Permalänk

Dell U2412M eller Benq XL2410T?

Hej,

Jag känner att det är dags att uppgradera från min 22" Samsung SyncMaster 226BW, till en 24" skärm. Jag använder främst datorn till att spela (BF3 och andra FPS), samt kontorsprogram och surfning (inget filmtittande).

Både Dell U2412M och Benq XL2410T har fått hyfsat bra recensioner och ligger på ungefär samma pris. Dell:en har 16:10, 24" skärm och e-ips panel vilket låter bra, men Benq:en har lägre responstid och dubbla uppdateringsfrekvensen (120 Hz).

Frågan är bara vilken jag ska välja?

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk

Edit: Sorry, läste för snabbt...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Han skrev aldrig att den var det?

Funderar samma sak, vad ska man prioritera? 16:10 och bättre bild eller lägre responstider och 120Hz?

Permalänk
Medlem

Kolla i denna tråd -----> http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Jag kan inget annat än att rekommendera den:) (Dell u2412m)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Den tråden svarar inte på om det är värt att välja bättre bild eller 120Hz, enbart att u2412HM är en bra skräm. Som nog alla på detta forum redan vet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Varför är det en sådan hysteri kring 120 hz skärmar. John Carmack sa i en intervju att 120 hz är bara ett säljknep. han sa att det har gjorts tester och att man inte märker skillnad mellan 120 hz och 60 hz, han sa att 120 hz endast behövs för 3d.

Permalänk
Skrivet av m4jken:

Han skrev aldrig att den var det?

Funderar samma sak, vad ska man prioritera? 16:10 och bättre bild eller lägre responstider och 120Hz?

Ja, det är det som den STORA frågan!

Ja, det verkar vara två hyfsade skärmar, men frågan är vilken som passar bäst till spel (båda klara nog kontorsprogram m.m. lika bra)...

Skrivet av landahl:

Varför är det en sådan hysteri kring 120 hz skärmar. John Carmack sa i en intervju att 120 hz är bara ett säljknep. han sa att det har gjorts tester och att man inte märker skillnad mellan 120 hz och 60 hz, han sa att 120 hz endast behövs för 3d.

Om det stämmer verkar ju Dell:en vara ett bättre val...

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

John Carmack sa

John Carmack har ochså visats vara lite av en idiot det senaste deceniet.

Permalänk

Denna har jag hemma och kan förmedla att den är väldigt bra, men man får ändra lite inställningar först!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616598

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför är det en sådan hysteri kring 120 hz skärmar. John Carmack sa i en intervju att 120 hz är bara ett säljknep. han sa att det har gjorts tester och att man inte märker skillnad mellan 120 hz och 60 hz, han sa att 120 hz endast behövs för 3d.

Men sluta citera andra och testa själv, det är en enorm skillnad i spel.

Köp Benq:n, du kommer inte ångra dig. Jag fattar inte ens varför dem tillverkar skärmar i 60hz fortfarande, borde ju vara standard med över 85..

Jag har alltid suttit vid 100+ i hz vid min dator, jämfört massa skärmar på 60 samt 75 hz mot en standard crt på 100hz samt Benq 120hz och ser du inte skillnaden så har du synfel och inte sovit på 50 dygn!

Permalänk
Medlem

Jag fick min U2412M idag, supernöjd. Jag spelar BF3 men mest dota 2. Skärmen känns gedigen och foten i synnerhet. Det är schysst att kunna köra porträttläge när man programmerar.

Jag vet inget om benQen, men u2412m är lika bra som alla säger. Vissa klagar på anti-glare-behandlingen men jag kan inte se den.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av iizhuuez:

Men sluta citera andra och testa själv, det är en enorm skillnad i spel.

Köp Benq:n, du kommer inte ångra dig. Jag fattar inte ens varför dem tillverkar skärmar i 60hz fortfarande, borde ju vara standard med över 85..

Jag har alltid suttit vid 100+ i hz vid min dator, jämfört massa skärmar på 60 samt 75 hz mot en standard crt på 100hz samt Benq 120hz och ser du inte skillnaden så har du synfel och inte sovit på 50 dygn!

Där har du fel! Jag har en BENQ XL2410T (120 hz) Den står nu i garderoben efter att jag köpte min Dell U3011, jag märkte ingen som helst skillnad i spel mellan den och min Dell som har 60 hz. Jag har mycket bra syn för övrigt.

Permalänk

En Dell U2412M beställd! Hoppas jag inte blir besviken... det verkar ju vara ett litet chanstagande beroende på hur mycket Backlight Bleedning och IPS-glow som skärmen har, dvs. varierar mycket mellan olika skärmar. Men det gäller nog alla billigare skärmar - har man tur så får man en riktigt bra skärm har man otur sitter man där med en skräpskärm.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

En Dell U2412M beställd! Hoppas jag inte blir besviken... det verkar ju vara ett litet chanstagande beroende på hur mycket Backlight Bleedning och IPS-glow som skärmen har, dvs. varierar mycket mellan olika skärmar. Men det gäller nog alla billigare skärmar - har man tur så får man en riktigt bra skärm har man otur sitter man där med en skräpskärm.

