Problem med överklockning i UEFI. Vad kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

Problem med överklockning i UEFI. Vad kan vara problemet?

Hej, det är nämligen så att jag har ett litet problem som jag har stöt på nu sedan jag köpte datorn för några månader sedan. Är nämligen så att jag inte kan klocka min dator genom UEFI. När jag har klickat i performance mode och startat om datorn så kan den hänga sig plötsligt. Efter att starta om den så startar och stänger den av sig två tre gånger innan jag får ett felmeddelande där det står overclock failure. Sedan efter en omstart till så fungerar den igen. Dock så kommer den att göra om samma sak igen om jag inte går in i uefin och ändrar till normal eller energi. Undar nu vad det kan vara som spökar för mig. Har ni något råd på vad det kan vara eller om hur jag ska felsöka detta?

Komponenterna:
Asus p8z68-v PRO
Intel k2500
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Asus nvidia 570 direct Cu II
Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE (kör på 1300 nu)

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Gör ett försök i att blåsa liv i tråden. Gav upp tanken att försöka överklocka prollen då den kunde hänga sig efter en tid. Gav mig på ett nytt försök nu utan någon vidare effekt. Är det någon som har någon teori över varför datorn hänger sig när jag börjar stresstesta den via prime 95 lr 3dmark vantage?

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Du kanske överklockar för mycket?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

När jag läser så verkar det som om du använder dig utav någon "automatisk överklockning" som moderkortet ställer in? Stämmer detta?

I så fall kan de vara något den ställer in fel som gör att datorn låser sig. Allt ifrån för låg volt till cpun, eller någon timings som ramminnena inte tycker om.

/ Stefan

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem

Blev visst en dubbelpost sorry.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Det enda jag ändrat är hastigheten på ram minnena men om jag väljer preformence mode så får jag samma symtom som dig. Normal eller energispar fungerar prima har ett p8z77-v PRO och 3770k. Någon som hittat en lösning?

Permalänk
Medlem

Prova manuell överklockning i stället, läs guiden som finns här på Swec.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]