Dags att skaffa kylning och överklocka, behöver råd och tips.

Permalänk

Dags att skaffa kylning och överklocka, behöver råd och tips.

Tjenare!

Jag har precis köpt en dator (se specs nedan) men valde att avvakta lite med kylningen. Ska köpa det snart i samband med en mekanisk HDD (när de förhoppningsvis gått ner lite i pris).

Jag har inte tänkt att klocka CPUn till något märkvärdigt utan 4,0Ghz räcker, och grafikkortet kör jag redan på 1100/6000.
Processorn är just nu helt oberörd men går ändå upp till 75 grader i load, är inte det lite väl mycket? Och är det skadligt för CPUn? Jag har bara stockkylaren dock.

Nu hade jag tänkt skaffa en processorkylare, funderar på Noctua NH-D14 och köpa en 120mm fläkt och lägga i botten på chassit, dels för att det ska blåsa på grafikkortet och dels så luften går upp. Vad hade ni valt och hur hade ni använt er av chassifläktarna? Och har ni några favorit processorkylare?

Tack på förhand.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Corsair TX 850W M | Asus P8Z68-V PRO GEN3 | Intel Core i7 2700K @ 4,3GHz | Thermalright Silver Arrow | Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance LP | Samsung SSD 830-Series 128GB & WD Black Caviar 1TB | Sapphire HD7970 @ 1100/6000

Permalänk

75 grader i load är inget farligt, sålänge din processor inte går över 100 är det lugnt, men om den går över 90 är det dags att fundera på om något kanske är fel.

Noctua NH-D14 är en väldigt kompetent kylare som du kommer kunna klocka din processor till gränsen med, och dessutom få det väldigt svalt och tyst. Om du inte tänker köra på någon jättehög klockning kan du smälla på några motstånd som följer med kylaren med så blir det helt knäpptyst (Kör med det själv).

En fläkt i botten blir nog bra, ja. Men det är mest för att hjälpa grafikkortet att andas, din processorkylare tar ju hand om värmen från CPU:n, så det är inget måste, men ett bra plus.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av ErsHöghet:

75 grader i load är inget farligt, sålänge din processor inte går över 100 är det lugnt, men om den går över 90 är det dags att fundera på om något kanske är fel.

Noctua NH-D14 är en väldigt kompetent kylare som du kommer kunna klocka din processor till gränsen med, och dessutom få det väldigt svalt och tyst. Om du inte tänker köra på någon jättehög klockning kan du smälla på några motstånd som följer med kylaren med så blir det helt knäpptyst (Kör med det själv).

En fläkt i botten blir nog bra, ja. Men det är mest för att hjälpa grafikkortet att andas, din processorkylare tar ju hand om värmen från CPU:n, så det är inget måste, men ett bra plus.

Okej tack då vet jag det

Okej, jo funderar faktiskt på att köra på den, har hört att den ska va tyst och bra! Tack för tipset.

Ja precis, det var det jag tänkte, att bottenfläkten skulle vara till för just att blåsa lite på grafikkortet och så att det blåser upp värmen enklare. Är medveten om att det inte behövs för CPUn, men okej då kör jag på en sån självklart, det är värt 100-200kr känner jag för den fläkten.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Corsair TX 850W M | Asus P8Z68-V PRO GEN3 | Intel Core i7 2700K @ 4,3GHz | Thermalright Silver Arrow | Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance LP | Samsung SSD 830-Series 128GB & WD Black Caviar 1TB | Sapphire HD7970 @ 1100/6000