Gött:)

Jag är hel nöjd med skärmen, endast ytterst lite IPS-glow i nedersta högra hörnet och det ser man bara om skärmen är hel svart

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Där har du fel! Jag har en BENQ XL2410T (120 hz) Den står nu i garderoben efter att jag köpte min Dell U3011, jag märkte ingen som helst skillnad i spel mellan den och min Dell som har 60 hz. Jag har mycket bra syn för övrigt.

Förstår man inte hur tekniken fungerar så kan det vara svårt att se skillnad. eftersom 120 hz = 120 fps.
så känner du ingen skillnad alls om du fortfarande sitter o spelar på 60 fps med en 120 hz skärm.

Människans öga kan se över 60 fps.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ume'-Johan:

En Dell U2412M beställd! Hoppas jag inte blir besviken... det verkar ju vara ett litet chanstagande beroende på hur mycket Backlight Bleedning och IPS-glow som skärmen har, dvs. varierar mycket mellan olika skärmar. Men det gäller nog alla billigare skärmar - har man tur så får man en riktigt bra skärm har man otur sitter man där med en skräpskärm.

Tror du gjorde ett bra val. Känns lite meningslöst att köpa en 120hz skärm när man endast har ett 6950 kort och ska köra BF3 (förmoder att du inte vill köra på lägre än high).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag har precis som TS gått från Samsung 226BW till Dell U2412M och jag är mycket nöjd med valet. 16:10-formatet var mycket viktigare än 120Hz för mig och e-IPS har mycket trevligare färger än vad min gamla VA har. De står nu brevid varandra och det syns tydligt på färgerna.

Nu blir man klart sugen både på två och tre likadana skärmar på skrivbordet, men det får vänta med sig.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Där har du fel! Jag har en BENQ XL2410T (120 hz) Den står nu i garderoben efter att jag köpte min Dell U3011, jag märkte ingen som helst skillnad i spel mellan den och min Dell som har 60 hz. Jag har mycket bra syn för övrigt.

Du har ingen nytta om du inte spelar ett spel i mer än 60 fps. Testa CS så ser du garanterat skillnad på 120 och 60 Hz/fps.
Säker på att du ens körde den i 120 Hz? Du kanske kopplade in i ett vanligt DVI och inte dual-link, eller inte hade det ställt till 120 Hz rent allmänt? För där är en skillnad.
Och varför står den i garderoben - varför inte sälja den då den verkar ny och du ändå inte vill ha den?

OP, jag inser att det är för sent då du redan har beställt skärmen, men jag hade slagit till på 120 Hz iochmed att du spelar mycket FPS. Har själv en XL2410T och är väldigt nöjd med den, förutom att där är en svag backlight bleeding-effekt i vissa spel, men inget jag stör mig på.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Tror du gjorde ett bra val. Känns lite meningslöst att köpa en 120hz skärm när man endast har ett 6950 kort och ska köra BF3 (förmoder att du inte vill köra på lägre än high).

Skrivet av Cervatoz:

Förstår man inte hur tekniken fungerar så kan det vara svårt att se skillnad. eftersom 120 hz = 120 fps.
så känner du ingen skillnad alls om du fortfarande sitter o spelar på 60 fps med en 120 hz skärm.

Människans öga kan se över 60 fps.

Skrivet av Minsc S2:

OP, jag inser att det är för sent då du redan har beställt skärmen, men jag hade slagit till på 120 Hz iochmed att du spelar mycket FPS. Har själv en XL2410T och är väldigt nöjd med den, förutom att där är en svag backlight bleeding-effekt i vissa spel, men inget jag stör mig på.

Nja, jag kan fortfarande göra en avbeställning innan torsdag då skärmen inte fanns på lager, men med mitt kort (upplåst 6950) ligger BF3 sällan över 60-70 fps, så frågan är om XL2410T är lönt?

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Där har du fel! Jag har en BENQ XL2410T (120 hz) Den står nu i garderoben efter att jag köpte min Dell U3011, jag märkte ingen som helst skillnad i spel mellan den och min Dell som har 60 hz. Jag har mycket bra syn för övrigt.

Jag är lite sugen på att testa en Dell u3011. Är lite trött på min dassiga 120hz:are med TN:panel. Visst, 120:hz känns skönare att spela i hög-fps spel, men bildkvaliteten är horribel, iaf på min Samsung (som sägs vara den bästa 120:hzaren bildmässigt). Är lite sugen på att köpa en U3011 på avbetalning.

Hur funkar det med den höga upplösningen? Klarar man av att driva även en del nya spel som skyrim och deus ex: human rev. med ett enda grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, jag kan fortfarande göra en avbeställning innan torsdag då skärmen inte fanns på lager, men med mitt kort (upplåst 6950) ligger BF3 sällan över 60-70 fps, så frågan är om XL2410T är lönt?

Om vi säger så här: Om du vill köra Crossfire med 6950 i framtiden, kommer du ångra dig att du inte tog 120 Hz:aren.
I andra FPS-spel än just BF3 på ultra, bör du dock få mer än 60 fps med ett ensamt 6950, och då blir det värt med en gång.

Själv tycker jag att bildkvalitén på min XL2410 är hur bra som helst, dock har jag suttit med TN-paneler i 10 år så har inget att jämföra med. Men 120 Hz är kärlek.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.