win home server 2011

Permalänk
Medlem

win home server 2011

Hej
Finns det nått smart sätt att fixa domain utan fast ip?
Har dynamisk ip från bbb och när jag förösker så går det inte att slut föra för att få tex andre.homeserver.com.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

installera deras klient på servern så uppdaterar den din ip så ofta som du vill funkar kanon och är gratis:)

EDIT: länken kan vara bra att ha...
http://www.no-ip.com/

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

JO har tänkt på noip men tycker att det skulle gå lösa smidigare, tror MS att alla har fast ip?

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på en filserver som jag kopplar mig till. Och jag försökte med massa olika lösningar men det absolut smidigaste var som det nämdes här över att koppla sig till no-ip.
Den står ju bara och tickar när du väl installerat det och uppdaterar ip-nummret utan att man behöver bry sig

Edit:
Sedan så skulle jag rekommendera att använda sig av en linux-distro istället för windows. Men det är bara min åsikt och behöver inte alls göras.

la till information
Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseboy:

JO har tänkt på noip men tycker att det skulle gå lösa smidigare, tror MS att alla har fast ip?

Ja, det gör dom och traditionellt så har alla Windows Server användare det när det behövs. Det finns ingen riktig motivation till varför Microsoft skulle ge sig in på DNS hosting till privatpersoner bara för att du inte vill använda existerande alternativ.

Permalänk
Medlem

Tycker att : när man går ut och säljer en produkt för privat personer till hemmet, då borde de ha tänkt en lite bit längre än vad näsan räcker.
Troligen när de nu har kört denna kampanj som är billig för win home server 2011, kommer väldigt många köpa för alla fördelar de ser i ett hem nätverk.
Men de flesta kommer stötta på problem och skiten blir halvdan.
Troligen hade de även kunnat få ett gratis program som fixat det de vill ha som tex ordna upp filmer bilder titlar i snyggt bibliotek.osv,,
Just my point of view!

Visa signatur

love in him

Permalänk

Har själv dynamisk IP och hade inga problem att få 'mittnamn.homeserver.com' att fungera.

Du behöver inga extraprogram för att få det att funka, antingen kan du använda en gratis .homeserver.com-domän eller en egen domän som du betalar för.

Kom ihåg att öppna rätt portar i routern och vidarebefordra dem till servern. På www.portforward.com finns guider för de flesta routrar.

Även om routern har stöd för uPnP så kan det behövas ställas in manuellt.

Körde Amahi homeserver (linux) först men ångrar inte en sekund att jag köpte Windows Home Server 2011 (på svenska). Funkar klockrent, enkel installation och integrerar sig snyggt på klienterna, funkar dessutom på Macen.

Till och med barnet i huset lärde sig direkt hur man kommer åt grejer på nätverket, delar med sig av bilder osv. Webbgränssnittet där man kan streama musik eller filmer direkt till datorn/mobilen utan att behöva ladda ner det är uppskattat.

Jag som datanörd kanske hade önskat mig lite fler avancerade konfigurationsmöjligheter för att ha något att leka med, men det finns ju trots allt en del add-ins att ladda ner.

Tycker att Microsoft för en gångs skull har lyckats riktigt, riktigt bra. Speciellt när WHS 2011 är så billigt.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Dålig rubrik. Det finns även väldigt många liknande frågor på forumet, så du kan inte ha sökt särskilt mycket. Läs gärna igenom reglerna igen, om du har glömt dem.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.