Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2011

H80 läcka?

Hej. Har en väldig beslutsångest nu eftersom jag inte vet om jag sak välja H80 eller http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2
som ny processorkylare. Är väldigt rädd att H80 ska börja läcka efter en längre tid (typ 2-4 år).

Är detta någon man bör oroa sig för eller är det lugnt?

Passar ens Noctua fläkten till ett z68 2500k system?

MSI GE70 2OE: 17,3" - 1920x1080, i7-4700MQ, GTX 765M, 8gb RAM, Windows 8.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Fetkoala:

Ja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Fetkoala:

Hej. Har en väldig beslutsångest nu eftersom jag inte vet om jag sak välja H80 eller http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2
som ny processorkylare. Är väldigt rädd att H80 ska börja läcka efter en längre tid (typ 2-4 år).

det har hänt att såna har läckt, men risken är ytterst liten. om du vill vara på säkra sidan så ta en noctua, den är ju billigare och lär ju inte läcka prestandan är väldigt bra på den med

Intel i7 2600K @4,8GHz - EVGA Geforce GTX 970 - Samsung S34E790C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Fetkoala:

http://www.inet.se/produkt/6308733/thermalright-silver-arrow-... maffig, inga läckor. Nuff said.

Bärbar: Alienware M17x R2 (Röd) | 1200p RGBLED | 2x 5870m Crossfire | i7 740QM | 8gb RAM | 500gb HDD
Stationär: HAF X | i7 2600k | MSI z68 GD55 | 2x 7870 Crossfire |Kingston Hyper X 240gb SSD + Samsung 830 128gb + 120gb v300| 2x 2TB | 16GB RAM | Kühler 620 | Corsair AX 860
Kringutrustning: DELL U2711 | Logitech G19 | Razer Naga

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Min H50 har rullat på sen julen 2009. Inga problem med den

Så läckor behöver du inte oroa dig över.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 980 Ti Classified | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
6700K | Z710I | 16GB | XFX R9 Nano | 850 Evo | Thermalright AXP-100 | Node 202

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

bara som ett bevis på att det kan hända http://www.sweclockers.com/galleri/7890-poff-sa-det men å andra sidan är det nog den enda jag sett så det är ingenting jag tycker du behöver vara orolig för. är väl coolit som gör corsairs nya vattenkylare? efter att de bytte från asetek

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

köp h80, och läcktesta den innan du monterar. sen om du är orolig för att den ska börja läcka med tiden byt ut den om ett år eller 2, för å va på säkra sidan isåfall.

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

har själv en noctuan du länkade, den är grymt bra, har OC CPUn till 4,5ghz och max graderna på prime95 var 65-70, 70 då på ena kärna för att jag antagligen råkade lägga lite mer pasta eller skruvade fast den bättre på ena sidan

Chassi: NZXT Switch 810 Vit, PSU: OCZ 850W ZX +80 Gold, Mobbo: ASUS MAXIMUS VII HERO Z97, CPU: IIntel Core i7 4790K @4.7GHz, CPU Kylning:Fractal Design Kelvin S36, GPU: GTX 970 G1 Gaming, RAM: Corsair Vengeance PRO 16GB, SSD: OCZ Agility 3 120GB, Samsung SSD Basic 840-Series 250GB HDD: Western Digital Caviar blue 500GB, Skärm: BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

När ni ändå pratar om läckor, hur ofta tror ni att man bör byta för att undvika läckor?
Jag kör H100 & har gjort det i ca 6 månader, funderar på att byta vid 1 år för säkerhetskull.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2007

Har bara erfarenhet ifrån mitt egna system som jag köpte ifrån petras tech shop för 4 år sen och det funkar lika bra nu som när jag köpte spektaklet. Plockat ner det 2 ggr för att pimpa datorn(senaste gången var nog förra våren) och slangarna kändes väldigt då med. Rätt säker på att jag fick med de billigaste slangarna så kvalitén borde ju vara motsvarande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Du kan nog vara lugn. Läcker dom så går det väll på "garantin", eller hur?

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Atlas Tasume:

Du kan nog vara lugn. Läcker dom så går det väll på "garantin", eller hur?

http://www.inet.se/produkt/5321871/corsair-cooling-hydro-h80
Dennis
2012-01-06

Finns det någon risk (hur stor isåfall) att systemet skulle börja läcka? Och står tillverkarna för skador på komponenterna?

