Energisnåla NAS:ar

Permalänk
Medlem

Energisnåla NAS:ar

Hejsan alla databyggare!

Jag har länge velat bygga en NAS.
Hade tänkt mig att använda antingen en Atom eller AMDs E-350/450 som bottenplatta.
Men det finns andra alternativ, tex en i3 eller någon CULV CPU.
i3:an sägs vara väldigt energieffektiv och då en NAS står i viloläge/är inaktiv stora delar av dygnet kan detta vara mycket intressant.
En NAS med en i3:a drar förvisso mer watt i drift, men den får så mycket mer "datakraft".

Jag har letat på nätet efter mätningar men har bara hittat spekulationer.
Är det någon här som har en NAS byggd på Atom/E-350/450 alternativ en i3 och har gjort mätningar på den?
Hur mycket drar de per vecka, eller något annat tidspan?

Permalänk
Medlem

Min server i signaturen ligger på 42W konstant.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Byggde en dator med i3 2125, 8 GB RAM och en intel 320 SSD åt svärfar. Inga hårddiskar i den alltså, bara SSD. Nätagget var ett FSP Aurum 400 W 80+ Gold. Enligt energimätaren från Clas Ohlson drar den 24W idle och 66W i full load. Moderkortet är ett Asus P8H67-I B3 med 6 stycken SATA-kontakter så jag tänkte att en sådan skulle man haft som server, men nu är det svärfars surfdator...

Man får väl lägga till vad hårddiskarna drar. Green-diskar ligger väl på sisådär 5W i idle har jag för mig, om man inte varvar disken förstås och låter den "sova" när den inte används.

Sedan hur mycket de drar per vecka beror väl på genomsnittlig belastning, om den alltid är igång, om du varvar ner hårddiskar o.s.v. Men säg att den drar 40 W i snitt då är det enkelt att räkna ut det: 24 h/dygn * 7 dygn/vecka *40 W = 6720 Wh/vecka = 6,72 kWh/vecka. Drar den 30 W blir det ca 5 kWh/vecka och för 24W blir det ca 4 kWh/vecka och så vidare.

Men du kanske kan kika på intel G620 som alternativ också om du inte behöver prestandan hos i3 men vill ha det strömsnålt. G620T drar knappt något mindre än vanliga G620 i idle men vid maxlast är det väl några W skillnad, men den sämre prestandan hos de lägre klockade T-versionerna gör dem mindre värda tycker jag. Kan väl vara ett vettigt mellanting som presterar bättre än Atom/Fusion och med framtida uppgraderingsmöjligheter (kommande Ivy Bridge lär ju ska bli ännu strömsnålare). En NAS behöver väl inte jättebra CPU-prestanda som sådan men du kanske får lust att göra annat med den så småningom.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar verkligen i3:orna för 1155. Min server med i3 2100T och 4 diskar och 80+ agg idlar på 40-45w. Då kör jag flera virtuella maskiner/ftp/torrent.