Permalänk

bästa kylning/dBA

Jag sitter och läser lite olika testar på CPU-kylare. En är bäst på att kyla, en annan är tystast vid max vartal osv osv.
Jag vill ju veta vilken fläkt som kyler mest/dBA. Finns något sådant värde i något test?

Mer Specifikt ska jag kyla en i7 3930 som ej kommer överklockas, men ibland kan det vara varmt i lägenheten på sommaren.

/Andreas

Permalänk
Medlem

Corsair H80/H100 säger jag bara.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Silentpcreview testar kylare med samma fläkt vid olika varvtal, det vill säga vid i princip samma ljudnivå, te en titt där till exempel här http://www.silentpcreview.com/article1018-page5.html. Skulle tro att stora torn kylare vinner kylning/ljud typ Noctua NH-D14. Alla vattenkylare har mer eller mindre problem med pump ljud som ställer till det om man vill ha det riktigt tyst.

Annars kan man ju alltid bygga "riktig" vattenkylning då går det ju att slänga hur mycket radiatoryta som helst på kylningen, problemet är bara att hitta en tillräckligt tyst och kraftfull pump. Det enda som hörs av min dator är min DDC 3.1 pump och det är inte direkt störande men om det är helt tyst hör man den.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru