Permalänk
Medlem

2500K Temperatur problem (H80)

Tja
Jag har startat upp min nybyggda dator för första gången samt provat att stresstesta cpun.
Dock kommer jag snabbt upp i 85+ grader efter ca 30+ sekunder i occt cpu test.
Jag har inte överklockat eller rört något i bios än.
Mina temps i idle ligger runt 26-34 grader.
Jag undrar vad problemet är ifall temperaturerna är som jag tror för höga, mina speccs är http://www.inet.se/kundvagn/visa/1478091/2012-02-10
Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Går kylarpumpen och dess fläktar som de ska?

Kör du CPU: OCCT eller CPU: Linpack i OCCT?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Går kylarpumpen och dess fläktar som de ska?

Hur vet jag ifall kylarpumpen går som den ska?
fläktarna verkar dock blåsa på som dom ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av nohowo:

Hur vet jag ifall kylarpumpen går som den ska?
fläktarna verkar dock blåsa på som dom ska

Du kan känna på den lite lätt och se om den arbetar eller ej.
Lyser pumphuset upp när du startar datorn? Om du kopplade fläktarna till pumpen så bör den ju iaf få ström, men om du kopplade fläktarna till moderkortet eller fläktkontroller så går de ju oavsett.

Kan ju säga att min 2500k också med en H80 inte går över 60 grader i OCCT's linpack test och inte över 50 i det andra CPU testet och då är den klockad till 4.5GHz

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du kan känna på den lite lätt och se om den arbetar eller ej.
Lyser pumphuset upp när du startar datorn? Om du kopplade fläktarna till pumpen så bör den ju iaf få ström, men om du kopplade fläktarna till moderkortet eller fläktkontroller så går de ju oavsett.

Kan ju säga att min 2500k också med en H80 inte går över 60 grader i OCCT's linpack test och inte över 50 i det andra CPU testet och då är den klockad till 4.5GHz

Ja den lyste och fläktarna är kopplade till pumpen så då borde den ju gå som den ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av nohowo:

Ja den lyste och fläktarna är kopplade till pumpen så då borde den ju gå som den ska

Har du fått dit kylaren ordentligt då? Stäng ner datorn och försök skruva lite till på skruvarna, kan vara så enkelt som att en av de sitter för löst så kylaren inte får 100% kontakt med processorn men tillräckligt med att leda bort idle värmen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Har du fått dit kylaren ordentligt då? Stäng ner datorn och försök skruva lite till på skruvarna, kan vara så enkelt som att en av de sitter för löst så kylaren inte får 100% kontakt med processorn men tillräckligt med att leda bort idle värmen.

Jag tyckte jag skruvade åt väldigt hårt, kan dock prova skruva åt dem lite till

Permalänk
Medlem

Känns som att kylaren är felmonterad?

Min V8 håller prollen på 26-33 idle och aldrig över 60 i load :s

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nohowo:

Jag tyckte jag skruvade åt väldigt hårt, kan dock prova skruva åt dem lite till

Kolla så du satte fläktarna åt rätt håll också så de inte blåser mot eller från varandra

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nohowo:

Jag tyckte jag skruvade åt väldigt hårt, kan dock prova skruva åt dem lite till

skruva hårt och skruva rätt behöver inte vara samma

Sen kan det vara feltillagd kylpasta elr ngt skräp emellan med

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

skruva hårt och skruva rätt behöver inte vara samma

Sen kan det vara feltillagd kylpasta elr ngt skräp emellan med

Det är förapplicerad kylpasta så tror inte den är felakitg, däremot kan det ju vara skräp emellan

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det är förapplicerad kylpasta så tror inte den är felakitg, däremot kan det ju vara skräp emellan

Om jag nu mot förmodan skulle ha monterat den fel och vill prova montera om den måste jag då ta bort den existerande kylpastan och sedan applicera ny eller är det bara och montera om?
Och för att svara på din tidigare fråga så körde jag CPU: OCCT i occt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nohowo:

Om jag nu mot förmodan skulle ha monterat den fel och vill prova montera om den måste jag då ta bort den existerande kylpastan och sedan applicera ny eller är det bara och montera om?
Och för att svara på din tidigare fråga så körde jag CPU: OCCT i occt

Det är helt klart rekommenderat med ny kylpasta men om den är felmonterad så är den kylpasta som sitter kvar där nu bättre än att låta den sitta kvar felmonterad.
Så du kan testa att montera om utan att byta pasta, blir det bättre så vet du att det var felmonterat och kan köpa ny pasta och montera om igen, blir det inte bättre så kan det vara läge att fundera på RMA

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Tycker även jag att det låter som en felmonterad kylare! kolla så att du har använt rätt "skruvar" och bracket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det är helt klart rekommenderat med ny kylpasta men om den är felmonterad så är den kylpasta som sitter kvar där nu bättre än att låta den sitta kvar felmonterad.
Så du kan testa att montera om utan att byta pasta, blir det bättre så vet du att det var felmonterat och kan köpa ny pasta och montera om igen, blir det inte bättre så kan det vara läge att fundera på RMA

Okej, får ta och pröva det, tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det är förapplicerad kylpasta så tror inte den är felakitg, däremot kan det ju vara skräp emellan

förapplicerad kylpasta är sällan av hög kvalité och som sagt, skräp er en möjlighet

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

förapplicerad kylpasta är sällan av hög kvalité och som sagt, skräp er en möjlighet

Den som sitter förapplicerat på Corsairs kylare är Shin'etsu och är enligt tester bland det bästa på marknaden så det får man ta hur man vill.
Min H50 med förapplicerad Shin'etsu hade t.ex bättre temp än när jag bytte till Arctic Mx3, på min H80 har jag därför inte ens brytt mig om att fundera på att byta.
Undantaget är H60 eller H70 som hade en annan pasta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Den som sitter förapplicerat på Corsairs kylare är Shin'etsu och är enligt tester bland det bästa på marknaden så det får man ta hur man vill.
Min H50 med förapplicerad Shin'etsu hade t.ex bättre temp än när jag bytte till Arctic Mx3, på min H80 har jag därför inte ens brytt mig om att fundera på att byta.
Undantaget är H60 eller H70 som hade en annan pasta.

Skrev "sällan", inte aldrig

Vet att den förapplicerade ibland är av hög kvalitet, men generellt sett är den inte det

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB