Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Tyst ska det va!

Hallå, gjorde en beställning hos inet i slutet av Dec men har inte fått den än efter som grafikkortet aldrig kom (blir nu ett 7970 DCII).

I vilket fall jag har nu de senaste 2 månaderna blivit lite osäker om jag valt det mest ljudlösa men som ändå funkar galant för de komponenterna jag ska ha.
Här är listan av delar
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1433346/2012-01-29
+ då ett Asus 7970 DCII

En cd/dvd läsare/brännare behövs, en tyst sådan.
(huvudfrågan):Sen har jag blivit osäker på H80 och funderar på att köra på Noctua NH-C14 ist?
Vad mer kan tänkas att lägga till/byta för att pressa ner ljudnivån men ändå håller sig sval?

Hade en tråd för någon månad sen och gick över chassifläktarna så de vet jag är bra och realtivt tysta.

Chassi: Silverstone FT02 Moderkort: MSI X79A-GD65 8D CPU: i7-3930K CPU kylare: Corsair Hydro H80 RAM: Corsair Vengeance 4x4GB GPU: Gigabyte G1 GTX 980 SSD: ADATA Premier Pro SP900 256GB HDD: WD Green 3TB PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

dvd-läsare/brännare är väl aldrig tysta när dom kör. min låter nästan lika mycket som när min grafikkortsfläkt går på fullt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av m4gnify:

dvd-läsare/brännare är väl aldrig tysta när dom kör. min låter nästan lika mycket som när min grafikkortsfläkt går på fullt

Ah kom lite på det Och insåg också att jag använder kanske läsaren 5 gånger per år nu när steam och allt finns så jag skiter nog fullständigt i läsare
Men fortfarande lite nojig över ljud när det gäller H80 och om Noctua NH-C14 skulle funka lika bra/bättre

Chassi: Silverstone FT02 Moderkort: MSI X79A-GD65 8D CPU: i7-3930K CPU kylare: Corsair Hydro H80 RAM: Corsair Vengeance 4x4GB GPU: Gigabyte G1 GTX 980 SSD: ADATA Premier Pro SP900 256GB HDD: WD Green 3TB PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Tunnland:

Ah kom lite på det Och insåg också att jag använder kanske läsaren 5 gånger per år nu när steam och allt finns så jag skiter nog fullständigt i läsare
Men fortfarande lite nojig över ljud när det gäller H80 och om Noctua NH-C14 skulle funka lika bra/bättre

Vatten och Lust-kylare låter lika mycket (beror på fläktar då då).

Och DVD-läsare kan vara bra då som du säger använder den. Sällan är inte Aldrig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2011

DVD-brännare/läsare kan vara bra att ha om du ska installera OS eller formatera via Windows-skivan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1484780/2012-02-12

Jag la till en fläktkontroller så att du kan dra ner fläktarna rejält i idle.

EDIT: Jag la till en annan CPU kylare som fick bäst i test av Sweclockers då jag har haft problem med slutna vattenkylare eftersom de tenderar att coilwhina.
Ljuddämpande material kan också vara bra: http://www.inet.se/kategori/608/dampmattor

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av LTsm:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1484780/2012-02-12

Jag la till en fläktkontroller så att du kan dra ner fläktarna rejält i idle.

EDIT: Jag la till en annan CPU kylare som fick bäst i test av Sweclockers då jag har haft problem med slutna vattenkylare eftersom de tenderar att coilwhina.
Ljuddämpande material kan också vara bra: http://www.inet.se/kategori/608/dampmattor

Hmm stödjer C-14 ens LGA 2011?
Phanteks verkar inte vara lika tyst som Nocutas, skulle det vara värt att byta de som medföljer mot några andra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2003

Ta inte dom ramminnena om du köper en stor luftkylare, ta low profile minnen annars får dom inte plats under kylaren.

| Asus P8Z68-V PRO GEN3 | Intel Core i7 2600K @ 4,4GHz | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LP 8GB CL9 1600Mhz | Asus GeForce GTX 970 4GB DCII Strix | Corsair AX750 750W Gold | Intel SSD 120GB 510 Series | Samsung EVO 850 256GB | Samsung SpinPoint F3 1TB | Fractal Design Define XL |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010

En grej och tänka på är HDD, en 3,5" 7200 rpm låter rätt mycket. Om du vill få det riktigt tyst ska du ta en SSD som OS-disk och program, sedan en 2,5" kanske 5400 eller 7200 rpm till lagring. 2,5" diskar låter mycket mindre än 3,5" och är vettigt.

Malcolm

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004

Beror kanske på vad man har för preferenser, men en fläkt i 1450RPM är INTE tyst! Och med tanke på vilket chassi du valt och alla håll till fläktar det finns i det kommer du nog märka ungefär ingen skillnad med eller utan dämpmattor så länge det inte är tunn plåt i sidorna som gillar att vibrera vilket jag faktiskt inte kan svara på angående just det chassit.

Första steget om du vill ha det lite tyst är långsamma fläktar eller en fläktkontroller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköööping
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av malcolmgranberg:

En grej och tänka på är HDD, en 3,5" 7200 rpm låter rätt mycket. Om du vill få det riktigt tyst ska du ta en SSD som OS-disk och program, sedan en 2,5" kanske 5400 eller 7200 rpm till lagring. 2,5" diskar låter mycket mindre än 3,5" och är vettigt.

Malcolm

What he said. Diskar är jäkligt viktigt och något man inte kan hoppa över, jag hade valt en WD GP eller eventuellt en Samsung Spinpoint F4 Eco. De andra diskarna låter för mycket i en vanlig låda.

Citat:

Beror kanske på vad man har för preferenser, men en fläkt i 1450RPM är INTE tyst! Och med tanke på vilket chassi du valt och alla håll till fläktar det finns i det kommer du nog märka ungefär ingen skillnad med eller utan dämpmattor så länge det inte är tunn plåt i sidorna som gillar att vibrera vilket jag faktiskt inte kan svara på angående just det chassit.

Första steget om du vill ha det lite tyst är långsamma fläktar eller en fläktkontroller.

That too. Visserligen vill du ha hög prestanda men 1450 RPM är inte tyst, är du riktigt ljudkänslig så bör du akta dig för fläktar snabbare än 1000 RPM, kanske 1200 i korta perioder. Dock kommer du behöva fläktstyrning ändå.

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.