Permalänk

amd vs intel?

Hej!, jag tänkte uppgradera min dator helt och hållet och har kollat på både amd och inel processorer och upptäckte snabbt att amd är mycket billigare en intel man kan köpa denna http://www.inet.se/produkt/5308692/amd-fx-4100-x4-3-6ghz 1000kr 4kärnig medans man kan köpa en intel core i3 dualcore för samma peng så vad är skillnaden? jag fattar inte.... xD

Visa signatur

|Amd Fx 6100 BE 3.6ghz |Radeon hd 6770| 4gb crosair ram| msi 990fxa GD65|

Permalänk
Medlem

AMD är lägre prisade rent allmänt. Det måste man vara om man inte kan konkurera med teknik. Dock så finns det ett antal "sweetspot" system där prestanda och pris blir till en fördel för AMD. Dock så har Intel rätt skickligt justerat priser och modeller så att det är ganska små vinster ändå om man väljer utifrån ren prestanda.

FX serien är rätt svårt sågad då den presterar dåligt, drar mycket ström och har (har haft?) en del strul med vissa applikationer, men å andra sidan eftersom den har så dåligt rykte så är tillgång och pris fördelaktiga.

Permalänk
Medlem

Intels utför mer per klockcykel och kärna. AMDs har inte fyra riktiga kärnor. De delar resurser för att räkna flyttal.

I ett redigt bra flertrådat program så kan FX 4100 vara bättre.

Letade i Anandtechs bench efter att jämföra i3 2100 mot FX 4100 men de verkar inte ha testat 4100

Jämför i3 2100 vs Bulldozer topmodell FX 8150 (FX 8150 har ÅTTA "kärnor") så ser man att intels i3:a drar ifrån redan där på en hel del.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Den får stryk av en Core 2 Quad i vissa spel.

Mycket som skiljer. Sattsa på en 4-kärning sandy bridge CPU (Intel i5 23XX / 24XX / 25XX)

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
99:e percentilen

Har du pengar, köp Intel. Är budgeten tight, gå för AMD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Visa signatur

|Amd Fx 6100 BE 3.6ghz |Radeon hd 6770| 4gb crosair ram| msi 990fxa GD65|