Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jan 2012

Vad är fel på datorn ?

Min dator stog förut nära ett fönster och hade tillgång till kalluft vid insuget. Nu är datorn flyttad 40mil och står nu istället mitten av ett rum.
Och nu har datorn börjat strula vid mera krävande spel.

Skärmen blir helt svart och efter 10 sekunder så startar datorn om sig.

Jag har väll mina gissningar på att det är CPU eller GPU som är för varmt.

Grafikkort för varmt ?
CPU för varm ?
Något som strular med nätaggregatet ?

Men hur tar man reda på vad det är som strular ?

Editering...

Dammfri dator... Damsuger den rätt så ofta,
Antec Chassi, med filter vid insug, och kollar med jämna mellanrum om det är dammigt i datorn och dammsuger vid behov.

Chassi: Antec silent sonata (Version1 eller nått)
Moderkortsnamn: Asus P5P43TD Pro (3 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR3 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Grafikkort: ATI Radeon HD 4870 (RV770)
CPU typ: QuadCore Intel Core 2 Quad Q8200, 2333 MHz (7 x 333)
Ram Minne: 4096 MB (DDR3-1066 DDR3 SDRAM)

Ang Monitor program: Problemet jag kan tänka mig med monitor programmet är att all information försvinner så fort datorn rebootar. Finns det något typ av program som sparar informationen hela tiden och efter reboot så kan man se historik över vad som hände osv ?

Tog lite kort på datorn och märkte en röd lampa på grafikkortet, detta medans datorn påslagen och ute i windows. Håller på att lägga upp bättre bilder och någon med mer kunskap om det hela kanske kan ge lite mera info.

Det är en röd lampa "D601" som lyser.... Googlade lite.... which indicates "Critical Core power fault" eller "Red LED On, shows VDDC_Fault"

Är fullt medveten om att det är ett "Deltaco" Nätaggregat, Det är iförsig på 500W och borde vara tillräckligt.

Det som får mig att tro att det inte är strömproblem är för när datorn stog hemma hos mig med bättre kylning var det inga som helst problem.

Stängde av datorn bytta plats på de 2 strömsladdar till grafik kortet, (någon hade haft detta problemet gjorde detta och löst det, så skadar inte att testa). Starta upp datorn och den röda lampan lyser inte. Vet iförsig inte om den röda lampan endast lyser efter datorn har stängt av sig en gång. Ska testa lite. Håller tråden uppdaterad.

http://www.techpowerup.com/gpuz/5v62m/

Spelat lite spel nu i ett par timmar och inga som helst problem sedan jag bytte plats på de två 6pins som sitter på grafik kortet. Men det konstigaste är att bägge 6pinnars är ifrån samma sladd. Jag är ingen expert på strömförsörjning osv men det borde väll inte göra någon som helst skillnad ?

Gjort en tråd på ett annat forum...
http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?p=2544829

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
Corsair Carbide Air 540 | Core i7 2600K | Asus P8Z68-V LX | 16GB Vengeance 1866 MHz | Fractal Deisgn Newton R2 1000W | Asus Xonar Essence ST | Radeon 7970 ghz | Mionix Naos 8200 | Ducky Shine 4 | Sennheiser 595 | Blue Yeti | Logitech c910 x2 + c920|

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av TheWolfbane:

Min dator stog förut nära ett fönster och hade tillgång till kalluft vid insuget. Nu är datorn flyttad 40mil och står nu istället mitten av ett rum.
Och nu har datorn börjat strula vid mera krävande spel.

Skärmen blir helt svart och efter 10 sekunder så startar datorn om sig.

Jag har väll mina gissningar på att det är CPU eller GPU som är för varmt.

Grafikkort för varmt ?
CPU för varm ?
Något som strular med nätaggregatet ?

Men hur tar man reda på vad det är som strular ?

HW monitor
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Där ser du exakt hur varmt dina saker blir, testa spela lite, tabba ut och titta hur varmt de blir.

Du måste också se till att titta upp vad du har för hårdvara, somliga saker klarar av högre värme en andra, ex radeon4870 klarar har en idle på 79 och kan lätt gå upp i 110grader och stänger av sig själv vid 120. Medans andra grafikkort har en gräns på endast 99grader.

Se till att du tömmer datorn på damm vilket 90% av gångerna är orsaken till varför en Svenssons dator blir för varm ;D.

Min gissning är att ditt grafikkort blir för varmt.

Kom ihåg att titta kullagret på fläktarna, somliga fläktar som är mindre men designade att gå i högre varv brukar efter ca 2års användning vara helt slut. Kan du snurra på fläktarna med fingret och de fortsätter snurra i iaf 10sekunder så funkar de klockrent. Om de bromsas upp på 1sekund så är något galet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2009

skruva bort alla kylare på processorn, grafikkort, etc. och byt kylarpasta till ny, kan hjälpa dig, töm allt på damm men om detta finns.

- Chassi: Haf 932, CPU: AMD FX-8350 BE @ 4,6 ghz, RAM: 16 gig 1600 mhz, Moderkort: Asus Formula IV AM3 (med AM3+ beta bios), GPU: Nvidia Asus GTX Titan 6 Gb, Nätagg: Corsair HX850, CPU Kylare: Cooler Master Nepton 280L /w PnP , HDD: 1 x 2 TB 7200 RPM, 60 Gb SSD OS: Win7 64-Bit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

din grafikkort lyser rött, på 1 av 2 LED lampor... ser ut som din nätagg inte ger nog med ström

prova med en annan nätagg.

[Fractal Design R4] [Corsair RM750] [ASUS P8Z77-V LK]
[i7 3770K @ 4.6Ghz] [Corsair 16GB 1600Mhz] [Nvidia GTX 780 ] [Corsair Force 3 120GB (OSD)] [Samsung EVO 840 250GB]
[Dell UH2713HM] [Corsiar Vengeance K70 + M65 + QH90/ATH-M50x] [Windows 8 64x]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av medichaaaz:

din grafikkort lyser rött, på 1 av 2 LED lampor... ser ut som din nätagg inte ger nog med ström

prova med en annan nätagg.

Det har du rätt i! imponerande observerat

- Chassi: Haf 932, CPU: AMD FX-8350 BE @ 4,6 ghz, RAM: 16 gig 1600 mhz, Moderkort: Asus Formula IV AM3 (med AM3+ beta bios), GPU: Nvidia Asus GTX Titan 6 Gb, Nätagg: Corsair HX850, CPU Kylare: Cooler Master Nepton 280L /w PnP , HDD: 1 x 2 TB 7200 RPM, 60 Gb SSD OS: Win7 64-Bit.