Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2011

Fråga angående ditsättning av cpu

Hej!

Håller på att sätta dit min cpu på mitt moderkort men jag har satt dit cpu:n och ska nu sätta på den där saken med haken. Iaf när jag lagt saken som ska vara över cpun lite snett neråt och ska dra i haken så börjar det knastra jag måste också ta i ganska mycket för att den ska röra på sig. Ska det vara såhär? Tog bort cpun och kollade om stiften var böjda men det var dom ej. Så det kanske är när själva saken över cpun går emot skruven det knastrar? Detta moderkort har jag http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4015#ov och en en i5 2500k cpu.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Det lät så på min 2600K också och jag blev lika oroad som du, men ingenting gick sönder och den fungerar perfekt. Men jag ska inte komma här och förstöra din CPU, så jag får nog råda dig att vänta på ett kvalificerat svar.

5930K • Corsair DP 32 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 980
6600K • Corsair Vengeance 8 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 960
Asus ROG Swift • Yamakasi Catleap Q270 2B
Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Pettson-Findus:

Hej!

Håller på att sätta dit min cpu på mitt moderkort men jag har satt dit cpu:n och ska nu sätta på den där saken med haken. Iaf när jag lagt saken som ska vara över cpun lite snett neråt och ska dra i haken så börjar det knastra jag måste också ta i ganska mycket för att den ska röra på sig. Ska det vara såhär? Tog bort cpun och kollade om stiften var böjda men det var dom ej. Så det kanske är när själva saken över cpun går emot skruven det knastrar? Detta moderkort har jag http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4015#ov och en en i5 2500k cpu.

Hade precis samma "problem" som dig när jag satte dit min processor. Har aldrig vart med om att de ska knaka så mycket förr. Men det gick Inga problem än så länge^^,

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Det brukar ju finnas en liten pil av något slag i ett av hörnen på både processorn och moderkortet, så du vet om du lägger den åt rätt håll?

BitFenix Phenom White Micro | Zotac GeForce GTX 1080 AMP! Extreme 8GB | Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | EVGA Supernova GS 650W 80+ Gold | Intel i5 4690K 3,5 Ghz, OC: 4,4 Ghz - Noctua NH-U14S | 2x 500 GB Crucial BX100

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Funkish:

Det brukar ju finnas en liten pil av något slag i ett av hörnen på både processorn och moderkortet, så du vet om du lägger den åt rätt håll?

På LGA1155 finns även ytterligare några olika hack och märken som kan användas för rätt alignment, så det ska mycket till för att få en SB-processor fel.

5930K • Corsair DP 32 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 980
6600K • Corsair Vengeance 8 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 960
Asus ROG Swift • Yamakasi Catleap Q270 2B
Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2011

Skrev till cdons support men dom skrev som er. Ska väl in och prata med mediamarkt också för säkerhets skull. Rignde till Inet men personen jag pratade med kunde inte öppna munnen och svara på frågan om jag inte hade beställt där ifrån. Vill ju inte gå miste om så mycket pengar. Vad händer om något går fel? Går det på garantin då eller?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Den sitter jävligt hårt, ja, och det kan både knaka och knastra. Det är därför det är viktigt att processorn ligger rätt eftersom det är så enkelt att bryta sönder den om den inte gör det.

MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.2 GHz | 16 GB RAM | EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync | Corsair AX850W

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

håll andan och tryck till!

i7-4770K | G1 Sniper Z87 | 16Gb ram | Gtx780 | CoolerMaster HAF X | Windows10
Qpad 5K | Corsair K70R | Asus PB278 | PB Viseo240DX