Permalänk

Vilken radiator till oljekyld dator?

Hejsan!

Letar efter en effektiv, tyst radiator för kylning av dator nedsänkt i olja (akvarium). Den ska drivas av en nedsänkt pump:

http://www.pwss.se/product.php?productid=4492&cat=288&page=1

http://www.submarin.se/filtrering/ytterfilter/tillbehor/eheim...

eller liknande.

Slangen/pumpen är 16mm invändigt 22mm utvändigt medan de flesta radiatorer har 6,3mm öppning(?), hur ska man lösa detta? Klippa jack i slangen och trycka in? eller hur fungerar det?

Permalänk

I detta fallet skulle jag nog kollat på en radiator till en bilkylare istället för en vattenkylnings variant.

Permalänk
Medlem

Mao. en oljekylare till en bil.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

I detta fallet skulle jag nog kollat på en radiator till en bilkylare istället för en vattenkylnings variant.

Skrivet av skruvis:

Mao. en oljekylare till en bil.

EDIT: Efter like efterforskningar kan jag få tag på en bilradiator från lokala skrot-tippen. Behövs det en fläkt? Typ en tystgående 180mm som blåser luft direkt mot radiatorn?

Kan för övrigt inget om bildelar, så rekommendationer på modell osv uppskattas!

Permalänk
Medlem

BMW har lång och gedigen tradition av oljekylning av deras bakaxel (eftersom dom alltid har bakhjulsdrift).
Dom är rätt smidiga (för att vara i bilar) och har bra prestanda.
De sportigare M-serierna eller tyngre serier som X-serier eller 7/8-serier har kylare. Ingen aning om hur vanliga dom bilarna är på skrotar.

Generellt sett så kolla på sportigare bilar med bakhjulsdrift. Subaru och Nissan kanske? (ingen aning om kvalité).
Cross country och SUV:ar som också har drivning på bakhjulet kan ha det men åter igen, ingen aning om kvalté eller vilka modeller här som kan ha det.
Bilar utnyttjar oftast fartvind till dom kylarna så till en dator får du nog ghetto-modda dit en fläkt...

Lär ju också finnas custom/tuning-sidor för bilentusiaster med lite fräckare och sportigare kylare. http://www.stylingbutiken.se/tuning-motorrum/oljekylare/165 exempelvis.

En annan idé kan ju vara att kolla på oljekylare i hydraulsystem... bara att googla antar jag

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Skrivet av Orebro:

BMW har lång och gedigen tradition av oljekylning av deras bakaxel (eftersom dom alltid har bakhjulsdrift).
Dom är rätt smidiga (för att vara i bilar) och har bra prestanda.
De sportigare M-serierna eller tyngre serier som X-serier eller 7/8-serier har kylare. Ingen aning om hur vanliga dom bilarna är på skrotar.

Generellt sett så kolla på sportigare bilar med bakhjulsdrift. Subaru och Nissan kanske? (ingen aning om kvalité).
Cross country och SUV:ar som också har drivning på bakhjulet kan ha det men åter igen, ingen aning om kvalté eller vilka modeller här som kan ha det.
Bilar utnyttjar oftast fartvind till dom kylarna så till en dator får du nog ghetto-modda dit en fläkt...

Lär ju också finnas custom/tuning-sidor för bilentusiaster med lite fräckare och sportigare kylare. http://www.stylingbutiken.se/tuning-motorrum/oljekylare/165 exempelvis.

En annan idé kan ju vara att kolla på oljekylare i hydraulsystem... bara att googla antar jag

Tack för det Jag har ingen aning om vad som finns att köpa på tippen just nu, men jag åker dit i vår när det blir lite behändigare att skruva loss bildelarna. Projektarbetet ska göras under nästa läsår, lägger nog upp ett galleri då, men det är aldrig för tidigt att börja leta delar!

Permalänk
Medlem

Kom o tänka på en sak. Om du kollar efter sportigare bilar så kan dom oftast ha blivit körda skiten ur, man kan ha pillat och svetsat i bakaxeln (för att låsa differentialväxeln då båda hjulen skall driva lika snabbt i drag-racing liknande tävlingar).

Gör rent ordentligt och säkertställ att det inte är en massa metallspån i oljan från bakaxlar alltså Ajaj att ta på med bara fingrar dessutom, spånen går typ in i huden och har man otur kommer det in i blodomloppet.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk

Det finns 3/4" innerdiametersanslutning med vanlig G1/4" gänga, dom är dock inte så vanliga. En oljekylare låter dock mer intressant, kolla annars på MC kylare.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

mineralolja till ett vattensystem

hej kan man ha mineralolja i ett vanligt vattenkylnings system till datorn

MVh max

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammam:

hej kan man ha mineralolja i ett vanligt vattenkylnings system till datorn

MVh max

Kladdigt och vatten leder värme bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammam:

hej kan man ha mineralolja i ett vanligt vattenkylnings system till datorn

MVh max

Går gör det väl, men varför i hela friden skulle man vilja ha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammam:

hej kan man ha mineralolja i ett vanligt vattenkylnings system till datorn

MVh max

Varför skulle du vilja ha det? Det finns bara nackdelar med att använda olja i ett vanligt vattenkylningssystem.