RAID5 crash, OS vägrar starta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Sep 2009

RAID5 crash, OS vägrar starta

Hej!

Har ett problem. Kör RAID5 med 3st hårddiskar på en dator på jobbet. Nu har en hårddisk crashat vilket resulterat i att jag inte kommer in i Windows. Hade Windows installerat på RAID Arrayen vilket jag nu i efterhand inser var dumt. Frågan är om detta går att lösa på något vis?

Sätter jag in en ny HDD istället för den trasiga, bör det fungera då?
Om inte, kan jag sätta i en ny separat HDD med en windows installation och sedan gå in i arrayen och taut den data som måste sparas för att sedan bygga om hela systemet?

Mvh
Mange

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ume'
Registrerad
Feb 2003

Du ska kunna ta bort den trasiga disken och starta datorn men givetvis bör du byta ut den.

När nån bevisar att Gud inte finns ska jag bevisa motsatsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eksjö
Registrerad
Okt 2011

Om inte RAID-kontrollern kan bygga upp settet eller låta dig köra i ett degraderat läge är det riktigt meckigt med RAID5. Prova som KingsX säger och ta bort den felaktiga disken.

Om det vore jag skulle jag inte försöka laga RAID-setet utan köra det degraderat och fort som attan plocka ut all viktiga data för att sen börja om med nya fräscha diskar och i RAID1 eller RAID1+0. Alldeles för många RAID5-set har dukat under när den nya fina disken ska fyllas med data.

EDIT: Sorry, menade givetvis RAID1, inte RAID0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helltown
Registrerad
Nov 2002

Han ska inte köra raid0 om han vill ha ett uns av redundans (raid0=stripe), utan det är raid1 som gäller (mirroring) eller raid10(mirrored stripe).

Är det en HW raid kontroller? Har haft en del problem med dell's perc kort & där har man fått gå in och forcea disken online igen (kanske inte helt hundra men det har gått så man kunnat dumpa datan i varje fall).

Viva las vegas....