Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Tvinga skrämupplösning

Hej alla glada!
Har min HTPC kopplad till TV:n och nu är det så att när jag stänger av TV:n så ändrar datorn upplösning.
Skulle vilja på något sätt att datorn alltid skickar ut 1920x1080p även om det inte är en bild, blir nämligen lite problem om man lämna XBMC igång så när jag startar TV:n igen är XBMC bara ca 1/4del av skärmen.
Kan man på något sätt se till att daotn inte sänker upplösningen då bildenheten försvinner.

//John

"En vis man sa en gång"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köttvärlden
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av We4sZ:

Hej alla glada!
Har min HTPC kopplad till TV:n och nu är det så att när jag stänger av TV:n så ändrar datorn upplösning.
Skulle vilja på något sätt att datorn alltid skickar ut 1920x1080p även om det inte är en bild, blir nämligen lite problem om man lämna XBMC igång så när jag startar TV:n igen är XBMC bara ca 1/4del av skärmen.
Kan man på något sätt se till att daotn inte sänker upplösningen då bildenheten försvinner.

//John

Förstod inte riktigt vad du menade, men chansar.

Om du har nvidia? så kan du gå in på deras kontrollpanel och ställa in exakt storlek på skärmen som skickas, eller något liknande. Det borde nog sparas om man väljer manuellt

"En dator"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Grejen är att jag får rätt upplösning när TV:n är igång men så fort jag stänger av den sänks upplösningen till ca 800*600. Detta blir ett bekymmer när jag har XBMC igång då det anpassar sig till 800*600 men inte tillbaka då TV:n startas igen.
Är AMD llano.

"En vis man sa en gång"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

En av pinnarna i HDMI-kabeln är 'Hot Plug Detect', plockar man bort den så lär inte datorn reagera på om skärmen stängs av.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara