en förvirrad amatör överklockare med fråga.

Permalänk
Avstängd

en förvirrad amatör överklockare med fråga.

Hej, Sitter på en intel q6600 och ett Zotac 560

CPUn klockade jag från 2.4 till 2.8, inte specielt mycket men som en början. Enligt 3dmark så blev ökningen ganska liten, vi pratar om 150poäng.

från 3000 till 3150.

När jag började leka lite med min GPUn så drog jag den från 820mhz till 945 men blev tvungen att sänka till 925 för att den skulle gå stabilt. Blev en ökning från 3700 till 4190 i 3dmark

CPU'ns score blev densamma. Sedan börja jag klocka minnet på grafikkortet och märkte till förvåning att när jag sätter den på 2100-2111mhz så ökar CPUn's test score från 3150 till 3600 alltså en ökning med 20% över orginalet.

Men samtidigt om jag ökar den till 2150mhz så går sedan scoren ner till 3100-3200 igen.

Blev grymt stor skillnad, inte bara i 3dmark utan även i skyrim så jag ligger och kör på High på allt och flyter på med 50fps överallt förutom i de städerna. Innan så var de medel på allt och kanske 30fps ute i världen.

Men hur kommer de sig att när jag ökar MHZn på minnet på grafikkortet att CPUn jobbar bättre :D?

Har aldrig trott att de skulle bli sån stor skillnad på att ändra minnet, och varför går de sämre då jag ökar de mer? (jag har ej gjort något med strömmen på grafikkortet

Permalänk
Medlem

Kunde du dra grafikkortet från 820 till 925 utan och röra volten?:-o

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerka88:

Kunde du dra grafikkortet från 820 till 925 utan och röra volten?:-o

Skickades från m.sweclockers.com

jupp, gick enda fram till 945 och 3dmark funka klockrent. Dock så fick jag blåskärm efter ca 15minuter i BF3. Men kan spela andra spel med den inställningen så vet inte om de är bara bf3 som är någon bugg, men 925 funkar klockrent

antar att jag kan nå ca 1ghz om jag börjar röra volten utan att behöva gå över 80grader. De ligger på 72-73just nu