Inet svarar
Givetvis finns det en risk att systemet börjar läcka men vad vi känner till har det endast hänt i något enstaka fall.

Varken vi eller tillverkaren kommer att stå för skador på övriga komponenter.

Är ju själv lite osäker hur det funkar så får väl bli till att fråga när man ska handla sig en ny kylare och vara 100% säker på vad som faktiskt gäller.
Men så som det verkar så visst kommer man få en ny på garanti men varken butik eller tillverkare kommer stå för skador på övriga komponenter. Olika kanske gäller från tillverkare till butik. Nån som kanske vet mer om detta kan dela med sig.

Förstår verkligen inte på er som skriver att är man rädd för att den ska läcka så bytt den efter (exempel) 2 år för att vara säker. Det är väl ingenting som säger att den inte kommer börja läcka efter 18 mån eller? Samma gäller om du byter den efter dessa 2 år är väl inget som säger där heller att den inte kommer börja läcka efter 2 månader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skÅne
Registrerad
Mar 2004

Är det inte avjoniserad vätska som används? Med andra ord icke ledande. Så störrst risk är väl att golvet under datorn tar stryk. Och då baserat på att man inte upptäcker läckaget.

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

OC

Ska du inte överklocka så skulle jag rekommendera att köra med en stor fet Noctua kylare.

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: Intel Core i7 4770K ║ MB: MSI Z87-G45 ║ RAM: Corsair VENGEANCE 4*8GB ║ GPU: AMD Radeon R9 290 ║ PSU: Corsair RM750 ║ SSD1 Intel 520 240 GB ║ SSD2 Intel 520 60 GB ║ HDD: 3*2 TB ║

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Kör arrow eller archon. Kylar lika bra som h100, utan bråk.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: EVGA GTX980TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av LfD:

Är det inte avjoniserad vätska som används? Med andra ord icke ledande. Så störrst risk är väl att golvet under datorn tar stryk. Och då baserat på att man inte upptäcker läckaget.

Det är vatten och propyl-glykol som används. Inget man vill ha på grafikkortet med andra ord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av LfD:

När vattnet kommer i kontakt med damm och annan smuts så blir det ganska så snabbt ledande.

Skrivet av HElephant:

Ska du inte överklocka så skulle jag rekommendera att köra med en stor fet Noctua kylare.

Och varför skulle inte den fungera att överklocka med? Vad jag förstår fungerar väl dessa i princip lika bra som de färdiga slutna vattenkylningspaketen som finns att köpa.
Känns nästan som att dessa har blivit så populära då det är "coolt" att ha vattenkylning i sin dator? Då dessa inte verkar prestera så mycket bättre än de bättre luftkylarna, samt att det finns risk för läckor, skulle jag nog aldrig valt ett sådant. En fördel är ju dock att det blir mer plats i burken.

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |
http://www.faniskogen.sceneofdecay.com | Datorgalleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östhammar
Registrerad
Nov 2009

Det är väl vätska i heatpipesen på typ alla torn kylare? så även en vanlig luft kylare kan läcka...

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Se33:

Det är väl vätska i heatpipesen på typ alla torn kylare? så även en vanlig luft kylare kan läcka...

dock innesluten i ett metallrör. lite skillnad på om ett metallrör ska spricka jämfört med en läcka i typ en plastskarv. har aldrig hört talas om en läckande heatpipe om det inte varit våld med i bilden, och då finns det oändligt många fler heatpipes än kompakta vattenkylningspaket i den här världen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Men vafa...sluta nu! Jag har också en H80 och blir ju helt paranoid när man läser denna tråden!
*Går och lägger burken på sidan*

CPU: I7-3930k@4,2 GHz + Noctua NH-D14 // GPU: EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ // RAM: 16 GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz // MoBo: Asus P9X79 Pro // PSU: NZXT HALE90 1000w 80+ Gold // SSD: Samsung 830(128GB) + Crucial M500(240GB) + Crucial MX300(525GB) // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Fractal Design Define XL R2 // OS: Win 10 Pro // Skärm: AOC g2460Pg + BenQ GL2450.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östhammar
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av richie.f:

dock innesluten i ett metallrör. lite skillnad på om ett metallrör ska spricka jämfört med en läcka i typ en plastskarv. har aldrig hört talas om en läckande heatpipe om det inte varit våld med i bilden, och då finns det oändligt många fler heatpipes än kompakta vattenkylningspaket i den här världen

Det jag försökte påpeka var att trådskaparen är lite väl orolig med sina funderingar. och finns en vätska innesluten kommer den för eller senare att läcka ut. inget material är oförstörbart. Vad gäller en H80 går troligen pumpen sönder långt innan det börjar läcka. om man inte har en bäver som gnager på slangarna var dag.....

