3-4 år gammal Samsung 2333SW - Varför bättre färgåtergivning än nyare S23A750D?

Permalänk
Medlem

3-4 år gammal Samsung 2333SW - Varför bättre färgåtergivning än nyare S23A750D?

I mörka spel, typ Deus Ex, klarar S23A750D inte av att visa mörkbruna färger eller mörka nyanser av färger. De blir bara till en grå smet.

Men min gamla Samsung S2333SW klarar detta fint, nästan lika bra som min nya Eizo Foris FS2331 som har VA-panel.

Vad är det som ställer till det? Båda Samsung-skärmarna har TN-panel. S23A750D har LED, vilket jag tror är boven i dramat. S2333SW gick för cirka 2000 kr när den var ny för 4 år sedan, medan min S23A750 gick för 3500 kr

Specs för 2333SW: http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/monit...

Specs för S23A750D: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=856954

Bilder från Deus Ex, tagna med kamera (ursäkta bildkvaliteten, men jag anser att skillnaderna syns tydligt i dessa shots)

http://img651.imageshack.us/img651/2079/samsungs23a750d.jpg

http://img18.imageshack.us/img18/8000/samsung2333sw.jpg

Notera hur det mörkbruna blir till en grå smet på S23A750D. Är detta normalt?

Permalänk

Säkert massor av dynamiska funktioner som ställer till.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Säkert massor av dynamiska funktioner som ställer till.

Jo men jag har tweakat den där skärmen i flera veckor för att få den att klara av mörkare nyanser, men den fixar det inte hur jag än gör :(. Det blir alltid en grå smet av det hela. Som Fog of War i LoL och HoN, den blir bara en grå dimma. Förstår ej att en skärm från 2008-2009 som kostade 2000kr kan fixa detta men inte en från idag som kosar nästan det dubbla

Permalänk
Medlem

Ska man ta och skylla på LED-belysta TN-paneler? ^^

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Visserligen dyrare, men har väl en känsla av att det ligger mer pengar i design snarare än kvalitetskomponenter och användarvänlighet på den här typen av skärmar, tex skärmar som inte kan justeras fullt ut i vinklar och höjdled m.m går alltid bort för mig, men är väldigt vanligt med alla dessa skärmar med nästan helt fast fot

Men håller ju med att man tycker ju att en ny panel på en icke budget skärm borde vara lika bra eller bättre som din äldre skärm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ska man ta och skylla på LED-belysta TN-paneler? ^^

Ja, det måste väl vara det. Hade ingen aning om att LED var en så stor nackdel att bildkvaliteten blir bättre på en fyra år gammal skärm med sämre specs

Permalänk
Hedersmedlem

Overdrive är skillnaden, tillverkaren har kompromissat bort bildkvalitet för att få lägre responstid (5ms->2ms) och kunna sälja skärmen som 120hz. Det är nackdelen med att välja skärm efter pixelrespons, färger och svärta blir skit.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Fan vad synd. Jag märker dock att färgkvaliteten blir bättre om jag kör HDMI, men då kan jag inte ha 120hz. Finns bara DisplayPort och HDMI på denna skärm. Aja. Antar att det blir att sälja denna för en billig peng och köpa en fungerande 120hz:are, typ Asus VG23. Fattar inte varför jag inte köpte den från början. Samsung är skräp

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så är BenQ XL2420T den bästa 120Hz skärmen, stämmer det?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Som jag har förstått det så är BenQ XL2420T den bästa 120Hz skärmen, stämmer det?

Nej.

Jag har själv en 2420T, visst är den helt underbar för spel, men när det gäller Photoshop eller film, är den en total mardröm. Har förstått själv att Samsungs versioner av 120hz är bättre, men mycket dyrare.

Att sitta och kalibrera denna jävla skärm för att få den att visa bilder och film är ett helvete. Det enda den är bra för är att spela BF3, vilket den gör som en dröm

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som medmänniska kan jag bara säga: undvik Samsung som pesten. Riktig skit rent ut sagt, de kan inte göra någonting rätt.

Asus VG23HE (minns ej exakt vad den hette) har fått bra recensioner och har inte den löjligt störande backlight bleedingen som alla Samsungs skärmar har.
Ett annat alternativ för den som har en okej 120hz:are för spel men vill ha en skärm för bildhantering kan jag starkt rekommendera Eizo Foris FS2331, underbar skärm på alla sätt och vis, även om den lider av lite trailing i vissa spel.

