Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

"Likadana" skärmar, olika paneler

Varför har bildskärmstillverkare så svårt att göra enhetliga designer på produkter med olika paneler? Eller varför ska alla modeller ha ett eget utseende?
Förstår verkligen inte, är egentligen ute efter två likadana skärmar där den ena är IPS/120HZ (har svårt att bestämma mig..) och den andra är en vanlig "skit"-skärm.
Och utbudet är typ.. inte alls? Förstår inte varför det skulle vara så svårt, eller är det så att det är olika avdelningar som pysslar med de olika panelerna?!

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Förhållandevis få som kör multiskärm, särskilt ett omatchat par skärmar. Alla vill att just deras design skall stå ut och vara något extra samt försöka tilltala den grupp som den är ämnad för.

Antingen kan du fortsätta leta och antagligen få kompromissa stort, eller ta ett par matchade skärmar som inte är svindyra men kan leverera det du behöver. Kan rekommendera de skärmarna jag kör. Foris 2331, riktigt nice

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Fluf:

Förhållandevis få som kör multiskärm, särskilt ett omatchat par skärmar. Alla vill att just deras design skall stå ut och vara något extra samt försöka tilltala den grupp som den är ämnad för.

Antingen kan du fortsätta leta och antagligen få kompromissa stort, eller ta ett par matchade skärmar som inte är svindyra men kan leverera det du behöver. Kan rekommendera de skärmarna jag kör. Foris 2331, riktigt nice

Problemet som jag ser det är att 120hz är för dyrt för att köpa två, speciellt när jag bara kommer ha nytta av en. Jag har inga problem att lägga 3k på en skärm, men det känns tråkigt att köpa två skärmar samtidigt som inte matchar varandra Och då kan jag ju i princip behålla den jag har.. fast den har sämre upplösning, vilket skapar problem när man ska klona bilden :<
Hade köpt 2st foris 2332 direkt om Webhallen hade haft kvar sitt medlemspris, men måste ha missat det precis. Är lite för snål för att betala 300kr mer per skärm än om jag köpt de för typ en vecka sedan

Förresten, är EIZO skärmen lika ful i verkligheten som på bilderna? På bilderna ser skärmen ut att vara 10år gammal.

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av anden12:

Problemet som jag ser det är att 120hz är för dyrt för att köpa två, speciellt när jag bara kommer ha nytta av en. Jag har inga problem att lägga 3k på en skärm, men det känns tråkigt att köpa två skärmar samtidigt som inte matchar varandra Och då kan jag ju i princip behålla den jag har.. fast den har sämre upplösning, vilket skapar problem när man ska klona bilden :<
Hade köpt 2st foris 2332 direkt om Webhallen hade haft kvar sitt medlemspris, men måste ha missat det precis. Är lite för snål för att betala 300kr mer per skärm än om jag köpt de för typ en vecka sedan

Förresten, är EIZO skärmen lika ful i verkligheten som på bilderna? På bilderna ser skärmen ut att vara 10år gammal.

Ang designen, så ser det avsevärt bättre ut på skrivbordet än på bilder tycker jag. Kör med 3st i nVidia surround, tjejen har en till sin laptop och vi har en på kontoret till en av lekdatorerna.

Jag har iofs inte testat 2332 (IPS) något men skulle nog rekommendera 2331 (cPVA) framför den ändå. Responsen är snabb nog för att inte kunna uppleva elelr se någon ghosting, svärtan och kontrasten är bättre än vad IPSer levererar och färgåtergivningen är god nog för hobbyfotografer. Jag satt och pluggade skärmar i 6 månader innan jag landade på 2331, målet var gaming med god betrakningsvinkel och bra färger och det blev bästa alternativet.

Budget IPS kan ha något bättre färgrange än cPVA men skiljer från panel till panel. För att få riktig färgåtergivning för proffsbruk behövs en helt annan prisklass och annan typ av IPS panel. Det är enorm skillnad på IPS och IPS.

Dessutom är det helt OK pris på 2331an då den är rätt underskattat pga allt snack om IPS IPS IPS och 120Hz hela tiden.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av anden12:

Varför har bildskärmstillverkare så svårt att göra enhetliga designer på produkter med olika paneler? Eller varför ska alla modeller ha ett eget utseende?
Förstår verkligen inte, är egentligen ute efter två likadana skärmar där den ena är IPS/120HZ (har svårt att bestämma mig..) och den andra är en vanlig "skit"-skärm.
Och utbudet är typ.. inte alls? Förstår inte varför det skulle vara så svårt, eller är det så att det är olika avdelningar som pysslar med de olika panelerna?!

Kolla på Dells P- och U- serier. Ultrasharp är IPSpaneler och riktigt trevliga vad gäller färgåtergivning och kontrast, Professional är TN och prisvärda med samma design på ram etc. som Ultrasharp. HP mfl har säkert liknande serier.
120Hz är dock svårare eftersom det oftast bara finns i lite mer blingiga spelskärmar, alternativt riktigt dyra skärmar om man tittar på proffessionella sidan.