IP Routing Windows 2003

Permalänk
Medlem

IP Routing Windows 2003

Tjena,

Skulle behöva lite hjälp med en routing grej.
Ska försöka förklara så tydligt som möjligt, men just nätverk är inte riktigt min grej.

Jag har en inkommande internet lina med DHCP aktiverat på.
Denna access vill jag dra in i en server med dubbla ethernet interface.
Det andra interfaces, kommer gå ut till en switch (Cisco Catalyst)

Jag vill att alla klienter som jag ansluter till switchen ska få ett internt IP, alltså inte från själva ingående linan,
utan från server. Så vad jag tror är att jag behöver IP Routing mellan båda korten på servern, och även tjänsten DHCP installerat, för interface 2.

Internet -> Server (Interface 1, dynamisk IP)
Server (Interface 2 Statisk IP) -> Switch -> Klient (dynamiskt IP = default gateway = server interface 2)

Är det någon som kan förklara hur och i vilken ordning jag ska fixa detta. Jag har läst ett par guider ang IP routing, men är fortfarande inte helt hundra på hur det funkar. Har inte kunnat testa än, då servern precis är beställd.

Det finns två andra alternativ, som dock inte är lika lockande...
1) Att jag sätter Switchen direkt på Internet accessen, och låter server + klienter få dynamiska IP från inkommande lina.
2) Att jag sätter Switchen direkt på Internet accessen, men att den fungerar som DHCP mot server och klienter.
Detta alternativ är dock lite bättre än 1, då jag i switchen kan ge ett statiskt IP till servern.

Anledningen att jag inte vill använda dom två sista alternativen är att jag inte vill leasa (så många) IP adresser direkt från internet accessen.

Min förklarling kanske inte blev så bra, men om du undrar något så bara att fråga.

Tack på förhand

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem

Routing and remote access (rras) kan du konfigurera i Windows 2003 Tjänsten installeras under lägg till och ta bort Windowskomponenter som finns under lägg till och ta bort program.

Permalänk
Medlem

Ok, och sen "assignar" jag bara båda nätverkskorten till den tjänsten?
Hur funkar det med DHCP då, kan man styra att den ska bara köra DHCP på ett av korten?

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk

DHCP:n funkar så att du sätter upp scope med bestämda subnät , sen löser det sig automatiskt iom routingreglerna efftersom du måste ha olika subnät på de olika interfacen

Permalänk
Medlem

För att DHCP ska delas ut till dina båda interfaces behöver du "Relay Agent" som också finns i RRAS-tjänsten, annars delar den bara ut Ip till "intranätet".

Permalänk
Medlem

Glöm det jag skrev ovanför, nu ser jag att du menar fysiska enheter, och dessutom ingen router inblandad. Det du behöver göra är att installera DHCP-tjänsten och skapa scopes som Whippoorwill säger. Scopes skapar du när du installerar DHCP-tjänsten.

Permalänk
Medlem

Och slänger du på ISA server så fixar den routringskonfigen åt dig plus att du får en väldigt bra brandvägg på köpet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mats42:

Och slänger du på ISA server så fixar den routringskonfigen åt dig plus att du får en väldigt bra brandvägg på köpet

Iofs sant, men ISA bygger om IPstacken och allt möjligt så det är tveksamt om det är så lyckat om servern ska användas till något annat. Åtminstone ska man tänka sig för innan man gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doxie:

Ok, och sen "assignar" jag bara båda nätverkskorten till den tjänsten?
Hur funkar det med DHCP då, kan man styra att den ska bara köra DHCP på ett av korten?

Efter att du installerat tjänsten väljer du i konfigurationen vilket som är mot internet och vilket som är på insidan. Eftersom dina nätverkskort i servern har statiska adresser vet sedan dhcp-servern vilket scoope som hör till vilket kort och delar ut rätt adresser på lanet respektive inga på wanet.