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Köp Antec 620 sedan två GT 1450Rpm, kyler som en gud!! har överklockat min 2600k till 4,5Ghz och den ligger på 60 grader 100% load efter 2tim prime95

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Se33:

Det jag försökte påpeka var att trådskaparen är lite väl orolig med sina funderingar. och finns en vätska innesluten kommer den för eller senare att läcka ut. inget material är oförstörbart. Vad gäller en H80 går troligen pumpen sönder långt innan det börjar läcka. om man inte har en bäver som gnager på slangarna var dag.....

nja, jag skulle säga att vätska i en heatpipe kommer överleva dig men jag håller med om att rädslan är överdriven. det har dock hänt att några exemplar har läckt... jag skulle personligen inte vara rädd att köpa av den anledningen, däremot så tycker jag inte de är prisvärda (antec 620 är ett undantag) eller i topp gällande ljudnivå

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av richie.f:

nja, jag skulle säga att vätska i en heatpipe kommer överleva dig men jag håller med om att rädslan är överdriven. det har dock hänt att några exemplar har läckt... jag skulle personligen inte vara rädd att köpa av den anledningen, däremot så tycker jag inte de är prisvärda (antec 620 är ett undantag) eller i topp gällande ljudnivå

Undrar varför det skilljer så mycket mellan antec 620 och h60? 620 ska väll vara bättre? (enligt test på swec)

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Sannapulsen:

Undrar varför det skilljer så mycket mellan antec 620 och h60? 620 ska väll vara bättre? (enligt test på swec)

jadu, antar att de tar betalt för varumärket. men antec är ju inget budgetmärke heller, så jag vet inte, kanske får de bättre marginaler med asetek som tillverkare? eller så är det bara en strategi för att få marknadsandelar, och att de inte tjänar lika mycket per enhet. för prestandan är det ju inget fel på som sagt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Angående slutna vattenkylnings lösningar likt H80, tror jag det är som man brukar säga om CPU'er, antingen är den trasig/död när man får den, eller så kommer den, under förutsättningarna att man inte gör konstiga saker med H80'n, klara sig väldigt länge.

Hade själlv den Noctua kylaren du länkade och den kylde mycket bra, både i mitt gamla Q6600 system och mitt nya 2600k, så för dom pengarna är det helt klart en mycket bra lösning.

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2011

Bara en fråga, man har ju sett Akvarium byggen (med mineralolja), Skulle det fungera i en vattenpump, eller är det helt enkelt för segt? För i sådana fall utplånar man väl ändå risken för kortslutning?

CPU: Intel i5 4590K | Moderkort: Gigabyte GA-Z97M-D3H | GFX: GTX 770 2GB TwinFrozr | RAM: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 XPG INET EDITION | HDD: 1TB WD Blue | PSU: be quiet! Pure Power L8 630W| CPU-Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Chassi: BitFenix Prodigy M |OS: Windows 8 Ultimate |_| CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2008

Min Antec 620 började läcka efter en månad, processor moderkort o grafikkort brann.. Vågar inte köra någon vattenkylning efter det här! Förhoppningsvis byter webhallen ut mina delar, annars blir man datorlös ett tag haha.

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Corsairs vattenkylningspaket så som h80 använder sig utav plastslangar till skillnad från Antecs produkter bla. som använder sig utav gummi där det finns en ökad risk för avdunstning, FEP-slangar är ett bättre alternativ vilket h80 och h100 använder sig utav.
Dock finns det en risk att fläktarna går sönder som sitter på radiatorn, då kan vattnet koka och trycket gör så att det exploderar mer eller mindre. Men... risken för låg för att ens bry sig för att det ska hända något.
Det är betydligt läskigare att ha en 1kgskylare som när som helst kan krossa komponenterna om den lossnar när man flyttar på chassit.

Uncoachable

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av FaatIII:

Det är betydligt läskigare att ha en 1kgskylare som när som helst kan krossa komponenterna om den lossnar när man flyttar på chassit.

Hade en scythe NINJA 2 Rev.B innan & det va en anledning till att jag skaffade H100, vågade knappt flytta runt datorn & den tog otroligt mycket plats i lådan & inte den lättaste kylaren att få bort om man ska byta komponenter.