Skillnaden mellan att klocka på FSB jämfört med multipel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Skillnaden mellan att klocka på FSB jämfört med multipel

Vad är skillnaden på att klocka en CPU genom att höja FSB hastigheten jämfört med att höja multipeln? Båda är ju lika enkla att göra, man höjer ett värde i BIOS tillsammans med Vcore. Vad är det som är så mycket bättre med att ändra multipel istället för FSB?

Gissar på att det har något att göra med att FSB inte bara påverkar CPU (t.ex. RAM), men vet inte riktigt varför det är dåligt.

ASUS Maximus VI Gene - i7 4770K - Sapphire HD 7970 - 16GB Corsair DDR3 1600Mhz - Samsung 840 Evo 500GB, Western Digital Red 3TB - Corsair AX760

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012

FSB:n (front side bus) styr frekvenser för ram minnen, pci portar m.m. så när man klockar med den så förr eller senare är det något som slutar fungera som det ska och datorn blir ostabil medan övrig hårdvara kanske skulle klara mer.

Traditionellt brukade man klocka med just FSB:n om man inte hade en upplåst cpu där man kan manipulera multipeln
(fsb x multipel = cpu klock frekvens) då man i regel klockade med båda för att uppnå en så hög och stabil frekvens som möjligt.

På min gamla dator var det FSB:n jag fick höja för att överklocka då processorn var låst.
C2D E6750 2.66 Ghz. så den var 333mhz Fsb x 8 multipel.
Jag kom upp i 3.4ghz den vägen med de ram jag hade först, köpte sedan snabbare minnen för att klocka lite högre så de fortfarande kunde hänga med och då gick det upp till 3.6ghz för mig.

Genom att klocka med multipeln så är det just bara processorn som påverkas och det är så man nu klockar Sandy Bridge te.x där det är mycket litet rum för klockning av fsb:n (kallad Bclk eller Base clock)
Base clock här ska ligga på 100mhz och det kan bli ostabilt redan vid 103mhz. Sata portar, usb, pci-e etc kan sluta fungera som de ska.

Edit:
Glömde att nämna att fördelen med FSB klockning var att man kunde uppnå samma via låg multipel samt hög fsb som med låg fsb och högre multipel. Resultatet var således att man även klockat upp minnet m.m. Skillnaderna var dock egentligen bara synliga när man körde benchmarks

><((((°>
◄|Gtx 980 Ti SLI | i7 5930K 4.6Ghz 1.28v | Corsair H110|►
◄|Asus X99 Deluxe | G.Skill 32GB DDR4 2800 | X-Fi Titanium Champion|►
◄|Samsung EVO 840 500GB | Corsair H110 | AX 1200i modular green sleeve|►