Vad tjänar man egentligen på att överklocka processorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Vad tjänar man egentligen på att överklocka processorn?

Hellu!
Har en i5 2500K, som är clockad till 4.5Ghz.
Vad tjänar jag på det egentligen? 3-4 FPS i spel? och en E-penis förlängare i 3dmark11?
Är det något mer?

Tycker bara att ljudnivån på datorn har ökat (Har en coolmaster 212 kylare).

Tack på förhand...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011

Tja, om du har kraftiga grafikkort så kanske överklockningen är precis det som krävs för att processorn inte ska flaska.. Eller om du kör många program samtidgt.. Eller har lite mer bråttom när du renderar ... Bla, bla... Gratis kraft när det behövs...

Skickades från m.sweclockers.com

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

I spel är det lite sak samma så länge inte processorn flaskar grafikkortet, men kör man mycket cpu tunga program så kan en generös överklock göra så att arbetet går snabbare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002

Troligtvis mera än vad du tror, de flesta tror att fps är allting, men det viktiga är hur det flyter.
En snabbare processor gör att allt går bättre, saker startar snabbare och klarar av att skicka information till ditt grafikkort utan att behöva vänta i vissa situationer. Man kan jämföra det lite(men är ej korrekt) med en ssd och hårddisk, båda kan ha samma överföringshastighet, men ssdn har oslagbar accesstid och det gör att allt går fortare. Denna skillnad är inte lika stor dock när man överklockar man kan märkas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2004

Har även jag en i5 2500k som körs i 4,5 och när det gäller renderingar (vray i mitt fall) märks en ganska rejäl skillnad mot orginalklock. Har skrivit ner benchmarks någonstans där jag jämförde orginal mot nuvarande konfiguration, ska se om jag hittar dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av LarsoyH:

I spel är det lite sak samma så länge inte processorn flaskar grafikkortet, men kör man mycket cpu tunga program så kan en generös överklock göra så att arbetet går snabbare

precis klockade upp min upplåsta athlon till 3.6 ghz för att inte flaska mitt grafikkort ^^
innan jag överklockade hade jag (med egna inställningar på trackmania nations forever 92 fps efter jag låst upp min processor och det kunde hända att det hackade till lite ibland) men det försvann när jag klockade till 3.4 ghz och det höjdes med ca 20 fps och då höjde jag lite till och slutade på 125 fps ^^

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Enligt denna ger 100 MHz c:a 1.6 fps i Skyrim, så du har klockat till dig nästan 20 fps i Skyrim iaf.
Förutsatt att grafikkortet orkar med, förstås.

Asus G751JY-T7037H / i7 4860HQ / GTX 980M 4 GB / 16 GB RAM / Samsung XP941 512 GB M.2 PCIe x4 / Win 10, Arch Linux / Dell U2414H
LG G4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen
Registrerad
Jul 2009

sätt på spelet och kör med 680x568 och lägsta möjliga texturer och shader, får du ett mått på processorns kapacitet, blir det 100fps får man inte mer fps oavsett grafikkort.

Core i5, gtx660

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Jag har ett gtx 580, en i5 2500k borde väl inte flaska det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Jerka88:

Jag har ett gtx 580, en i5 2500k borde väl inte flaska det?

Olika spel använder processorn olika mycket så i en del kommer det ett ge en märkbar boost med överklockad processor och i en del inte.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

I till exempel SweClockers recension är även överklockade processorer med i prestandatesterna (förvisso 4,75 GHz istället för 4,5); titta där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Elgot:

I till exempel SweClockers recension är även överklockade processorer med i prestandatesterna (förvisso 4,75 GHz istället för 4,5); titta där.

ah, tack för den!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2008

Det här var ju illustrerande.