Min server drar 60 watt, kan det stämma?

Permalänk
Medlem

Min server drar 60 watt, kan det stämma?

Hej!

Har byggt ihop en server med följande delar
MK Gigabyte GA-H67N-USB3- Socket 1155, H67, mITX B3
Corsair 4gb (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/XMS3-10600
PSU Fractal Design 500W Integra/500W
CPU Core i3 2100
2 st WD Digital Green 5400RPM 2 TB
2 st WD Digital 7200RPM 1TB i RAID

Nu när jag mäter direkt från vägguttaget så visar mätaren 60-65 watt, den pendlar däremellan när servern står på.

Min fråga, är inte det väldigt lite? Inte för att jag klagar men jag börjar fundera på om det inte är fel på mätaren...

Permalänk
Medlem

Jag har en AMD x4 e-modell, med 4GB DDR3 1333 minne, samt ett Geforce 7200GS och en 2,5" HDD till OS samt 2 större diskar som ligger i vila. Med en virtuell webserver i bakgrunden drar min server mellan 51-56W mätt med väggmätaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle det vara onormalt i idle?

Här kan du se vad min dator med i7 och 6970 drar #11879987 . Ca 100W för enbart själva burken. Bra tråd för dig om du vill jämföra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ja de låter väll väldigt rimligt med 60 watt? i3 är ju känd för att vara strömsnål dessutom.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte egentligen hur mycket jag tillför, men det låter normalt:)

Men du har inte kollat hur mycket den drar i load, typ dra igång datorn för fullt för att se hur mycket den drar?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Minns inte specarna exakt men när jag byggde till farsan med typ:
Något Asus H67 mATX.
corsair cx430
i5 2400
2*4GB Samsung 1333
1x SSD
1x 7200RPM

Denna drog 28-29W när Ubuntu 11.10 idlade, med nerspunnen snurrdisk då. Lika förvånad som du, men det verkar stämma.
Vid linpack(90+%) körning strax över 110W. Så nätagget var grov överdimensionerat och förmodligen hade det hela varit ännu effektivare med ett mindre nätagg på 150W likså var detta mätt med någon Clas Ohlson mätare så värderna kan nog diffa lite mot verkligheten.

Hur som helst så är idle inte alltid så intressant, det är skillnader i kisel och idle värderna skilljer sig betydligt mer än vid full last, även om man kör identisk hårdvara på pappret.

Permalänk

Det är svårt att svara på frågan om din mätare fungerar. Först måste man veta att inte alla elektriska apparater fungerar på samma sätt. När en elektrisk apparat förbrukar energi kan det vara antingen aktiv eller reaktiv effekt. En vanlig glödlampa (gammal hederlig med glödtråd) förbrukar bara aktiv effekt. Lysrör och elmotorer är bra exempel på utrustning som brukar vara duktiga förbrukare av reaktiv effekt. När man dimensionerar kablar och säkringar måste man titta på den skenbara effekten som är kombinationen av aktiv och reaktiv effekt (dock inte summan av de två).

De flesta energimätare man köper och sätter i vägguttaget är bra på att mäta aktiv effekt (testa din mätare med en glödlampa så får du se) men ofta sämre på reaktiv effekt (kanske kan du testa med en elmotor eller något lysrör med känd förbrukning).

Svar: Siffran låter helt rimlig men har troligtvis rätt stor felmarginal, säg +-20%. Många köper onödigt kraftfulla nätaggregat till sina datorer för att de tror att mer är bättre och det är därför vi ser nätaggregat på 700-800W, oftast helt i onödan. De flesta nätaggregat till datorer har dessutom bäst verkningsgrad kring 80% av maximal effekt.