Permalänk
Medlem

AMD PhenomII 960t BE Core Unlock

Hej swec!

Byggde ihop min dator för ca en dag sedan och vill nu låsa upp min cpu.

Vad jag har läst så är det inte säkert att det funkar, samt att temps blir högre.
Jag cpu temp ligger nu på 47c efter ca 20-25min prime95 och den ökar inte. Moderkortet har core unlocker så är det bara att testa?

OBS!!! Jag använder standard kylare för cpu!

En annan fråga, jag har ram som ligger på 1600mhz men i CPU-Z står det Max Bandwidth 667mhz i SPD och NB frequency 2013,5Mhz i Memory fliken.
Hur ska jag göra för att köra de i 1600Mhz ?

Tack i förhand!
Mvh

emilgf

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Hej swec!

även om ditt moderkort har en upplåsningsfunktion är det inte säkert att din processor har 6 fungerande kärnor, 2 är ju avstängda och kan vara trasiga på ett eller annat sätt. men det är bara att testa men ja, fler kärnor betyder högre strömförbrukning, och därmed varmare. så om du dessutom ska överklocka rekommenderas en bättre kylare.

ram körs i standard 1333mhz, allt annat räknas som överklockning, även om moderkort och ram ska klara det. det går att höja i bios enkelt, men det kan behövas andra saker som spänningshöjning för att det ska fungera. borde finnas en del trådar om minnesöverklockning här på swec. hur som helst är det en ytterst marginell prestandaskillnad mellan 1333mhz och 1600mhz och inget du lär märka

edit: la till citat så ts hittar tillbaks

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

även om ditt moderkort har en upplåsningsfunktion är det inte säkert att din processor har 6 fungerande kärnor, 2 är ju avstängda och kan vara trasiga på ett eller annat sätt. men det är bara att testa men ja, fler kärnor betyder högre strömförbrukning, och därmed varmare. så om du dessutom ska överklocka rekommenderas en bättre kylare.

ram körs i standard 1333mhz, allt annat räknas som överklockning, även om moderkort och ram ska klara det. det går att höja i bios enkelt, men det kan behövas andra saker som spänningshöjning för att det ska fungera. borde finnas en del trådar om minnesöverklockning här på swec. hur som helst är det en ytterst marginell prestandaskillnad mellan 1333mhz och 1600mhz och inget du lär märka

precis ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb