Ingen bild/ingen BIOS - Moderkortskunnig felsökare sökes!

Permalänk
Medlem

Ingen bild/ingen BIOS - Moderkortskunnig felsökare sökes!

Hejsan, jag har ett problem med min burk, jag får ingen bild, inte ens BIOS.
Har haft detta probelm ett par gånger innan i samband med att jag stängt av datorn.
Då har jag behövt försöka några gånger innan datorhel****t startat igen, men då har allt fungerat perfekt.

Nu startar inte datorn alls och jag har inget att göra på kvällarna, här är lite spec om det hjälper:

Asus M2N-E SLI
Amd Athlon x64 6000+
Geforce GTX 460 OC (köpt aug 2010)
Hitachi HDD (köpt aug 2011)
Nätagg från ACE

Följande felsökning har jag gjort själv:
Nätagget fungerar, prövat att gå förbi alla förlängningar, dragit ur allt onödigt testat alla molex, moderkortet får ström också, såklart kollat så att inget glappat.
Grafikkortet fungerar testad i annan dator.
HDD urdragen fortfarande ingen bild överhuvudtaget, den startar annars som vanligt.
RAM fungerade när jag testade dom via UBCD i somras då jag hade hårddiskhaveri.
Jag har prövat att dra ur allt, ta ur batteriet ur moderkortet en stund osv. Allting monterat spänningslöst, när datorf*n började få ryck så hade jag inte gjort något med några komponenter heller.

Övrigt:
När jag bootar så startar processorfläkten på lågvarv, men Grafikfläktarna går på MAX och snurrar som om graffet höll på att dö! Det blir liksom inte tillsagt att lugna ner sig.
Prövar gärna jumperåterställning, (inte gjort än) osv om någon kan berätta vad jag skulle behöva pröva isf.

Moderkortet är ju gammalt och så men jag sparar ju gärna varenda krona liksom, är student.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk

Är det ett Ace nätagg från FSP, så bör det inte vara det, men är det ett Raw Deal, så kasta det åt skogen till och köp ett nytt.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Är det ett Ace nätagg från FSP, så bör det inte vara det, men är det ett Raw Deal, så kasta det åt skogen till och köp ett nytt.

Det var så länge sedan jag köpte skiten, och det står inte på vilket det är, hur tar jag reda på det, det står nämligen bara ace på...
Men samtidigt, allt som man kan märka utan bild startar, det lyser, och piper och fläktar snurrar.

Permalänk
Medlem

kom igen, sitter utan dator!
Kan ingen hjälpa?

Permalänk
Medlem

Då det var länge sedan du köpte nätagget så är det ett Ace ifrån Raw Deal och det gör du bäst i att släpa ut på vägen och köra över några gånger.. mao testa med ett annat nätaggregat, just de där är kända för att vara skräp!

Permalänk
Hedersmedlem

Än en gång, byt nätagget ASAP!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_panda:

Det var så länge sedan jag köpte skiten, och det står inte på vilket det är, hur tar jag reda på det, det står nämligen bara ace på...
Men samtidigt, allt som man kan märka utan bild startar, det lyser, och piper och fläktar snurrar.

Trasigt grafikkort ligger nära till hands, och har du kört med äldre ACE nätagg så är det inget som förvånar.
Hur piper det? Ett långt pip och 2-3 korta indikerar saknat grafikkort på äldre datorer.

Börjar det låta från hårddisken, alternativt blinkar den frenetiskt som brukligt när operativsystem laddar?
Är det tyst från hårddisken så tryck en gång på F1, om det nu är så att datorn stannat och väntar på bekräftelse att grafikkortet saknas så kan den eventuellt försöka ladda windows efter tryck på F1, och det bör du då se aktivitet på HDD-LED.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Trasigt grafikkort ligger nära till hands, och har du kört med äldre ACE nätagg så är det inget som förvånar.
Hur piper det? Ett långt pip och 2-3 korta indikerar saknat grafikkort på äldre datorer.

Börjar det låta från hårddisken, alternativt blinkar den frenetiskt som brukligt när operativsystem laddar?
Är det tyst från hårddisken så tryck en gång på F1, om det nu är så att datorn stannat och väntar på bekräftelse att grafikkortet saknas så kan den eventuellt försöka ladda windows efter tryck på F1, och det bör du då se aktivitet på HDD-LED.

Graffet testat, inte fel på, HDDLED:N blinkar inte alls, utan bara de gångerna datorn verkligen startat. Prövat att trycka på de mesta medens datorn är konstig. Det piper 1 kort signal. Inget mer, tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Än en gång, byt nätagget ASAP!

Skrivet av blekfet:

Då det var länge sedan du köpte nätagget så är det ett Ace ifrån Raw Deal och det gör du bäst i att släpa ut på vägen och köra över några gånger.. mao testa med ett annat nätaggregat, just de där är kända för att vara skräp!

Skrivet av Lord_Moridin:

Är det ett Ace nätagg från FSP, så bör det inte vara det, men är det ett Raw Deal, så kasta det åt skogen till och köp ett nytt.

Skrivet av Hardware guy:

Trasigt grafikkort ligger nära till hands, och har du kört med äldre ACE nätagg så är det inget som förvånar.
Hur piper det? Ett långt pip och 2-3 korta indikerar saknat grafikkort på äldre datorer.

Börjar det låta från hårddisken, alternativt blinkar den frenetiskt som brukligt när operativsystem laddar?
Är det tyst från hårddisken så tryck en gång på F1, om det nu är så att datorn stannat och väntar på bekräftelse att grafikkortet saknas så kan den eventuellt försöka ladda windows efter tryck på F1, och det bör du då se aktivitet på HDD-LED.

HÄR ÄR EN UPDATE:

Jag har installerat ett AX 850w i burken utan någon förändring, jag har också prövat med bara ett utav ramminnerna i, såklart testat båda, iom det här blev det ju testat mot korrisonbildningar på stiften också.
Likandant med processorn, jag har plockat ur och stoppat i processorn för att utesluta korrison där också.
Det svaga pipet kom ifrån HÅRDDISKEN av någon anledning, men den är inte problemet eftersom att jag fortfarande inte får bild...

Det som jag tycker verkar som det man skall fokusera på är att grafikkortsfläkten går på högvarv. som att den inte kommer dit och kan säga att den skall lugna ner sig. Den kommer liksom inte dit i booten...

Tack för ev svar.

Permalänk
Hjälpsam

Kolla att grafikkortet sitter fast ordentligt.
Eftersom det fungerar i en annan dator och eftersom du har bytt nätaggregat, lutar det åt fel på moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja antagligen ditt ACE nätagg som satt spiken i det Hoppas bara att det inte är mer som gått hädan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kolla att grafikkortet sitter fast ordentligt.
Eftersom det fungerar i en annan dator och eftersom du har bytt nätaggregat, lutar det åt fel på moderkortet.

Skrivet av Jalle64:

Ja antagligen ditt ACE nätagg som satt spiken i det Hoppas bara att det inte är mer som gått hädan.

UPDATE #2:

återställt BIOS med jumper, ingen ändring. Prövat graffet i andra pci-express uttaget, båda portarna.

Permalänk

Säkert moderkortet som fått dödsstöten av ditt ace agg tyvärr..

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Säkert moderkortet som fått dödsstöten av ditt ace agg tyvärr..

Kan processorn fortfarande funka?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mr_panda:

Kan processorn fortfarande funka?

Kan den mycket väl, min gissning är Ja.
Varför jag tror att det är moderkortet är pga att du inte får någon bild alls, man brukar se lite från själva grafikkortet när det går igång.
Troligtvis har strömmatningen till PCIe-bussen lagt av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |