Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Okej Jag har just fått hem ett eget chassi jag snart ska börja modda hade jag tänkt! Vet bara inte vilka verktyg jag behöver... Borrar man ut nitarna eller?

aha ok, de nödvändigaste verktygen är faktiskt borrmaskin, dremmel, och stickesåg(med metallsåg, de flesta kommer med bara träsåg, kolla på vilken metall de klarar av och tjockleken) och ja nitar borrar du ut, kom ihåg att använda rätt storlek på borren, annars sabbar du borren(det har jag gjort många gångerXD), jag använder 3,5mm och 5mm(från harald nyborg* 20kr/5st), vad har du för grejer hemma? vad är det chassi du ska köpa?

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli as coolt om du fortsätter som du gör nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

aha ok, de nödvändigaste verktygen är faktiskt borrmaskin, dremmel, och stickesåg(med metallsåg, de flesta kommer med bara träsåg, kolla på vilken metall de klarar av och tjockleken) och ja nitar borrar du ut, kom ihåg att använda rätt storlek på borren, annars sabbar du borren(det har jag gjort många gångerXD), jag använder 3,5mm och 5mm(från harald nyborg* 20kr/5st), vad har du för grejer hemma? vad är det chassi du ska köpa?

Okej, nitar man fast det igen när man är nöjd eller kan man använda skruv och mutter?:)

Jag är i princip klar med chassit jag har gjort nu. Det andra är ett Chieftec Dragon jag tog från återvinningen. Måste göra en ny front och fixa massa fläkthål

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Okej, nitar man fast det igen när man är nöjd eller kan man använda skruv och mutter?:)

jag har alltid nitat och borrat ut nitarna, har aldrig använt skruvar men jag nitar inte i alla hål utan bara de nödvändiga/ hälften av hålen, man får med en massa nitar så det e inget farligt. och förresten skaffa dej en sån järnborste som man kan ha i borrmaskinen, lovar dej att du slipper en massa slipande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft21:

Kommer nog bli as coolt om du fortsätter som du gör nu

tack för kommentaren, den ger mej verkligen motivationen till att bygga klart datorn

Permalänk
Medlem

Nu får du hålla koll på mitt bygge också när det snart kommit igång och ge mig tips!!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

riktigt sugen på att se hur det här kommer bli go go go!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

fortsättningen av projektet är på en tråd

Skrivet av Dyfek:

riktigt sugen på att se hur det här kommer bli go go go!

riktigt kul och höra:) jag har bara 3 veckor kvar till skolavslutningen och sen ska jag ge järnet är klar med fästen för toppen, ska bara borras och nitas.

Permalänk

Ser fram emot det färdiga resultatet!

Permalänk
Medlem

Gängtjep?

Snyggt byggt kommer följas.

Permalänk

du kommer behöva en kylfläns på fläktkontrollern. om man ej styr en fläkt/pump via PWM så blir dom otroligt varma. har en kontroller som styr en ek 4.0 pump och 2st FD fläktar. om jag drar ner allesammans till 5V så blir heatsinken så varm så att man ej kan ta på den. däremot om alla är på 10-12v så äre lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

du kommer behöva en kylfläns på fläktkontrollern. om man ej styr en fläkt/pump via PWM så blir dom otroligt varma. har en kontroller som styr en ek 4.0 pump och 2st FD fläktar. om jag drar ner allesammans till 5V så blir heatsinken så varm så att man ej kan ta på den. däremot om alla är på 10-12v så äre lugnt.

Instämmer med dig. Har lyckats överbelasta två Zalman Fan Mate genom att grena för många fläktar till samma kontroller. Förstod inte varför förrän jag använde en vanlig resistor, och märkte att den blev stekhet när mina två fläktar växlades ner till 5v. Har fortfarande brännmärket kvar. Det är roligt hur man lärde sig saker när man var yngre

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callema:

Gängtjep?

Snyggt byggt kommer följas.

tacktack
"gängtjep?" fattar inte:/ men jag använde gängtejp på nipplarna som sitter i pumpen

Permalänk
Medlem

snyggt !

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

man tackar^^
mer bilder kommer så fort jag skaffar mej AA batterier till kameran^^

Permalänk
Medlem

Tycker den såg väldigt skön ut chassit, men stör mig lite på de två plåtarna på frontens om inte ser ut att passa in. Modda till dem lite, sedan ser passformen på fronten och toppen lite konstig ut :/ Men annars ser hela chassit fint ut good job!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