Permalänk
Medlem

I5-2500K + GTX 560 ti överklockning

Hejhopp,

Tänkte be om lite hjälp från guru'sarna när jag ska överklocka burken.

Läste nånstans att man skulle låta kylpastan "Sätta sig" innan man började klocka eftersom den satte sig bättre då (antagligen bullshit, men vafan.. körde på den ja). Så nu har den satt sig iaf och jag gick till 4,4 ghz igår utan problem. Från 3,8ghz till 4,4ghz gick jag från 63 till 66 grader i 5-10mins prime95, helt såld på kylaren alltså, va nån Noctua UD12 eller någe sånt.

Så hur varmt kan man köra med en 2500K utan problem? Kan jag köra på tills den kommer upp i 75 grader i 10 mins prime95 och inte krashar? Hur högt kan jag höja volten på den utan att riskera livslängd?

Sen till grafikkortet, vet att det är lite fel forum men tänkte att vi skulle komprimera allt till en post :).

Grafikkortet är ett Gigabyte GTX 560 ti SOC (950mhz stock). Körde upp det i 1050mhz igår, inga artefakter under 3dmark11 eller en timmas BF3-spelande. Har inte vågat röra volten men samma fråga här egentligen. Vet att nvidia specar att under 99 grader ska gå bra, men hur ska jag testa det här? Furmark är ju bara sinnessjukt, kommer upp i 66-68 grader under BF3 på ultra och i furmark hoppar jag upp i 88 på 30 sekunder.

Permalänk
Medlem

Du bör köra 24 timmar med Prime95. 10 minuter är alldeles för lite. En bilmotor går att tokvarva i ca 1½ minut utan olja, sen går den sönder.

Helst bör du använda Intelburntest.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Hur klocka du 560 ti till 1050 MHz ? Jag får inte det att funka stabilt. Har testat massa olika varianter. Även höja volten utan att lyckas. Klarar stresstest men inte o spela bf3. Kraschar direkt?

Permalänk

Du bör INTE köra några 24timmars tester då det inte är nyttigt någonstans för cpu'n.

Gör som Jonas och Emil här på sweclockers och kör OCCT istället för prime95.

Jag har många gånger fått fel i prime95 vid alla möjliga klockningar, men ändå haft en super-stabil burk i vanligt användande.

Kör en timme i occt så ar du skaplig koll på huruvida du har en stabil dator eller inte. OCCT har även en mängd övervakningsfunktioner med grafer som sparas efter avslutat test.

Moderkort - minnen och nätagg spelar också sin viktiga roll i överklockningen.
Kan inte se att du skrivit ut vad du har för prylar förutom grafikkort och cpu.

Permalänk

En annan fördel med OCCT är att programmet känner av om något är fel och stänger då genast av testet för att inget ska skadas.

Permalänk
Medlem

@Prime95 i 24h. Körde ju kanske 5-10 gånger med olika inställningarigår, det hade tagit mej 1 vecka minimum om jag körde 24h konstant. En bilmotor är ca 500kg metall som ska värmas upp innan den börjar komma mot sina maxtemperaturer, min CPU är bara några gram så det går ju lite fortare.
Är Burntest ett bättre värmetest än prime95? Eller är det som furmark ett test som sätter processorn i ett läge den aldrig kommer möta i verkligheten?

@1050mhz. Ja bara drog upp han med afterburner, körde test på 1085mhz i morse och det fungerade bra i några tester i 3dmark, men när jag kom till ett visst test så krashade drivern och kom tillbaka, så jag antar att jag kan köra lite högre. Vill testa 1,05V och 1100mhz men vågar inte innan jag fått lite mer koll på hur jag ska vara säker på temperaturerna och kanske sågat bort lite HDD-platser så en insugsfläkt blåser bättre på grafikkortet. Hur funkis som helst, inte haft några problem än men det är ju lite tidigt att säga om det är stabilt eller inte iom att jag inte känner mej jättemanad att köra en 5-6 timmars furmark session :P. Bästa benchmarket man kan köra är typ att ställa sig i en login-screen i ett MMO har jag märkt. Innan dom satte maxgräns i WOW va deras loginscreen lika krävande som furmark, och nu är swtor ganska nära utan VSYNC har jag känt.

Permalänk
Medlem

@Gute

Kör Corsair HF 620W modulärt "Det röda" om det säger dig något :). Tror det är 80+ silver.

Mobo är Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

Minnen är Corsair Vengeance 1600mhz 8gb. Kör dom i XMP profile 1 som är 1600mhz 9-9-9-24.

Kör ett Fractal design R3 (lolmainstream.. jag vet ) med en extra noctua 120mm i fronten.

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

@Gute

Kör Corsair HF 620W modulärt "Det röda" om det säger dig något :). Tror det är 80+ silver.

Mobo är Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

Minnen är Corsair Vengeance 1600mhz 8gb. Kör dom i XMP profile 1 som är 1600mhz 9-9-9-24.

Kör ett Fractal design R3 (lolmainstream.. jag vet ) med en extra noctua 120mm i fronten.

Bör räcka gott ditt nätagg. Det som kanske kan spöka är om minnena vill ha 1,65V, har för mig att dina är av den sorten.
Har läst ett antal trådar där flera haft problem med sådana minnen. Har 1,5V på mina minnen så jag har ingen egen erfarenhet av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Du bör INTE köra några 24timmars tester då det inte är nyttigt någonstans för cpu'n.

Lycka till.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club