server/router/htpc ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

server/router/htpc ?

Hej, skulle behöva lite hjälp med några frågor. Inte varit insatt på ett tag så det är nog enklast att fråga.
Min router har lagt av och den gamla datorn som agerade server saknar sedan en tid nätagg.

Jag tänkte slå två flugor i en smäll och försöka kombinera server, htpc samt router i ett. Tips på lösningar, antigen färdiga eller att jag bygger sj uppskattas. Tänkte ha den i vardagsrummet vid tvn, antigen synlig eller dold.

Funktioner

• Router - så jag kan ha ett intranät hemma igen (med en switch), även trådlöst för iPaden/laptop/tele. Dvs minst 2st rj45 samt trådlöst nätverkskort. Finns det färdiga burkar eller mini moderkort med 2st rj4b, alt plats för 2 instickskort, alt inbyggt trådlöst kort?

• HTPC - tänkte köra XBMC för filmer via hdmi alt dvi. dvd/blueray behöver jag inte.

• Server

1. Filserver - ha filer att dela mellan datorerna här hemma, samt till viss del ha för backup av filer

2. Webserver

3. FTP

Som sagt tips på hårdvarulösningar, antigen färdiga eller egna byggen. Budgeten är inte oändlig heller, så billigare lösningar är att föredra. Den kommer stå igång 24h, så även strömsnåla lösningar är kravet.

Mjukvara? Win eller Linux, samt vilken version? Kan man ens installera xbmc på linux, samt drivrutiner till nätverkskorten och andra problem om man tar den vägen?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Tjena.

Jag personligen skulle köpa. Trådlös router, Nas och en HTPC.
Eller åtminstone bryta ut den trådlösa rounter delen som en egen enhet.

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

XBMC funkar utmärkt i Linux, faktum är att det t.o.m finns customreleaser enbart för att köra XBMC t.ex OpenELEC.

Personligen så tycker jag att det är dumt att kombinera flera saker i samma maskin.
Lagring och HTPC i samma burk kan jag iofs se nyttan av, det är ju billigare med en burk än två, men problem med storlek och ljudnivå kommer ju direkt.
Men att även tvinga i en router funktion ? det finns ju mängder av billiga (och ljudlösa) konsumentrouters som med råge klarar dina krav.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Låter som en linux-maskin med iptables passar bra.

Typ ubuntu eller fedora med zentyal ovanpå.

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
RCF Ayra Five, Audioengine D1, HiFiMAN HE-400, Audinst HUD-MX1, FiiO E10, Grado Labs Alessandro MS1, Yamaha EPH-100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Saken är den att jag egentligen är mest beroende av ett intranät samt wifi, vilket den mest skulle användas för. Webservern lär inte vara överdrivet trafikerad utan endast idla för det mesta. HTPC likaså, kommer inte stå och streama filmer/musik varje dag utan endast ibland vid filmkvällar någon gång i veckan. (egentligen kan jag streama filmer via xbox/laptop men det är mest "ha-begär" för XBMC är så smidigt/snyggt samt att man kan styra den mha android). En annan fördel blir att den kommer stå och snurra hela tiden vilket gör livet smidigare när man väl ska titta på film, än att behöva starta den var gång.

Därför känns det dels ekonomiskt dumt att köpa en dedikerad router för ~500, sen att jag haft pfsense i en gammal laptop som nu har gett upp och trivdes bra med inställningsmöjligheterna samt prestandan.

tack för svaren, ziim0n jag ska kika på det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2002

Jag har ungefär samma lösning som du funderar på.

Fick dock inte xbmc att fungera i senaste ubuntu 11.10 så jag tryckte in windows 7 och kör xbmc där tillsammans med lagring samt mirror raid :),
sql importen av databasen gick inte i windows så jag tryckte in:
inux ubuntu serverversion 10.04 genom vmware med apache+mysql.

Kanske inte den optimala lösningen men det funkar

hela kalaset styr jag med splashtop/xbmc remote(android app) genom androidmobilen/stationära datorn

servern är en gammal core2duo E6600 2.4GHZ.

Ljudnivån löste jag genom att ha den i garderoben och dra ut kablar till tvn

Stationära: Intel i5 4690k 3,4GHz| 8GB DDR3 1800MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Intel Core2Duo E6600 2,4GHz | 2GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Tagert:

Jag har ungefär samma lösning som du funderar på.

Fick dock inte xbmc att fungera i senaste ubuntu 11.10 så jag tryckte in windows 7 och kör xbmc där tillsammans med lagring samt mirror raid :),
sql importen av databasen gick inte i windows så jag tryckte in:
inux ubuntu serverversion 10.04 genom vmware med apache+mysql.

Kanske inte den optimala lösningen men det funkar

hela kalaset styr jag med splashtop/xbmc remote(android app) genom androidmobilen/stationära datorn

servern är en gammal core2duo E6600 2.4GHZ.

Ljudnivån löste jag genom att ha den i garderoben och dra ut kablar till tvn

Nice lösning, blir nog ngt liknande för min del. Routrar du med den datorn oxå?

börjar nästan luta åt att köpa ett nytt nätagg och köra med den gamla servern, sen bara köpa lite längre dvi och optisk kabel och dra det till tvn som ligger rummet intill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av noShame:

Nice lösning, blir nog ngt liknande för min del. Routrar du med den datorn oxå?

börjar nästan luta åt att köpa ett nytt nätagg och köra med den gamla servern, sen bara köpa lite längre dvi och optisk kabel och dra det till tvn som ligger rummet intill.

Nä ingen routing, använder den bara som htpc, mysql,webbserver.

Stationära: Intel i5 4690k 3,4GHz| 8GB DDR3 1800MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Intel Core2Duo E6600 2,4GHz | 2GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sthlm
Registrerad
Nov 2008

pfsense kan man väl installera virtuellt på en server? Ska du köra xbmc, så tycker jag du ska köpa en separat dator för det, t.ex. en Raspberry PI som kostar 35USD. Den klarar 1080p och HDMI, stor som ett kreditkort. Tejpa fast den bakom TVn. Den kör Linux. Börjar säljas i februari.