ta reda på windows ipnr från linux (ubuntu)

Permalänk
Medlem

ta reda på windows ipnr från linux (ubuntu)

Hur kan jag pinga eller få reda på vad en windows dator i nätverket har för ipnr från linux? (ubuntu)

Permalänk
Medlem

Testa att pinga datorns hostname. Förhoppningsvis översätter din DNS till datorns IP.

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till Nmap kan du köra följande:
nmap -sn 192.168.0.0/24

Listar alla aktiva datorer i det nätverket.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem

Man kan göra en portscanning för att se vilka datorer som finns på nätverket med öppna portar.
Här är en beskrivning för Arch Linux men dessa program borde väl finnas för ubuntu också.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Samba#Discovering_networ...

Permalänk
Medlem

Känner man till MAC-adressen så kan man ju använda ARP.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ kan vara att titta på den eventuella DHCP-servern om man kör med sådant.

Permalänk
Medlem

prova att skriva ifconfig i ett terminal-fönster alternativ så prova höger musknapp på nätverksikonen i notification området och tryck på connection information.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

hmm, aha jag som missuppfattade frågan. ledsen, trodde det var samma dator som du satt vid som skulle kollas upp. allting blir lite för litet på en smartphone

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Du kan pröva att pinga ditt subnets broadcast-adress. För 192.168.1.XXX nätet är det vanligtvis 192.168.1.255. Fungerar inte alltid beror på inställningar i routern om jag förstått det rätt.

Broadcast adressen används för att hojta till alla datorer i samma nät, när routern ser ett paket till broadcast-adressen ska den skicka ut det till alla ansluta prylar.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD