Permalänk

Dator som startar om sig, hjälp!

(denna text kopierar jag från annat forum då jag inte orkar skriva om allt)

Nu är det så att jag har inhandlat ny hårdvara (internminne, moderkort, cpu, chassi) efter att inhandlat nytt grafikkort som inte gick så bra med mina gamla delar (överhettad cpu till 100 grader och flaskhalseffekt. Nu är det så att jag kan spela spel som Skyrim och BF3 på väldigt bra inställningar men jag kommer fortfarande upp i 50-70grader när jag spelar de mer krävande spel och har ett idle på 33-40grader.

Jag har ringt och gått in på supports och fått olika tips om synpunkter. Exempel har jag redan bytt kylpasta och inskaffat nya fläktar som skapar ett bra insug och utsug samt tryckt in kablar till sidan så jag skapar bättre luftcirkulation.

Jag har heller inte överklockat något utan jag får denna temp trots allt, jag har dock märkt att mina minnen inte passar till mitt moderkort eftersom MHz jag har på mina minnen är 1600 och inte 1333 som ska vara till mitt moderkortet, jag har dock sänkt MHz till 1333 men datorn startar fortfarande om sig.

Nu undrar jag om datorn är inställd på att starta om sig när jag kommer upp i "högre temperaturer" eller om jag kan och ska modifiera det, eller ska jag skaffa en bättre CPU fläkt?

Detta är mina delar till datorn:

Intel Core i5 2500 3,3GHz

MSI H67MA-E45 REV B3

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V

GeForce GTX 560 Ti

Fractal Design Core 1000 Svart

(En liten uppdatering)

Nu så har min dator startat om sig även med lägre tempraturer (40-50 grader) och den kan även starta om sig direkt jag kommit in i spelet eller efter 30min (även de mindre krävande spelen)

Permalänk

Jag testade precis med andra minnen 1333Mhz och det fungerar fortfarande inte. Funderar på om delarna får tillräckligt mycket ström (kör med 520W).