Vilken budget IPS-skärm ska jag välja?

Permalänk
Skrivet av Blazter:

Jo, det verkar så mer eller mindre. Oftast ska det vara mindre på PA238Q

Edit: Se bara till att välja en bra butik ifall du får en med onormalt mycket backlight bleed (som Webhallen exempelvis) så du kan få skärmen utbytt. Asus är rätt kassa på sådant då de kräver att du först skickar in skärmen i någon vecka innan du får den utbytt. De verkar inte svara på supportmejl heller...

Nu har jag precis beställt en PA238Q den borde komma i början av nästa vecka.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Nu har jag precis beställt en PA238Q den borde komma i början av nästa vecka.

Skriv vad du tycker om den när du fått den
Har också tankar på att införskaffa mig en ny skärm men funderar på vilken som är bäst för både spel och film som också ligger i den prisklassen.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk

Ojojoj vad har jag gett mig in på, googlade PA238Q recensioner i helgen och det verkar som dom exemplar Asus skickar in för recension har topprestanda utan backlight bleed med bra svärta, kontrast och perfekta färger medan 30%-50% (kanske fler) av de exemplar som finns att köpa för vanliga användare har väldigt mycket backlight bleed, dålig svärta, dålig kontrast med urvattnade färger.

Jag får hoppas att det bara var en tillfällig dålig Asus batch som numera är utfasad och att drabbade användare skriver negativ kritik i högre grad än nöjda användare. Skulle jag få ett dåligt exemplar törs jag nog inte satsa på att byta den utan då får det bli ett märke med lite mer stabil QC som Dell Ultrasharp eller Eizo.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Såg just att PA238Q skärmens serienummer fanns med i orderspec. från Dustin. Aldrig varit med om det förut men nån nytta ska det väl vara med det, jag får väl jämföra serienumren och se om dom matchar.

Skärmen borde i allafall vara framme imorgon och då får jag se om IPS är guds gåva till skärmfanatiker :).

tryckfelsnisse
Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Har fått min PA238Q och det är en hel del backlight bleeding på vänstra sidan. Märkte när jag justerade höjden att blb försvann när jag tog tag i vänstra undersidan så jag misstänker att det är spänningar på panelen som orsakar blb. Jag ska testa monitorn 1-2 dagar och se om blb blir bättre när den "satt" sig, om inte så byter jag nog till en Eizo Foris eller en Dell Ultrasharp - vi får se vad Dustin säger och vad dom har i lager.

I övrigt så tycker jag bilden är perfekt både färgmässigt och ljusstyrkemässigt i standardläget. Jag kan nog tom med säga att jag har aldrig sett en bättre monitor i verkligheten. Inga eftersläpningar i spel (crysis, skyrim, quake4, bioshock2) så enda plumpen i protokollet är blb.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Själv har man lite i mitten av högra sidan, inget som stör dock. Man vänjer sig också, verkar vara relativt vanligt bekymmer med IPS-paneler. Har du bara lite tycker jag inte du ska chansa

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

jag är lite sugen på en till skärm men är helt vilsen va är skillnaden på E-ips och H-ips kan tänka mig lägga typ 2000kr och 3000kr vilken hade ni valt då.

Permalänk
Medlem

Hur står sig Dell UltraSharp 23'' U2312HM mot Asus PA238Q om man mest ska spela men även kolla på en del serier osv. Kan tänka mig att lägga ut lite mer än vad dom kostar så tips på andra skärmar uppskattas.

Mvh

Permalänk

Lånar tråden lite.

Är också intresserad av en ipsmonitor i 2000-3000 kronorsklassen, gärna med 1920x1200 pixlar!

Har tittat på HP ZR24w

Men den känns lite gammal, borde det inte vara någon ny på G eller det kanske redan finns?

Visa signatur

Ammath- "Hur fan orkar ni tjafsa. Låt dom som gillar Mac få gillar Mac, låt dom som gillar PC få gilla PC och låt oss som gillar båda få göra det. Vafan jobba, plugga eller pilla er i näsan istället för att sitta här och försöka föra en debatt som är lika meningslös som valet i höst"

Permalänk

Har kollat lite på skärmen nu i dagsljus och då syns ytterst lite nästan omärkbar backlight bleeding i nedre vänstra och högra hörnet medan området som såg ut som clouding/blb syns i princip inte alls. Efter några dagars användning ger jag följande omdöme:

(+) Toppenbra bild direkt ur kartong, ingen kalibrering behövs (om du inte arbetar med bilder professionellt förstås)
(+) Inga eftersläpningar i spel (jag kan då inte se några och jag gamat ganska hårt några dgr nu)
(+) DVI/VGA/Displayport och USB kablage följer med
(+) Färgåtergivningen är fenomenal jämfört med mina gamla Samsung T220, 730BF och HP 2211x skärmar, TN panel känns inte längre som ett alternativ för mig

(+/-) Betraktningsvinklarna är bättre än TN panel men jag tycker min Panasonic Viera S-IPS TV är ännu bättre
(+/-) Ytterst lite backlight bleeding (blb är aldrig ett plus men jmf med mina TN paneler så är den minimal)
(+/-) Lite mer aggresiv AG coating än mina gamla TN-paneler men inget jag stör mig på

(-) Små svagt ljusare partier på skärmen som endast syns mot svart bakgrund i ett mörkt rum, lätt att missta för blb
(-) Av alla kablar dom skickade med så verkar det lite futtigt att hoppa över hdmi kabel

Så för mig överväger fördelarna och jag behåller skärmen. För hugade PA238Q spekulanter står ni ut med de svagt ljusare partierna som endast syns i mörkt rum mot mörk bakgrund och lite aggressivare AG coating så är detta en toppenbra skärm.

