Permalänk
Medlem

köpråd för gamer skärm ~24''

Hej!
jag planerar att köpa en ny skärm om ett tag och eftersom jag inte direkt är en höjdare på skärmar tänkte jag be om hjälp!
Jag undrar hur stor skillnad det egentligen är mellan en 60hz och en 120hz skärm, hur mycket känner man av det när man lirar och är det värt att lägga pengar på?

Tanken var att inte lägga ut allt för mycket pengar och hitta en prisvärd kvalitetsskärm.
Jag har dock spanat in de lite dyrare Benq XL2410T - 20T och undrar om folk har synpunkter på dessa och om de är värda priset?
Jag känner att jag egentligen inte behöver det nyaste och bästa, men om de helt klart är värda de pengarna så är det ju värt att köpa en bra skärm som håller länge.

Och såklart,
vad rekommenderar ni?

Permalänk

120Hz behövs bara om du använder stereoskopisk 3D. Jag tycker att stereoskopisk 3D är en fluga och skulle personligen inte prioritera 120Hz.

Jag rekommenderar att undvika de billigaste skärmarna, billiga TN-paneler är inte så trevliga. De flesta "mellanklass"-skärmarna håller helt okej kvalitet och är skillnaderna är ofta ganska små. Om du endast planerar att spela finns heller ingen vinning i IPS eller VA, en del upplever att IPS har för mycket "input lag".

Jag har tyvärr ingen information om de skärmarna du har spanat in.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Har xl2410t själv, det är en rejäl skilnad på 120hz och 60hz, jag skiter i 3D, har inte ens glasögon till det, bara 120hz är värt pengarna.

Permalänk
Avstängd

Om du bryr dig om hur du presterar i spel ska du köpa 120Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

[SPOILER]120Hz behövs bara om du använder stereoskopisk 3D. Jag tycker att stereoskopisk 3D är en fluga och skulle personligen inte prioritera 120Hz.

Jag rekommenderar att undvika de billigaste skärmarna, billiga TN-paneler är inte så trevliga. De flesta "mellanklass"-skärmarna håller helt okej kvalitet och är skillnaderna är ofta ganska små. Om du endast planerar att spela finns heller ingen vinning i IPS eller VA, en del upplever att IPS har för mycket "input lag".

Jag har tyvärr ingen information om de skärmarna du har spanat in.

[/SPOILER]
Okej, det är endast för spel jag bryr mig om skärmkvalitén. Att kolla film är ingen prio, det lär ändå bli bättre än min nuvarande skärm!

Skrivet av D00mbr0s:

Har xl2410t själv, det är en rejäl skilnad på 120hz och 60hz, jag skiter i 3D, har inte ens glasögon till det, bara 120hz är värt pengarna.

Det jag har läst kring 120hz så är allt positivt, så det känns som det lutar mot det. Vet du hur stor skillnaden är mellan 10t och 20t? Det är ändå 500kr, men god kvalitet kan jag ändå betala för.

Permalänk

Kör du fps så kör på en benQ 120hz!:)
Men jag tycker om man spelar wow/lol och sånt vill man ha Hellre ha riktigt fina färger... Och dom är IPS och 60hz... Men om du kör både och kör på en xl2420;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Kör du fps så kör på en benQ 120hz!:)
Men jag tycker om man spelar wow/lol och sånt vill man ha Hellre ha riktigt fina färger... Och dom är IPS och 60hz... Men om du kör både och kör på en xl2420;)

När dota 2 och diablo 3 släpps lär det bli en hel del av de förståss! Om dom dock får ut NS2 nån gång blir det säkert en massa speltimmar där.
Men att ha en skärm som gynnar fps låter bättre en en skärm som gör spel fina?
Jag spelar det mesta, strategi till fps, en xl2420 kanske är ett gott val då!

Permalänk
Skrivet av b0113:

När dota 2 och diablo 3 släpps lär det bli en hel del av de förståss! Om dom dock får ut NS2 nån gång blir det säkert en massa speltimmar där.
Men att ha en skärm som gynnar fps låter bättre en en skärm som gör spel fina?
Jag spelar det mesta, strategi till fps, en xl2420 kanske är ett gott val då!

Kör på en Xl2420:) du kommer bli nöjd!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

I princip alla moderna mellanklass skärmar har inputlag som är omärkbar. Köp en skärm med bättre kvalite på panelen så får du en trevligare upplevelse. Det här med 'spelskärm' är en illusion som propageras av människor som stirrar sig blinda på siffror som inte har verklig mening.

Många här skulle säga att en skärm med 20 ms lag är 'ospelbar'. 20 ms är en tiondel av ett ögonblink som du gör så snabbt som du kan. Samma människor skulle också hävda att du bör välja en skärm med 2ms över 6ms för att spela, d.v.s en differens på 4 ms. Det motsvarar en femtiondel av ett ögonblink. För denna minimala tidsdifferens (som folk endast upplever för att de tror att de ska det) menas det att man ska byta bort färger, svärta, kontrast och betraktningsvinklar. Det är för mig obegripligt, och det skulle vara kul att blindtesta människors värdering av inputlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

I princip alla moderna mellanklass skärmar har inputlag som är omärkbar. Köp en skärm med bättre kvalite på panelen så får du en trevligare upplevelse. Det här med 'spelskärm' är en illusion som propageras av människor som stirrar sig blinda på siffror som inte har verklig mening.

Många här skulle säga att en skärm med 20 ms lag är 'ospelbar'. 20 ms är en tiondel av ett ögonblink som du gör så snabbt som du kan. Samma människor skulle också hävda att du bör välja en skärm med 2ms över 6ms för att spela, d.v.s en differens på 4 ms. Det motsvarar en femtiondel av ett ögonblink. För denna minimala tidsdifferens (som folk endast upplever för att de tror att de ska det) menas det att man ska byta bort färger, svärta, kontrast och betraktningsvinklar. Det är för mig obegripligt, och det skulle vara kul att blindtesta människors värdering av inputlag.

Ja det är ju en vanligt uppkommande diskussion huruvida man märker skillnaderna i ms eller inte. Men om man lever i illusionen att det är en märkbar skillnad så är man ju ändå nöjd, inte sant?

Jag säger inte att skärmen måste ha låg ms för ultimat gameing, men jag skall använda den till att spela på. Om du tycker det finns skärmar som ger en bättre spelupplevelse en de "låg ms, hög hz, TN - gamer skärmar" får du gärna dela med dig!

Permalänk
Medlem

Har en benq xl2420t, riktigt riktigt nöjd med den skärmen. Att spela i 60hz och sedan ändra till 120hz som att jämföra en opel och en ferrari.

Permalänk
Medlem

Tänkte hijacka denna tråden lite.
Jag är också inne på att skaffa en XL2410T ( http://www.inet.se/produkt/2203190/benq-tft-24-xl2410t-120hz ).
Primärt till spel (blandning av FPS's och RPG's)

Frågan är dock: Är det lönt att köra med en 120Hz skärm om man kör CrossFire/SLI?
Vill inte lägga pengar på en 120Hz:are bara för att sedan behöva aktivera V-sync/tripple buffering för att motverka (eventuell!) microstuttering, vilket indirekt gör 120Hz överflödigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.