Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Alright, dagen D är här

De resterande 3 fällisarna har kommit och jag har hunnit känna lite på dem och provat en av dem lite mer praktiskt och kommer fokusera denna recension på den, därefter kommer recension på de andra.

Först lite kort om intrycket av var och en:

Ganzo FH21 - WOW!! Så snygg, smooth och helt enkelt perfekt! Riktigt schysst design och bra kvalitetskänsla.

Enlan EL 01 - Känns stabil, gedigen och välbyggd och känns som att den klarar lite tuffare tag.

Ganzo G720 - Hade stora förhoppningar om denna pga bra recensioner, men jag tycker tyvärr den känns för klumpig och opraktisk till något annat än att skära med pga bladets utformning med väldigt trubbnosig spets. Otroligt gedigen och bra kvalitetskänsla dock, men jag tror faktiskt jag kommer sälja den vidare, känns inte tillräckligt allsidig för min smak. Superfin kniv annars.

Kvällens recension handlar om Ganzo FH21. Från Ganzos nya produktlinje nu med D2-stål. Stålet har testats i USA och befunnits vara äkta D2. Skall vara något mer rost/fläckbenäget men av de jag läst har det inte varit några problem.

Lite fakta:

Stål: D2
Bladtjocklek: 3.5mm
Bladlängd: 86mm
Utfälld längd: 197mm
Vikt: 96.5gr
Lås: Linerlock
Slipning: Full flat grind
Flipperdesign.
Hårdhet enl tillverkaren 60HRC men enligt tester närmare 61-62. Bådar gott för förmåga att hålla en egg.
Pris: 260kr

Lite bilder:

https://i.imgur.com/zuzQf7r.jpg
https://i.imgur.com/A2UiWSZ.jpg
https://i.imgur.com/gCrUHTX.jpg
https://i.imgur.com/gLmCOrD.jpg

Så vad kan jag säga om denna lilla kniv?

Jo det är en mycket trevlig lite mindre fällkniv som passar handstorlek upp till medium ungefär.
Den är troligtvis inte tänkt att tåla riktigt tuffa tag utan lite lättare jobb som skära kartong, kapa smårep, mat/fruktprepp, öppna förpackningar och sådant.

Den har kullager i pivot axeln vilket gör att bladet formligen flyger ut, bara man drar lite nätt i flippern och det älskar jag. Extremt smooth bladrörelse vid öppning och stängning. Svårt att sluta leka med den. Jimpingen på flippern gör att man enkelt får ett bra tag med fingret. Jimping finns även vid bladets början, som känns helt rätt och helt naturligt att vila tummen på.

Måste säga att den känns helt fantastisk. Känns inte klumpig i handen utan ganska nätt och behaglig att hålla i. Greppet i G10 känns väldigt greppsäkert och kniven ligger fint i handen även om man kramar till lite.

Bra spets som funkar att punktera förpackningar och dyligt eller annat där det är lämpligt med en skarp spets. Kniven var vass vid leverans även om den inte fullt når upp till hur vassa mina knivar brukar vara när jag är färdig med dom, men den rakar armhår hyfsat iaf. Eggvinkeln är ganska hög, skulle tro runt 25-28gr något sådant, men låter det vara ett tag och tänkte nu använda den rejält innan jag gör något.

Tycker det är en mycket trevlig kniv av det lite nättare slaget men den känns välbyggd och gedigen ändå, och framförallt är den vacker att se på.

Kan varmt rekommendera denna till någon som letar efter en behändig fällkniv som är vacker att se på, ja helt enkelt urläcker, och har en funktionell design.

//Peter

Dold text

Får jag fråga var du fick tag i FH-21 för 260kr? Hittar billigt från Gearbest, fasttech etc. men där tillkommer ju Postnord avgifter mm. så verkar sluta på runt 400kr?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Får jag fråga var du fick tag i FH-21 för 260kr? Hittar billigt från Gearbest, fasttech etc. men där tillkommer ju Postnord avgifter mm. så verkar sluta på runt 400kr?

Hej,

Angav bara säljaren på ebays pris. Nu har jag haft tur med alla mina beställningar, säljaren har skrivit mycket lägre än det faktiska värdet. Så med beställningen på Ganzo FH21, Enlan El 01 och Ganzo G720, som jag betalade 670 till säljaren för, hade denne skrivit ett värde på 38 dollar. Det gav moms och tullhanteringskostnad på 167 på allt sammans.

Och på Ganzo G740 som jag beställde ensam i en annan order, betalade jag 260 till säljaren, medan denne hade angivit ett.värde på 8 dollar. Så där betalde jag 92 i tullhantering och moms.

//Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Några knivintresserade kvar på Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Vardagskniven, går aldrig ut utan den, lätt att fälla ut & låsa med en hand, med karbinhake som också dubblerar som ölöppnare. Väger i stort sett ingenting.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har inga speciellt spännande knivar, men införskaffade 2 st halvroliga förra sommaren:

Cold steel Luzon large, och Cold steel Micro Recon 1.

