Har jag ett otroligt dåligt exemplar av min CPU?

Permalänk
Medlem

Har jag ett otroligt dåligt exemplar av min CPU?

Hej!

Jag har testat överklocka min CPU i ja.. år men jag har aldrig lyckats, och nu får jag snart hem en Noctua NH-D14 SE2011 (med mounting-kit för dom gammla ofc) och då vill man ju självklart få upp processorn lite!

Mobo: Asus P5Q-e
CPU: Q8200
RAM: 6gb XMS2 800mhz.

Jag har läst till mig att standard-volten på denna är 1.225 (korrekt?) http://www.donutey.com/intelq8200.php ""In order to achieve this the CPU voltage was 1.4v(!) versus the stock 1.225v.""

Och samma kille skrev även "My sample was able to hit 3.20Ghz without any voltage changes."

Så jag tänkte att om han klarar det så måste ju jag också klara det!

Den normala FSBen är 333, multipel är 7 (högsta), detta ger 2,33, så jag tänkte, jag sätter 336 för att få en synbar skillnad, Jag ändrade enbart FSB till 336 och jag kom in i windows, satte igång prime95 med speedfan (full load 49 grader med min nuvarande Schychte Ninja 2) samt CPU-Z, men datorn BSOD efter fem minuter.

Hur kommer detta sig?
Jag testade även att dra upp vcore till 1.23 och även 1.24 men samma problem hela tiden.

Jag hittade senare ett program som ska tydligen vara för just P5Q-e, som heter Asus EPU-6 Engine, Och jag testade turboläget där (+3% vilket blev nästan 2.4 Ghz,) Och ändå så fryser datorn sig och jag är tvungen att starta om. Detta programmet har jag gett upp hoppet om. BIOS är det som gäller.

Har jag helt enkelt ett väldigt dåligt exemplar eller är det jag som gör något fel?
MVH
Mille

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Släppa timings på NB?
Öka fsb-strap eller vad det heter?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Se till att du inte kör minnet på 800Mhz innan du börjar klocka, sedan kan man misstänka att du har 4 minnestickor 2x1Gb + 2x2Gb
Ta ur 2x1Gb så kommer det kanske gå bättre.
Till sist vilket minne har du CL4 varianten eller CL5 varianten, CL5 varianten är usla klockare, i jämförelse med CL4 varianten

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Släppa timings på NB?
Öka fsb-strap eller vad det heter?

Ska testa detta!

Skrivet av ggustavsson:

Se till att du inte kör minnet på 800Mhz innan du börjar klocka, sedan kan man misstänka att du har 4 minnestickor 2x1Gb + 2x2Gb
Ta ur 2x1Gb så kommer det kanske gå bättre.
Till sist vilket minne har du CL4 varianten eller CL5 varianten, CL5 varianten är usla klockare, i jämförelse med CL4 varianten

Jag har 3x2gb, den fjärde minnet sitter i en annan dator.
Ska kolla vilken jag har!

Fler tips?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Ser nu i hardware-monitor att min cpu-voltage pendlar mellan 1.192 och 1.176. Har jag helt enkelt missförstått processorns v-core?

Edit:
Jag satta v-coren på 1.2 och fsb på 336, kör nu prime95, gått 10 minuter kanske, 43 grader med öppen lucka. räknas som stabilt?

EDIT2:
Jag satta fsb-strap på 400 mhz, och det var det högsta, bu eller bä?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Ser nu i hardware-monitor att min cpu-voltage pendlar mellan 1.192 och 1.176. Har jag helt enkelt missförstått processorns v-core?

Edit:
Jag satta v-coren på 1.2 och fsb på 336, kör nu prime95, gått 10 minuter kanske, 43 grader med öppen lucka. räknas som stabilt?

EDIT2:
Jag satta fsb-strap på 400 mhz, och det var det högsta, bu eller bä?

Om standardspänning är 1.225 V så borde automatläget på vcore alltså ge en högre spänning än det du har. Kolla vad som händer med spänningen i autoläget när du belastar den.

Ta ut en minnessticka så du bara har två.

Ja låt fsb-strap vara på högsta sålänge. Sen kan du testa att gå ner eller öka spänningen på NB.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N