Corsair Force 3 Series (problem?)

Permalänk
Medlem

Corsair Force 3 Series (problem?)

Hej!

Det här är första gången jag skriver här på SWC!

Lite info:
Delar inhandlade 2008(!)
AMD Phenom 9950 BE (2,6 GHz)
Asus M3A79-T Deluxe
Corsair DDR2 2x2GB (1066)
WD Caviar Green 1TB

Delar inhandlade på senare tid
XFX Radeon 6850 1GB BE
Corsair TX750M
Corsair Force 3 Series (120GB)

Det är nämnligen så att jag handlade in ett nytt nätagg igår efter att mitt gamla "dog", och då passade jag på att köpa till en SSD-disk.
Har läst en hel del om den om bla bluescreen osv... inga problem än så länge med det..

När jag skulle koppla in SSD:en så hade jag jag redan Vista Ultimate (64-bit) installerat på min WD HDD.
Det jag gjorde var ominstallation av hela operativ systemetså att jag har det på min SSD.

Det gjorde jag på följande sätt:
1: Ändra i Bios från IDE till AHCI-mode
2: Formatera WD-HDD
3: Koppla ut WD-HDD
4: Koppla in SSD
5: Installationen av Windows Vista (64-bit) på SSD

Mitt problem är och då undrar jag hur det är möjligt att det inte blir någon skillnad alls gällande hastigheten då mitt enda syfte med SSD-köpet var att snabba upp prog/spel jag installerar i den(!)

Jag vet att jag inte får ut full hastighet då mitt moderkort endast stöder SATA 3GB/s, men någon skillnad börde det väl endå bli?

Uppskattar all hjälp jag kan få och snälla, inga onödiga kommentarer gällande mitt system så som: "köp nya komponenter".
Om det nu verkligen inte måste vara så att jag måste köpa något nytt för att få det att funka.

Permalänk
Medlem

Du glömde säga vad ditt problem är.
På vilket sätt är hastigheten inte tillräckligt bra? Har du mätt upp hastigheten i program såsom "AS SSD"?

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Jag har samma disk och kör också via SATA 3GB/s. JAg får ut full hastighet. Kör en Benchmark i ATTO och posta dina resultat här.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Gör mätningar?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt så vore det trevligt ifall du kunde posta ngn screen på det.
Sa något om "Hypokondri" nästan...

Finns flera olika benchmark program. Använde AS men finns flera andra som tex ATTO.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

ATTO Benchmark

Hej tack för er respons..

Här kommer en bild efter att jag har benchmarkat!

Vet inte hur bra/dåliga värden Benchmarket visar men tog tid på uppstarten...
01:07min.... inte snabbt enligt min mening...

Permalänk
Antielefant

Inget fel på den SSD'n. 1:07 i uppstartstid låter däremot konstigt - hur mycket av det är BIOS (dvs innan du får fram att Windows startas)? Den tiden påverkas inte av SSD.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inget fel på den SSD'n. 1:07 i uppstartstid låter däremot konstigt - hur mycket av det är BIOS (dvs innan du får fram att Windows startas)? Den tiden påverkas inte av SSD.

Okej låter skönt att det inte var något skumt med benchmarken!

Hmm.. Utav tiden 1:07 tar BIOS max 10 sek..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Antielefant
Skrivet av jojje136:

Okej låter skönt att det inte var något skumt med benchmarken!

Hmm.. Utav tiden 1:07 tar BIOS max 10 sek..

Installera om Windows med enbart SSD'n inkopplad. Jag ger mig sjutton på att du fått boot på HDD'n med den boottiden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag hade en en 10k rpm valicorapor och köpte en Corsair Force serie och skillnaden var för mig med velicoraptorn starta jag datorn på typ 50sec och med ssdn typ 15-20s från att jag trycker på strömknappen och spel / loading laddar över dubbla hastigheten

och när du installerar ska du bara ha SSDn ikopplad och inte någon annan hårdisk sen kör Intel chipset så du inte kör marvel, intels är snabbare så kan du inaktivera marvel i bios så laddar du förbi bios och så bra mycket snabbare du tjänar kanske 3 sek i uppstartstid. brukar vara de blåa sata portarna om du kör Asusmoderkort

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk

Har den dyrare versionen force gt 3 och får sämre än han i skriv :S

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av jojje136:

Hej tack för er respons..

Här kommer en bild efter att jag har benchmarkat!

Vet inte hur bra/dåliga värden Benchmarket visar men tog tid på uppstarten...
01:07min.... inte snabbt enligt min mening...

http://i40.tinypic.com/o9l45y.jpg

Vad visar windows index på din hårddisk? har noterat att du kör 3GB/s

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blom_771:

Jag hade en en 10k rpm valicorapor och köpte en Corsair Force serie och skillnaden var för mig med velicoraptorn starta jag datorn på typ 50sec och med ssdn typ 15-20s från att jag trycker på strömknappen och spel / loading laddar över dubbla hastigheten

och när du installerar ska du bara ha SSDn ikopplad och inte någon annan hårdisk sen kör Intel chipset så du inte kör marvel, intels är snabbare så kan du inaktivera marvel i bios så laddar du förbi bios och så bra mycket snabbare du tjänar kanske 3 sek i uppstartstid. brukar vara de blåa sata portarna om du kör Asusmoderkort

Har installerat om vista nu med bara ssd inkopplad och det sker ingen skillnad...
Intels chipset? Jag tror inte du har kollat hur/ vilket moderkort jag har.
Det finns bara röda sataportar.
Och sen om jag minskar uppstarten med 3 sekunder från tiden jag får så är det inte direkt något guinnes rekord:P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Vad visar windows index på din hårddisk? har noterat att du kör 3GB/s

Är inte hemma just nu så att jag kan kolla exakt, men är ganska säker att jag fick något med 5,4 där:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje136:

Hej tack för er respons..

Här kommer en bild efter att jag har benchmarkat!

Vet inte hur bra/dåliga värden Benchmarket visar men tog tid på uppstarten...
01:07min.... inte snabbt enligt min mening...

http://i40.tinypic.com/o9l45y.jpg

Toppfarten är ungefär där den ska vara, men det är riktigt låga värden på testerna med mindre filstorlekar. Gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump här så får vi se om allt är som det ska.

Skrivet av toxicstone:

Har den dyrare versionen force gt 3 och får sämre än han i skriv :S

http://i40.tinypic.com/25zl5at.png

Har för mig att jag svara på detta i en annan tråd? Nåja, den typen av resultat påminner misstänkt mycket om de man får när disken är kopplad till en port som styrs av en marvell 91xx kontroller. Kolla om du inte har någon port för sata 6gbit/s som styrs av sydbryggan.