8Cr13MoV på Luzonen, och Micron kör AUS 8a. Använder micron till det mesta här hemma nu, passar perfekt i fickurs-fickan på jeansen

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Vardagskniven, går aldrig ut utan den, lätt att fälla ut & låsa med en hand, med karbinhake som också dubblerar som ölöppnare. Väger i stort sett ingenting.
https://i.postimg.cc/q7r01cFG/CRKT.jpg

Bara nyfiken nu då, men är det lagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara nyfiken nu då, men är det lagligt?

Inget olagligt med det om man är över 21 år, från knivlagen

''[S3]Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år.''

(oklart om en sån kniv enes räknas in i det stycket eller bara är en vanlig kniv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara nyfiken nu då, men är det lagligt?

Skrivet av rotkiv42:

Inget olagligt med det om man är över 21 år, från knivlagen

''[S3]Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år.''

(oklart om en sån kniv enes räknas in i det stycket eller bara är en vanlig kniv)

Svaret är "kanske".

https://lagen.nu/1988:254

Mycket beror på syftet att man har med kniven.
Det är olagligt att ha med den för att hugga ner folk men lagligt att ha med den för att skära sönder kartonger på återvinningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Inget olagligt med det om man är över 21 år, från knivlagen

''[S3]Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år.''

(oklart om en sån kniv enes räknas in i det stycket eller bara är en vanlig kniv)

Men man får väl t.ex inte ens ha morakniv på allmän plats? Jag syftar inte bara på ägandet, utan att han "går aldrig ut utan den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Men man får väl t.ex inte ens ha morakniv på allmän plats? Jag syftar inte bara på ägandet, utan att han "går aldrig ut utan den"

Numera finns det ett undantag i knivlagen för "Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg".

Sen är det ju en tolkningsfråga vad som faller in under den kategorin och inte. Det har varit en del olika domar där mycket verkar handla om uppsåtet bakom att bära kniven.

Jag har alltid ett multiverktyg med kniv i ryggsäcken för att det är "bra att ha". Man vet aldrig när man behöver en skruvmejsel eller kapa ett snöre. Är det däremot tänkt som någon form av självförsvar eller liknande så är det inte tillåtet.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Men man får väl t.ex inte ens ha morakniv på allmän plats? Jag syftar inte bara på ägandet, utan att han "går aldrig ut utan den"

Mer oklart, beror på situationen och kniven. Från högsta domstolen:

''I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att kniven kommer att användas som vapen omfattas innehav av sådana knivar av förbudet. Också en mindre slidkniv, t.ex. en morakniv, kan godtas i många sammanhang, såsom vid en utflykt som innefattar grillning. Detta gäller dock i regel inte vid exempelvis nöjestillställningar eller idrottsevenemang och inte heller i andra sammanhang, där många människor träffas eller uppehåller sig. ''

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara nyfiken nu då, men är det lagligt?

Om det är lagligt eller inte bekymrar mig föga, jag har jobbat som hantverkare hela mitt yrkesverksamma liv (i runt 45 år) och är van att alltid ha en kniv lättåkomlig av praktiska skäl. Rör jag mig i områden där det finns risk för att någon viftar med kniv i närheten av mig föredrar jag att ha nåt med bättre räckvidd än en sketen fällkniv, då åker den här med (och det är inte lagligt på allmän plats).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

En till kniv som jag är rätt glad i, som jag fick av mormor när jag var mindre:

En karesuando-kniv, handtaget är av björk och renhorn, och bladet är Sandvik 12C27(tror jag)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Rör jag mig i områden där det finns risk för att någon viftar med kniv i närheten av mig föredrar jag att ha nåt med bättre räckvidd än en sketen fällkniv, då åker den här med (och det är inte lagligt på allmän plats).

En slaktmask?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

En slaktmask?

Nix, men det kanske vore nåt...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Blev sugen på en en ny kniv, så beställde hem den här skönheten!

Cold steel drop forged bowie

Bredvid en fickkniv:

Och bredvid en morakniv:

Dold text
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Blev sugen på en en ny kniv, så beställde hem den här skönheten!

Cold steel drop forged bowie
https://i.imgur.com/2Hkvwka.jpg

Bredvid en fickkniv:
https://i.imgur.com/b8DUO0H.jpg

Och bredvid en morakniv:
https://i.imgur.com/xkYtkM2.jpg

Dold text

Update! Har nu varit ute och jobbat lite i trädgården, och har huggit ner en del lönnar(bara smått, största var kanske 5 cm i diameter) bakom maskinhuset. Imponerad av stålet i den här kniven(52100 kolstål). Efter kanske 40 minuters huggande är eggen fortfarande så vass att man kan raka sig på den. Torkade av teflonet och eggen med lite fuktigt papper, och strök på ett lager linolja.

Nackdel:
Lite halvobekväm att hugga med då vibrationerna rör sig rätt ut i handtaget(känns lire som att banka med en hammare utan gummihantag), men i det stora hela är jag mycket nöjd. En stark rekommendation.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11