Det enda jag är lite osäker på är vad det är för IPS panel i den, jag har sett varierande uppgifter på nätet med allt från 10-bit H-IPS Philips panel till 6-bit E-IPS LG panel så är det någon som vet lägg gärna en post i den här tråden.

Stavfel
Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är det 8-bit.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

Ok då är det 8-bit troligen Philips H-IPS panel med 10-bit LUT (Look Up Table). Ett litet addendum till min lilla review:

- Av det jag har sett av skärmen de senaste dagarna så kan jag lugnt säga att detta skulle vara världens bäst säljande skärm om det inte vore för de "underliga" lysande gröna partierna på skärmen. Oturligt nog verkar det vara ett panel lotteri där en del får byta upp till 4-5 gånger innan dom får en ok skärm.

- Normalt sett skulle jag ha ångrat köpet omgående när jag såg de lysande gröna partierna men eftersom resten av prestandan på skärmen är så bra så ska jag byta skärm tills jag får en ok.

Jag är lite förvånad: här har Asus världens guldägg med potential att bli världens bäst säljande skärm och så schabblar dom bort det genom att släppa igenom paneler med tvivelaktig kvalitet :D. Jag antar det är någon fantasilös förbannad ekonom som rattar Asus skutan som inte har någon ide om vilken vinst potential det kan ligga i denna skärm om man bara kan nå 100% ok skärmar :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Den här skärmen är ju i princip ny --->

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966050

En liten fråga! Hur kan man ta så mycket betalt för en tn panel? Spana in denna skärmen och priset:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1015410

Permalänk

För de som är intresserade så här ser de underliga lysande gröna områdena ut i ett mörkt rum:

Och här har vi skärmen i dagsljus då man knappt märker de lysande gröna områdena:

Jag har fortfarande chansen att ångra köpet och köpa en annan skärm så vad säger ni ska jag ge upp denna skärm?

(RMA till Asus kan vi glömma då blir jag av med skärmen minst en månad och får den troligen inte reparerad ändå)

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Jag har återlämnat min PA238Q eftersom det verkar bli för mycket besvär med att byta den. Har precis beställt en Dell Ultrasharp U2312HM istället. Jag återkommer med lite intryck när Dell skärmen kommer.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag har återlämnat min PA238Q eftersom det verkar bli för mycket besvär med att byta den. Har precis beställt en Dell Ultrasharp U2312HM istället. Jag återkommer med lite intryck när Dell skärmen kommer.

Bra val, Dells IPS ligger i en lite bättre klass än de flesta andra i sin prisklass. Dessutom finns det displayport på dem istället för bara HDMI, så man kan köra multipla skärmar enklare (Eyefinity m.m.)

Jag och sambon kör Dell U2311H som huvudskärmar, och varsin Samsung TN som sekundär. Sen kör jag en liten Samsung 22" TV som tredje skärm ibland, eftersom Dellen sitter på Displayport så slipper jag extra adapter

Sambons bror har den lite nyare 2312HM som du beställt, också väldigt fina färger och bra respons för spelande utan kalibrering, blir ännu snäppet vassare när man gått genom lite inställningar på dem

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Även PA238Q har DisplayPort

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

HP ZR2440W tycker jag, fast den kanske är utanför budget? W-Led är bästa lösning på bleeding problem tycker jag. Sjukt bra skärm i övrigt. Annars kan du ju alltid kika in reviews på www.tftcentral.co.uk väldigt kompetent sida när det kommer till skärmar.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Har fått min Dell U2312HM och den har lite backlight bleeding dock ej störande och en svag anstrykning till grönt på vänstra nederdelen men jämfört med den gröna lysande glorian runt PA238Q så är U2312HM milsvida bättre. Jag har inte hunnit köra mer än några timmar men kan se att:

Färgkalibrering ur kartong:
PA238Q >> U2312HM (PA238Q perfekt, U2312HM ok men inte i klass med PA238Q)

Färgdjup (subjektiv upplevelse av färg -djupet):
PA238Q >>> U2312HM (PA238Q har 10 bit LUT och 8 bit panel så det var väntat dvs klassen över U2312HM)

Backlight bleeding (ips-glow):
U2312HM >> PA238Q (PA238Q hade en grön lysande gloria i mörka partier usch)

Gaming respons:
PA238Q > U2312HM (kan ana lite mer blurring på U2312HM om jag koncentrerar mig men ändock helt ok för spel)

Anti Glare:
PA238Q > U2312HM (lite grövre anti-glare på U2312HM men inget jag stör mig på)

Lite kort så tycker jag U2312HM är helt ok och fungerar bra till gaming för mig men det känns det som PA238Q spelar i en helt annan klass än U2312HM. Dock är den lysande gröna glorian (ips-glow?) på PA238Q en dealbreaker för mig och som jag tyckte tidigare så skulle en PA238Q utan gröna glorian förmodligen vara den bäst säljande skärmen i världen. Men U2312HM är tillräckligt bra för mig och den kommer förmodligen hänga med en hel del år innan jag pensionerar den :).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Har fått till inställningarna på U2312 ganska ok nu genom att sätta R=98 och G=96. Har också passat på att varva Crysis (som fortfarande är ett av de bästa fps spelen som finns ). Kort sagt U2312HM är ok för spel och film men kräver lite kalibrering direkt ur kartong och kommer med blb och lite grön ips-dimma som standard dock inte lika störande blb som på PA238Q.

Det är en billig skärm för att vara ips och den presterar ungefär som den kostar, räkna inte med att falla av stolen av färg-upplevelsen men rätt kalibrerad borde den väl slå tn-paneler då ips täcker ca 94-100% av sRGB och tn ca 75-90% av sRGB).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Tack för informationen!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4