Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

H2O 620 ylar lågt vid load?

Har precis installerat min antec 620 vatten ovch har börjat fundera, när datorn "går över" från load till idle och likaså idle till load så hörs det som att kylaren drar igång/lugnar ner sig med ett stegrande "oooOO" i en sekund, och tvärt om när man slutar belasta processorn.
Detta märks vid vardagsanvändning när man tex öppnar ett program eller så.
Annars är den tyst som den ska.
Idéer?

Edit.
Med att det låter tyst menar jag inte knäpptyst, utan det överröstar fläktarna i datorn.
Pumpen är kopplad till pwr-fan eller liknande på moderkortet, rätt eller fel?

Ridå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Hur sitter ditt 620 monterat? hur sitter slangarna?

[ i5-6600K @ 4.5Ghz || Corsair H100i GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB @ 1150/1550 ]
13991 - Firestrike
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Pumpen ska vara kopplad till CPU_FAN och fläkten på radiatorn ska vara kopplad till pumpen.

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jul 2011

pumpen ska ha konstant 12v tror ditt moderkort sänker volten på pwr-fan då kan pumpens varvtal höjas och sänkas vilket den inte ska göra.

Chassi: Corsair Graphite 600T Vit Mobo: ASUS Maximus V Formula
Cpu: Intel Core i7 3770k @ 4,6GHz Ram: Corsair 16GB 1600MHz Vengeance
Grafikkort: 2x ASUS HD 7970 DirectCU II, CrossFire X SSD: Samsung 840, 500GB
Systemkylning: Egen vattenkylning, 240x30 + 360x60 Radiatorer
Galleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Tallungs:

Pumpen ska vara kopplad till CPU_FAN och fläkten på radiatorn ska vara kopplad till pumpen.

Stämmer väl ändå inte? Pumpen ska matas med 12v, sen sköter den hastighetsreglering själv beroende på vattentemp.

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höllviken
Registrerad
Aug 2008

Vissa låter hur man än kopplar in dem tyvärr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Grejen är det att det är 3 pin på kontakten, men 4 på cpu_fan? det var bara pwr-fan som passade, och uppenbarligen är det pumpen som går upp och ner i varv.. Måste väl gå att göra något åt?

Ridå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2011

jag har min 3 pin kopplad till 4 pin cpu_fan verkar funka

Intel i5 2500k @ 4,5ghz | Antec Kuhler H2O 620 PnP Scythe GT 1850rpm | Msi P67A - C45 B3 | Sapphire Nitro 380 4 GB| Cooler Master GX 550W | Hårddiskar SSD Trion 150 240 GB + 1 TB WD | Minne 8 GB ram | Sennheiser 558 | Asus Xonar DG |Bildskärm AOC Q2577PWQ|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Relel:

Grejen är det att det är 3 pin på kontakten, men 4 på cpu_fan? det var bara pwr-fan som passade, och uppenbarligen är det pumpen som går upp och ner i varv.. Måste väl gå att göra något åt?

Du kan utan problem koppla en 3pin till en 4pin, det ska vara så. 3pin ska matas fullt ut och 4pin är de som styrs av cpu tempen om jag förstått det rätt.

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

En liten uppdatering säger att problemet löstes med att sätta den på cpu_fan, tack för hjälpen!

Ridå