Permalänk
Medlem

Corsair Hydro H80

Hej alla jag har en corsair H80 och jag tänkte att den skulle blir lite tystare och köpte 2st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm. Men efter byte jag upplev att den blev inte tystare nästan tvärtom och som ni vet hydro har en knapp i mitten så man kan ha fläktar i tre läge....men den funkar inte med de nya fläktar...varför?....det känns som de snurrrar i full fart hela tiden...vad gör man? Tack

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att köra fläktarna på en separat fläktkontroller.. styr du dem med "pumpen" blir det gärna "on/off" ... Glöm bara inte koppla in "fläktsladden" från pumpen, den visar pumpens varv...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

kollat dina bios inställningar så inte dina fläktar går på fullt hela tiden?använder du nåt program för att styra fläktar?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk

Om jag inte minns fel så kan bara H80 styra PWM fläktar, GT är inte PWM utan vanliga volt fläktar. Alltså kommer fläktarna gå på fullvarv om du använder volt på H80. Den styr via den fjärde kabeln som finns på PWM fläktar.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Men original fläktar har 3 kablar samma som Scythe....borde funka bah...inte underligt att de låter mer är original om de går på 2000 varv hela tiden......kanske borde skaffa en fläktkortoll då kan man köra alla fläktar i den. Har ni nåt tips en snygg fläktkontroll som passar till haf x? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

Om jag inte minns fel så kan bara H80 styra PWM fläktar, GT är inte PWM utan vanliga volt fläktar. Alltså kommer fläktarna gå på fullvarv om du använder volt på H80. Den styr via den fjärde kabeln som finns på PWM fläktar.

H100 har inte PWM fläktar.
jag kör mina 4 FD fläktar med H100 på medel och den reglerar fint varvtalet på alla fyra fläktar.
Men om processorn är varm så flåsar ju fläktarna på fullvarv.
Så vilken typ av fläktar med 3 pin spelar ingen roll.
Jag vet inte om det funkar bättre med PWM, men eftersom det inte följde med några, så behövs det inte.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Läste i någon tråd där jag vill minnas att en representant från Corsair förklarade detta problem med att Styrningen är inställd på varvtal (inte spänning). Lägsta läget på H80 ligger på ca 1750rpm varför en 1450rpm fläkt går på max oavsett!

Hittar dock inte länken just nu så ni får väl betrakta det som osäker källa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Läste i någon tråd där jag vill minnas att en representant från Corsair förklarade detta problem med att Styrningen är inställd på varvtal (inte spänning). Lägsta läget på H80 ligger på ca 1750rpm varför en 1450rpm fläkt går på max oavsett!

Hittar dock inte länken just nu så ni får väl betrakta det som osäker källa!

Stämmer bra, profilerna bygger på att fläktarna har ett visst varvtal. Sätter man in lägre, blir det konstant max som du säger.

Så separat fläktkontroller eller om man har styrning för spänning på moderkortet är det som gäller.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Läste i någon tråd där jag vill minnas att en representant från Corsair förklarade detta problem med att Styrningen är inställd på varvtal (inte spänning). Lägsta läget på H80 ligger på ca 1750rpm varför en 1450rpm fläkt går på max oavsett!

Hittar dock inte länken just nu så ni får väl betrakta det som osäker källa!

Jag tror att du har rätt för att det hände ingenting när jag trycker på den....den kör full fart hela tiden...kanske va bättre den andra modell med 1150varv....

Tips på ett bra och snygg fläktkontrol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av umbertos:

Jag tror att du har rätt för att det hände ingenting när jag trycker på den....den kör full fart hela tiden...kanske va bättre den andra modell med 1150varv....

Tips på ett bra och snygg fläktkontrol?

Zalman MFC-1 Plus.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243473

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ja nu är klart efter lite googlande köpte jag en NZXT Sentry 2 den såg snyggt ut. Hoppas att den fungerar bra, jag funderar bara en sak nu......alla fläktar kontakt gå in i kontrollen...men hu fungerar mot hydro...ska jag bara koppla fläktar i kontrollen från hydro och inget mer jag ska inte ha nåt kontakt i själva huv på nåt vis punpen snurrar av sigsjälv me molex...eller? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av umbertos:

Ja nu är klart efter lite googlande köpte jag en NZXT Sentry 2 den såg snyggt ut. Hoppas att den fungerar bra, jag funderar bara en sak nu......alla fläktar kontakt gå in i kontrollen...men hu fungerar mot hydro...ska jag bara koppla fläktar i kontrollen från hydro och inget mer jag ska inte ha nåt kontakt i själva huv på nåt vis punpen snurrar av sigsjälv me molex...eller? Tack

Ja, pumpen ska ju snurra på konstant vad jag vet, så kör du fläktar på kontrollern. Vet inte hur rpm-tråden är kopplad, om den går från pump eller fläktar till CPU-FAN? Om det inte sitter nåt kanske du får stänga av varningen i BIOS, men om det är med så är det lugnt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag har Zalman kontroll i nästan alla mina datorer.
Om jag har två fläktar p/p så kopplar jag ihop båda fläktarna med en spliter, och har dom till samma ratt på kontrollen så dom snurrar lika. Sedan är det ju som påpekas att pumpen får sin ström stabilt 12v, ska snurra i ca1400varv.
Man brukar få en med speciell kabel, splittad så man kan koppla mellan fläkten och Cpu-kontakten för att få varvtalsinfo.
Det ställer man ju in i Bios på Typ Chassie_fan, eller Power_fan eller liknande.
Uppdaterade mitt Bios på mitt ena Gigabyte-kort aldeles nyss, och då ställde bioset in sig på fläktstyrning på Pumpkontakten, och då snurrade den bara i ca1000varv men, det blev inte för varmt ändå, men om det hettar till då trottlar processorn och stänger av datorn, så det är ingen direkt risk, men värt att hålla koll på,

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...