Köpa server råd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2004

Köpa server råd

Hej,

Skulle behöva en server för följande ändamål (ska brukas på en fritidsgård).

1) Cafe managment (Smartlaunch)
2) Div spelservrar tex Counter Strike
3) Media lagring.
4) Simultana anslutningar, ca 20

Som ni ser så är det inte så krävande saker jag ska göra, men jag har en budget på 20.000kr inkl moms.

Funderar på Poweredge som jag köper lite extra minne till.
Får mycket storage, men kanske inte den bästa CPU.

Har även kollat på Proliant med lite extra minne.
Den är betydligt dyrare, och jag måste då även köpa till HDD och minne.

Min fråga, blir det overkill för mitt ändamål, att gå på en ML350? Har ni några andra förslag på vad jag kan kollla på?

Tack på förhand

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Om den ska stå i samma rum som folk ska vistas i ska du nog INTE satsa på en rackserver då dessa brukar ha extremt högljudda fläktar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Jag skulle nog satsa på att dela upp det på några datorer istället för att gå all out server
1) Cafe managment (Smartlaunch)
~100kr/månaden för Small 1-25 licenser

Skrivet av Deras hemsida:

Req.
Processor: Pentium IV–compatible or higher processor
Memory: 512 MB RAM
Disk Space: 100 MB
Other: .NET Framework 2.0 or later, Crystal Reports (See download page)

Detta klarar vilken dator som helst idag typ så krävs inte mycket, enda kravet är att inte köra Win98/ME/XP då dessa inte klarar mer än 10 connections till samma delade mapp

2) Div spelservrar tex Counter Strike
Spelserver kräver sällan mycket alls heller faktiskt oavsett vilket spel du kör, det som kan vara intressant att kolla upp lite extra är RAM och sedan nätverkets hastigheter m.m. men är det bara LAN så är det ingen risk där heller, det mesta tunga sakerna sker på client sidan, servern är ofta bara en lite glorifierad databas på vart allt och alla är.

3) Media lagring.
Detta är det som kommer att kosta dig, vad ska du använda det till? är det "privata" konton för folk eller är det mer bara t.ex. match filmer och sånt?

4) Simultana anslutningar, ca 20
Detta är inget problem för någon dator när det kommer till LAN och spel

EDIT:
Nu är jag inte expert på detta men skulle gissa att 3st sådana här ihop plock totalt typ 9'000:- (kanske lägga lite mer på RAM och få mer, samt kanske en skärm om du inte kan hitta någon men brukar vara lätt, de behövs bara för ena egentligen)
sedan slänga in hårddiskar på dem för runt 10'000:- , du kör 2 av dem som spelservrar, de borde kunna hantera minst två körande servrar samtidigt troligen mer beroende på vad du kör för spel men om det är i stil med CS:S

Citat:

Processor/CPU power: To run a Source dedicated server you need at least a 1.0Ghz Intel CPU or equivalent. This will run a basic server with 20 slots at a good level of performance.

Memory: To run a normal server you will need at least 512MB RAM, you might need to restart the server every once in a while to clean up the memory. 1GB is enough to run over 60 player slots total.

Då klarar du lätt 4 st på varje.

sedan den sista för admin+media lagring?

bara en tanke, säkert folk som har bättre ideér men att ge sig på en hel server känns väldigt overkill om det inte är en direkt plan på att bygga ut det sedan och ni har ett dedikerat rum m.m. för server osv.

Fördel med detta är oxå att om en spelserver brakar eller det är något problem så kommer den andra troligen kunna hantera allt/nästan allt iaf och ungarna slipper irritera sig på att det inte går att spela

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2004

Vill börja med att tacka för ett utförligt svar.
Jag förstår hur du tänker och det är ingen dum ide alls. Men, alltid ett men...
Min erfarenhet, säger att normala PC oftast säckar ihop lättare än en server, tror det skulle kanske bli mer omstartarter etc.
Men din ide, fick mig att tänka om lite, jag har nämligen en rackserver idag, som fungerar som Smartlaunch server. Det är en gammal brandvägg, som jag blåste om och la in win2003 på. Problemet med den är ju att den har bara ca 50Gb storage och 2Gb ram. Visst det skulle jag kunna uppgradera, men om jag istället har kvar den som den är, och bara satsar på att köpa in en spel server. Som jag då lägger mycket disk på, för media lagring.

Med media så menar jag, lite filmer och bilder som vi har tagit vid olika event på gården, men jag skulle också vilja ge användar profiler på ca 1Gb, och det kommer aldrig vara mer än 100 användare. Så ifall vi räknar på 150Gb plus spegling så behöver jag 300Gb för användarna, och sen kanske 100Gbx2 för gårdens eget material i form av filmer och bilder. Så 2x250Gb diskar skulle absolut räcka.

Det borde väl inte vara några problem att använda Smartlaunch på en server, och där ifrån dela ut utrymme till profiler på en annan server, borde bara vara att mappa upp mot den servern då. Får kolla på det ikväll.

Så, vad jag ska köpa är antingen 1 eller 2 microservrar typ: http://www.dustin.se/hp-proliant-n40l-microserver-amd-turion-...

Eller va tror du?

Edit: Jag har ett föråd/serverrum.

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Om du redan har ett rack och har plats i det är nog valet att uppgradera bra och med tanke på hur den ska användas kan en spelserver lätt dubbla som media lagrare skulle jag tro.
Om du vill hålla nere kostnaden så ser det ut som ett allternativ men efter jag kollat runt lite låter det som att det kommer vara tufft för servern att hosta något tyngre än t.ex. CS annars kanske snäppet bättre
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=3238465&SL_... (undvik den lite billigare iom att den inte använder HT)
fått bra reviews låter lite extra men om du har plats i racket och eget rum så inga problem, så två sådana spräcker ju inte budget iaf och du får otroligt mycket mer prestanda (företagspriset i länken) utgår från att fritidsgården är ett företag?

Två sådana kommer kunna hålla gården länge och du behöver inte köpa mycket extra HDD iom att du får med 250GB på varje så en extra 500GB och ni är set, släng in lite extra RAM för de sista slantarna.

Åter igen ingen expert men kollat runt på reviews m.m. och denna har fått bra över lag av alla med just Xeon CPU enda folk nämnt är att fläktarna snurrar lite snabbt så man inte ska ha dem stående precis bland folk kanske men ja annars ser det ju nice ut

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood