontakten

EDIT, samt om den sitter i rätt kontakt, snurrar den?

Jag har då 2 fans, CPU_FAN är huvud fläkten i, CPU_OPT är sekundära cpu fläkten i. Det ska vara rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av D-light:

Det kanske är så att moderkortet är inställt så att han skall reglera hastigheten på cpu fläkten via volt ist för pwm och ibland kan han dra ner volten så lågt att vissa fläktar inte startar. När man startar så ger han fullt men sedan när bios har laddat upp så minskar volten, om det nu kan vara ställt så....

Hur ändrar jag? Dvs hinner jag ens ändra på, om en CPU fläkt inte går så bränns CPUn ganska fort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norberg
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Xevieth:

Hur ändrar jag? Dvs hinner jag ens ändra på, om en CPU fläkt inte går så bränns CPUn ganska fort?

Tror nog du klarar dig på passiv kylning sålänge du inte anstränger CPUn

|Moderkort: MSI Z170A Krait Gaming |GPU: Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming
|CPU: i5 6600K @ 4,6Ghz |PSU: FD Tesla R2 650W |SSD: 2x 240GB
|Minne: 16GB Corsair LPX DDR4 2133 Mhz |Chassi: Phanteks Enthoo Pro|
|Datorskärm: Acer XB270HU Predator 27" 1440p 144Hz IPS G-Sync|
|Lur: Sony Xperia XZ 32GB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010

kan jag låna tråden lite? Har köpt en vattenkyld prollekylare och den ska ju kopplas in i CPU_FAN. Dock är det 4pin på CPU_Fan och bara 3pin på fläkten. Spelar det någon roll? Allting fungerar som det ska än så länge.

MOBO:Gigabyte P6A-UD-4-B3 PROLLE: i5 2500k@4.2ghz GPU: AMD7970 PSU: Corsair 650W COOLER: Antec h20 CASE: Lian-Li

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av poww_genius:

kan jag låna tråden lite? Har köpt en vattenkyld prollekylare och den ska ju kopplas in i CPU_FAN. Dock är det 4pin på CPU_Fan och bara 3pin på fläkten. Spelar det någon roll? Allting fungerar som det ska än så länge.

Ja, det funkar bra:D

Why procastinate now when I can do it tomorrow?