Permalänk
Medlem

i5 överklockad till 4.5

Hej! Har överklockat min i5 2500K till 4.5
Följde en guide på youtube och gjorde exakt som honom. Då jag startade datorn efter det så gick jag på START>Höger klickade på "Dator">Egenskaper. Där står det fortfarande 3.30 GHZ.
Så jag laddade ner ett pogram "CPU-Z Och där står det också 3.30 GHZ?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Testa stresstesta datorn med typ prime95 samtidig t som du kollar CPU-Z så borde du förhoppningsvis se dina 4.5, sålänge inget är fel såklart

Permalänk
Medlem

Det är antagligen att i guiden du följde så använde dom "stömsparings funktioner", som gör att processorn endast klickar upp sig när den arbetar. Prova att stresstesta den med prime 95 så går den nog upp i 4.5 (kolla i CPUZ när du stresstestar)
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus Sabertooth Z77 CPU:i5 3570K @4.0 CM EVO 212 P&P GPU: HD4000.. PSU: OCZ ZT 650W 80Bronze+ Minne:4x4GB 16GB 1600Mhz LP SSD:OCZ Agility 2 120GB HDD:WD 2TB Green, 500GB WD BLUE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobb:

Det är antagligen att i guiden du följde så använde dom "stömsparings funktioner", som gör att processorn endast klickar upp sig när den arbetar. Prova att stresstesta den med prime 95 så går den nog upp i 4.5 (kolla i CPUZ när du stresstestar)
Skickades från m.sweclockers.com

Okej. kollade upp lite om Prime95. Har aldrig använt det förut... Kan du eller någon ge mig en beskrivning hur det funkar, vad jag ska göra osv.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Okej. kollade upp lite om Prime95. Har aldrig använt det förut... Kan du eller någon ge mig en beskrivning hur det funkar, vad jag ska göra osv.

Ladda hem, starta programmet, ploppar upp en ruta om vilket stresstest du vill köra, tryck ok, håll koll på temps och CPU-Z under tiden som du kör testet. Där strå beskrivningar vad varje test du kör gör, jag brukar inte ändra nåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk

Annars kan du testa OCCT. Så ser du temps samtidigt. Om du nu tycker Prime95 verkar sådär.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||