Permalänk
Medlem

Överklocka gammal Athlon XP 2000+

Hej, har en gammal dator med en AMD Athlon XP 2000+ -processor i, som kör i 1667 MHz. Har dock sett i BIOS (moderkortet är ASUS A7V8X-X) att det går att ställa in högre frekvenser. Är det säkert att göra detta, eller innebär det någon allvarlig risk för att bränna processorn?

Permalänk
Medlem

Har du gott om kylning, psu osv och ökar inte spänningen alltför mycket så kör på ett steg i taget.

Vet inte hur mycket du skulle tjäna på ett sådant system men du har inte mycket att förlora heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Har du gott om kylning, psu osv och ökar inte spänningen alltför mycket så kör på ett steg i taget.

Vet inte hur mycket du skulle tjäna på ett sådant system men du har inte mycket att förlora heller.

Tack för svaret! Gammal tråd men hade glömt att svara

Har väl inte speciellt gott om kylning, har en cpu -fläkt modell "större än orginal fast inte jättestor" från clas ohlsson, 100 spänn, samt ett antal chassifläktar. PSU:t är ett helt vanligt...

Så jag riskerar inte att bränna cpu:n då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

Tack för svaret! Gammal tråd men hade glömt att svara

Har väl inte speciellt gott om kylning, har en cpu -fläkt modell "större än orginal fast inte jättestor" från clas ohlsson, 100 spänn, samt ett antal chassifläktar. PSU:t är ett helt vanligt...

Så jag riskerar inte att bränna cpu:n då?

om du skulle råka bränna cpu:n är det inte speciellt dyrt att hitta en ersättare.
är det socket 939?

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem

Det är bara att sätta igång. Kan du ändra multiplier eller är den låst?
Det är Socket A. Om jag minns rätt så klockade de flest Athlon XP ganska hyfsat. 2000+ modellerna var inte de vassaste men 166MHz FSB borde inte vara några problem med hyfsad kylning.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Det är bara att sätta igång. Kan du ändra multiplier eller är den låst?
Det är Socket A. Om jag minns rätt så klockade de flest Athlon XP ganska hyfsat. 2000+ modellerna var inte de vassaste men 166MHz FSB borde inte vara några problem med hyfsad kylning.

Vet ej, gör man det i bios också? Vad innebär det? Det är socket a ja. Går det att hitta några såna cpus idag?

Tack för era svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man ändrar multiplier och FSB i BIOS men jag skulle tro att du inte kan ändra multiplier utan att göra vissa ingrepp. klockfrekvensen 1667MHz kommer från 133x12,5=1667 där 133 är FSB och 12,5 din multiplier.
Det går säkert bra att hitta fler CPUs till Socet A från folk här på forumet. Jag har en eller ett par liggandes någonstans ifall det är det du undrar.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Ja det går att hitta Socket A cpu kolla beg marknaden/tradera/ tom skrotten.
Dem kommer snart bli väldigt ovanliga , men det finns folk som har kvar dem ännu.

Tror man tjänar mest att ändra frekvensen, det gjorde man på min xp2000.

Får man fråga vad du använder datorn till och varför den behöver överklockas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Ja det går att hitta Socket A cpu kolla beg marknaden/tradera/ tom skrotten.
Dem kommer snart bli väldigt ovanliga , men det finns folk som har kvar dem ännu.

Tror man tjänar mest att ändra frekvensen, det gjorde man på min xp2000.

Får man fråga vad du använder datorn till och varför den behöver överklockas?

Behöver och behöver, jag använder den som vanlig hemdator, d.v.s. web, ordbehandling o.dyl. samt filserver. Vissa websidor är ju rätt krävande idag så jag tänkte, varför inte prova att överklocka om det nu går, ingen aning om det kommer göra nån skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

Vet ej, gör man det i bios också? Vad innebär det? Det är socket a ja. Går det att hitta några såna cpus idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av JoBu:

Man ändrar multiplier och FSB i BIOS men jag skulle tro att du inte kan ändra multiplier utan att göra vissa ingrepp. klockfrekvensen 1667MHz kommer från 133x12,5=1667 där 133 är FSB och 12,5 din multiplier.
Det går säkert bra att hitta fler CPUs till Socet A från folk här på forumet. Jag har en eller ett par liggandes någonstans ifall det är det du undrar.

Oj, det var ett tag sen man hade Socket A , jag ska också ha ett par liggandes nere i källarn tror jag

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w