Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Dell u3011 - riktigt sugen

Jag vet, jag har tittat på/ägt absurdt många skärmar vid det här laget.

Men jag har börjat fundera på att slå till på en riktigt fet skärm på avbetalning, och det lutar åt en Dell u3011. Det som lockar är storleken, jag vet hur "cinematic" det blev att lira på min TV som är 37" (men 1080p vilket ger en lite väl stor pixelstorlek) och skulle vilja ha lite samma upplevelse igen, men med bättre bild.

Hur står sig U3011 vad gäller snabba spel, om man jämför med min Eizo Foris FS2331? Läste att responstiden var bra på 30", t.o.m bättre än 27" och 24"-versionen (?). För mig låter det nästan för bra för att vara sant. Bilden lär vara sjukt bra då på U3011, som kör en IPS-panel.

Hur är svärtan och uniformiteten på Dell-skärmen? Har den clouding/backlight bleeding?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
norrbotten
Registrerad
Nov 2004

Kolla in Hazro:s version de är inte lika suddiga och gryniga i bilden jämfört med Dell serien då dell har "ag coating" altså ett filter som tar bort tex solljus som bländar.

jag har själv 27" varianten och den är grynig /disig/ suddig , men förutom den nackdelen så är det en super skärm!
lirar du quake live eller CS på hög nivå är det kanske inte den optimala skärmen , men vanligt "hobby- spelande" så märker iaf inte jag av att den är det minsta "slö" utan funkar riktigt bra att spela med.

de blir mega varma också så det är knappt du behöver elementen på ens haha

780 Classified
4770K @ 4.3 Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Asus Maximus Hero VI | Samsung 840 EVO 250GB | FD R5
Asus Xonar Essence STX + Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Be Quiet Dark Power 650

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Hej!

Jag spelar på en 30". Ska du spela COD/BF osv tycker jag nog inte 30" är att rekommendera. Känns som att man missar grejer ibland eftersom den är så stor. Till league of legends är den grym!

Älskar min skärm och har inte ångrat den en sekund men jag använder den i jobbet, kan nog vara lite overkill för att bara surfa/spela. Har även en stående 20" till så har en rätt fet hörna

edit: har inte Dell utan en Apple Cinema HD 30"

Lycka till med köpet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Tack för svaret Buddiiee

Som du säger, i vissa snabba fps-spel kan man nog missa mycket med en så stor skärm. Min plan är att ha en 30"are vid sidan av min 23 tums 120hz:are (som enbart ska användas till typ CS, Quake och sådant). Tänkte köra 30":an som en skärm för lite finare spelupplevelser, typ single player, men även lite LoL och HoN så klart

Två frågor:

1) Hur upplevde du att steget var från 1080p till den feta upplösningen en Apple Cinema har? Gick de flesta spel att spela utan allt för låg frame rate med ditt grafikkort? Jag har ett single Radeon 6870 med 1 gig video ram och hoppas det ska räcka till det mesta

2) Hur tror du 30" funkar som arbetsskärm, om man främst jobbar med att läsa/korrigera dokument?

Mvh
Erik

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av ericone:

Tack för svaret Buddiiee

Som du säger, i vissa snabba fps-spel kan man nog missa mycket med en så stor skärm. Min plan är att ha en 30"are vid sidan av min 23 tums 120hz:are (som enbart ska användas till typ CS, Quake och sådant). Tänkte köra 30":an som en skärm för lite finare spelupplevelser, typ single player, men även lite LoL och HoN så klart

Två frågor:

1) Hur upplevde du att steget var från 1080p till den feta upplösningen en Apple Cinema har? Gick de flesta spel att spela utan allt för låg frame rate med ditt grafikkort? Jag har ett single Radeon 6870 med 1 gig video ram och hoppas det ska räcka till det mesta

Jag kanske missförstår din fråga nu men jag spelade inte så mycket på min gamla dator. Köpte en ny, väldigt bra dator i somras som jag spelar allt i typ högsta upplösning på. Att skärmen skulle vara seg att hänga med tycker jag verkligen inte. Märkte inte av någon skillnad jämfört med min förra 24" förutom att det är mycket finare färger på denna!

Skrivet av ericone:

2) Hur tror du 30" funkar som arbetsskärm, om man främst jobbar med att läsa/korrigera dokument?

Mvh
Erik

Det går nog alldeles utmärkt. När jag gör vanliga saker som att surfa runt osv kör jag firefox på kanske 1/3 av skärmen. Man måste ju inte köra allting i fullscreen och jag tycker det är riktigt smidigt att kunna ha flera program vid sidan om varann. Nu kör jag t.ex surf i ett firefox-fönster och har ett fönster med southparkstudios vid sidan om.

Som sagt, har inte ångrat detta köpet en sekund och alla som kan tänkas hitta någon anledning att behöva en sådan skärm och har ekonomi för det kommer nog känna likadant

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Tack åter igen för ditt svar

Det blev en kompromiss för min del, det slutade med att jag beställde en hp zr2740w istället för en 30 tummare. Dock är det nog ändå mycket vunnet med att komma över 1080p i upplösning för många spel Och precis som du skriver hjälper den högre upplösning väldigt mycket, då man kan multitaska med fördel

Här är skärmen btw, om någon mer har funderingar på en 27" IPS:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_zr2740w.htm

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Testpilot
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Om du har möjlighet så skulle jag avbeställa skärmen och ta mig en titt på den i verkligheten.
Med tanke på skärmen du har nu så kommer du bli grymt besviken på svärtan som dellen har, har själv ägt en sådan och den är verkligen grådassig om du kalibrerar den till korrekta färgvärden och ljusstyrka.

Skärmen du har nu har 2400:1 i statisk kontrast, skärmen du ska köpa har 637:1 i statisk kontrast, du kan ju tänka dig skillnaden i svärtan då, jag sålde min U3011 just pga detta, en skärm som kostar så mkt ska inte ge så dålig svärta.

Har har du källa på mina påståenden:
Dell skärmen: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Din nuvarande skärm: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Scrolla lite längre ner i recensionerna så ser du kontrastförhållandena.