Byta fläkt till Zalman CNPS10X Extreme?

Permalänk
Medlem

Byta fläkt till Zalman CNPS10X Extreme?

Jag har en Zalman CNPS10X Extreme idag. Vad kan jag välja för fläkt som är tystare? Själva kylaren i sig får nog sitta kvar, men fläkten borde kunna uppgraderas. Jag har inga problem med temp på lägsta varv, men den väsnas för mycket ändå.

Permalänk
Medlem

Vilken 120 fläkt som hellst med rätt anslutning.
Även om det är skillnad mellan fläktmärken så är det ändå varvtalet som har störst betydelse för bullret.
Oftast så brukar noctua rekas bland "anti-ljud" entusiaster, men välj inte en med för lågt max varvtal, bättre att låta moderkortet styra efter tem istället.

Permalänk
Medlem

Jag har alltså den här kylaren med originalfläkt. Det sitter monterat på en Intel i5 750 på ett Gigabyte P55-UD3-kort. Jag har inte själv satt ihop det från början, så jag vet inte i vilken ordning det är monterat. Vad jag ser är att jag får inte av kylaren, då den sitter i vägen för ett par av skruvarna som håller den på kortet. Att få av fläkten från kylaren är minst sagt trångt utan att montera av kortet. Är det så att kylaren är skruvad från baksidan av kortet då? Ni som bygger själv har säkert bättre koll än jag.

Permalänk
Medlem

Den är skruvad uppifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Jag har en Zalman CNPS10X Extreme idag. Vad kan jag välja för fläkt som är tystare? Själva kylaren i sig får nog sitta kvar, men fläkten borde kunna uppgraderas. Jag har inga problem med temp på lägsta varv, men den väsnas för mycket ändå.

Du ser här på bilder att den bara sitter fast med 4st skruvar från framsidan:

http://s3.pji.nu/product/standard/800/444873.jpg

Jag hade skaffat en Scythe Gentle Typhoon fläkt då de är en av de bästa fläktarna till kylflänsar. Den kommer att kyla bättre och låta mindre än originalfläkten.

Permalänk
Medlem

Jo, att fläkten är skruvad uppifrån är klart. De 2 inre skruvarna döljs dock effektivt av minnena. Kanske går att få av fläkten om jag tar ur minnena, vilket är trångt så det räcker. Fläkten torde gå lättare att byta om hela kylaren går att få av på ett smidigt sätt, det var nog det jag mest undrade. Jag har en ny Nexus Real Silent liggandes som jag tänkte prova först.

Permalänk
Medlem

Jaha, klart efter lite knölande. Resultat? Bra mycket tystare än originalfläkten. Bara att konstatera att den var utsliten. Nu ska jag bara hitta lagom varvtal till den nya.

Permalänk
Medlem

Någons som har något fäste till en zalman kvittar vilket för jag har inget fäste till min och det kan vara en bra grej att ha i framtiden