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör inte döma ut samsung som märke eftersom de har ett brett sortiment och även har välpresterande modeller, de har dessutom en del både riktigt bra tvar och några mycket prisvärda budgetmodeller.
Jag skulle i stället säga att tn paneler är usla i största allmänhet och att de finns kvar är bara för att de är billiga och de flesta söker bara en skärm som är bra att läsa text på, eller som på det här forumet en spelskärm.
De som vill ha bra bild väljer inte en tn panel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du frågar mig säger jag med LED. jag lider av samma problem, mina nya slår inte min gamla billiga benQ jag köpte för 4 år sen.

Permalänk
Medlem

Hur många skärmar har du egentligen ericone?

Enligt recensionen på Anandtech skall ju faktiskt S23A750D ha rätt bra färgåtergivning och vara "uniform". Din gamla skärm borde ju inte excellera i dessa områden... http://www.anandtech.com/show/5231/samsung-s23a750d-3d-lcd-di...

Problemet med plattskärmar är ju dock ofta att det skiljer sig VÄLDIGT mycket mellan olika exemplar, så beroende på om man har tur eller otur kan man få en bra eller dålig skärm
Du har ju sett i tidigare trådar vad jag tycker om plattskärmar generellt sett, och såna här trådar "bekräftar" ju lite min ståndpunkt. Skärmar är ju snarast ett område där utvecklingen gått bakåt, och någon "perfekt" skärm finns inte (och tyvärr finns det ju inte ens skärmar som är i närheten av att vara perfekta)
LED-bakgrundsbelysningen är ju ytterligare en teknisk landvinning som mest bidragit till problem och att försämra bildkvaliteten

Annars håller jag inte riktigt med om att Samsung som märke är skräp på skärmsidan, tycker framförallt de gjort många bra TV-apparater.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem på min benq EW2730 med VA-panel.. svärtan var grå och det såg allmänt dassigt ut.

felet var att den inte ställde in färgsystemet rätt, jag "löste" det genom att ställa om från RGB till YCbCr i skrivbordets färginställningar i nvcpl. Det kan finnas en inställning i skärmen också för RGB/YCbCr eller standard/extended color range.

Skrivet av Yrch:

LED-bakgrundsbelysningen är ju ytterligare en teknisk landvinning som mest bidragit till problem och att försämra bildkvaliteten

jag håller inte alls med. EW2730 har inga fel som på något vis kan härledas till bakgrundsbelysningen. Jag förstår inte vad som skulle försämras av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

jag håller inte alls med. EW2730 har inga fel som på något vis kan härledas till bakgrundsbelysningen. Jag förstår inte vad som skulle försämras av det.

Var lite överdrivet sarkastiskt Fullt så dåligt är det inte

"Rätt" utförd är ju LED-bakgrundsbelysning egentligen en bra sak, men i många fall blir ju slutresultatet sämre med LED än med CCFL-bakgrundsbelysning. Många nyare skärmar är ju sämre än modellerna från året innan, eller åtminstone inte bättre.
Också sjukt många LED TV-apparater och datorskärmar som lider av "ojämn" bakgrundsbelysning ("uneven backlight") eller backlight bleed (vet inte riktigt vad det heter på svenska). Problemet är ju speciellt stort om det är edge-led varianten, men den är ju så populär får då blir skärmarna tunnare = "bättre"... Många av Samsungs allra nyaste TV-apparater är ju sämre än de var innnan... men de är plattare så alla är glada (mer sarkasm)

Permalänk

Ser ju helt olika ut i färgerna. Din gamla skärm ser ut att ha mycket lägre brightness och gamma. Testat att försöka få dem se lika ut till och börja med?

Om du inte får till det i skärminställningen, testa köra windows skärm kalibrering, tycker den är nice faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Ser ju helt olika ut i färgerna. Din gamla skärm ser ut att ha mycket lägre brightness och gamma. Testat att försöka få dem se lika ut till och börja med?

Tänkte samma här
Kolla även om det går att ändra färgtemp nånstans i menyerna på den nya skärmen. Den verkar vara för "kallt" inställt nu och borde ändras till ett varmare värde. (dvs närmre mot 6500k)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.