Grå skärm och ibland grå skärm med streck(hjälp!)

Permalänk

Grå skärm och ibland grå skärm med streck(hjälp!)

Hej, jag har haft problem med min skärm ett tag nu. Det som händer är att skärmen helt plötsligt blir helt grå, och ibland grå med streck. Det jag får göra då är att starta om datorn, men det händer bara igen! Det blev dock lite bättre efter min polare hjälpte mig. Han stängde av vsyncen och scalade skärmen, och tog en mindre upplösning. Men då börjar skärmen att pulsera och hoppar till lite då och då efter jag låtit den stå på ett tag. Har ett XFX Radeon 5770 HD grafikkort, och skärmen är Samsung Syncmaster 2233RZ, om det hjälper till någonting dvs!

Det jag undrar är om det är skärmen det är fel på, eller om det är grafikkortet? Jag suger själv på datorer, så jag frågar ju helst innan jag gör något inköp på en ny skärm eller ett nytt grafikkort. Sen förlåt om jag skrivit rörigt eller så, men behöver ni veta något mer så är det bara att fråga på!

Tack på förhand!

Permalänk

jag tror det du upplever är överhettning/krash av grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Det är många som haft problem med det (4xxx och 5xxx mest vad jag vet). När jag fick detta problem (gray screen of death) så uppdaterade jag mitt BIOS på grafikkortet och då försvann det.

Permalänk
Skrivet av jaghetermicke:

jag tror det du upplever är överhettning/krash av grafikkortet.

Överhettning är det inte! För jag laddade ner ett program vid namn "HWmonitor", och enligt den just nu så är grafikkortet på 42 grader! Rengjorde även grafikkortet + datorn för inte så längesen. För då däremot när jag startade Starcraft 2 så gick grafikkortet upp till 77 grader, och sedan när jag startade en campaign så fick jag gray screen igen och var tvungen att starta om! Men efter jag rengjort grafikkortet så har den legat på stabila 40 grader typ hela tiden!

Skrivet av hejkk:

Det är många som haft problem med det (4xxx och 5xxx mest vad jag vet). När jag fick detta problem (gray screen of death) så uppdaterade jag mitt BIOS på grafikkortet och då försvann det.

Ok, kan du förklara lite mera hur man gör eller så?

Permalänk
Medlem

Leta upp BIOS till ditt kort här: http://www.techpowerup.com/vgabios/
Sen måste du göra ett USB bootbart. Detta kan du göra med HPs formateringsprogram och lägga in win95/98-bootfiler. Sedan lägger du in atiflash och det nya BIOSet på ditt USB-minne och startar om datorn. Du kanske måste ställa in att boota med USB först i ditt BIOS (ibland så ser BIOS USB som hårddisk).

Här finns en bra guide: http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=57750 (skippa CD om du kör på USB) och alla program och sådant finns längst upp i tråden om du inte ser.

Sen när du startat atiflash så skriver du "atiflash -p 0 biosname.rom" utan citat-tecken och byter ut "biosname" till namnet på ditt nya BIOS. Du kan lägga till flaggan "-f" utan citat-tecken för att forca BIOS-flash, detta kan dock ibland vara lite risky för man struntar i säkerhetscheck, men ibland måste man skriva in det.

Permalänk
Skrivet av hejkk:

Leta upp BIOS till ditt kort här: http://www.techpowerup.com/vgabios/
Sen måste du göra ett USB bootbart. Detta kan du göra med HPs formateringsprogram och lägga in win95/98-bootfiler. Sedan lägger du in atiflash och det nya BIOSet på ditt USB-minne och startar om datorn. Du kanske måste ställa in att boota med USB först i ditt BIOS (ibland så ser BIOS USB som hårddisk).

Här finns en bra guide: http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=57750 (skippa CD om du kör på USB) och alla program och sådant finns längst upp i tråden om du inte ser.

Sen när du startat atiflash så skriver du "atiflash -p 0 biosname.rom" utan citat-tecken och byter ut "biosname" till namnet på ditt nya BIOS. Du kan lägga till flaggan "-f" utan citat-tecken för att forca BIOS-flash, detta kan dock ibland vara lite risky för man struntar i säkerhetscheck, men ibland måste man skriva in det.

Ok, det där blev lite för mycket för min hjärna haha! Men jag får la ta och ge det ett försök ändå! Men tror du jag som inte är datorkunnig alls klarar av detta? Liksom är det svårt? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av westinw0w:

Ok, det där blev lite för mycket för min hjärna haha! Men jag får la ta och ge det ett försök ändå! Men tror du jag som inte är datorkunnig alls klarar av detta? Liksom är det svårt? :/

Det är inte så svårt, följ bara den guiden och skriv in det kommandot i atiflash när du bootat från ditt USB-minne.

Permalänk
Skrivet av hejkk:

Det är inte så svårt, följ bara den guiden och skriv in det kommandot i atiflash när du bootat från ditt USB-minne.

Okok tack, ska ta och pröva det!