Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Den där snubben är ju skön... säger att man ska spara ström genom att sätta igång "Speed Step" så att klockfrekvensen sänks. Ja den sänks men han använder Manual voltage vilket gör att hans volt är låst till 1.3 eller vad han nu hade hela tiden. För att volten ska sänkas och därmed SPARA ström så måste man använda offset mode.

detta har jag med undrat över varför man ska köra offset
kör med "fast" men i idle går volten ändå ner till runt 0.9 i idle och i load hamnar den på 1.3561 vid 4,5GHz
så förstår inte poängen med offset
systemet finns i sig

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Tjo, jag har en 24/7 Clock med Vcore som är på 1.278V i full load 63 Grader som max i Full load Med en H60

Dock har jag en fråga Hur länge kommer min Cpu leva om jag klockar den till hmm 4,8 Ghz Med offset?

Jag kan även tillägga att jag har High Performance på och min klockar ner sig hela tiden Men den ska väl inte göra de med High Performance på?

Permalänk
Skrivet av omg296:

Tjo, jag har en 24/7 Clock med Vcore som är på 1.278V i full load 63 Grader som max i Full load Med en H60

Dock har jag en fråga Hur länge kommer min Cpu leva om jag klockar den till hmm 4,8 Ghz Med offset?

Jag kan även tillägga att jag har High Performance på och min klockar ner sig hela tiden Men den ska väl inte göra de med High Performance på?

Det beror på om High Performance är standard eller inte
Vad går den ner till för frekvens?
1600MHz så är det standard Speedstep, du har troligen inte minimum satt till 100%. Frågan är då varför. Jag kan förstå om du håller på med program med väldigt udda krav men då borde du i stället stänga av Speedstep.
Går den ner till något annat. Vad har du för temp? och vad har du för max effekt satt i BIOS/UEFI?

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Tjo, jag har en 24/7 Clock med Vcore som är på 1.278V i full load 63 Grader som max i Full load Med en H60

Dock har jag en fråga Hur länge kommer min Cpu leva om jag klockar den till hmm 4,8 Ghz Med offset?

Jag kan även tillägga att jag har High Performance på och min klockar ner sig hela tiden Men den ska väl inte göra de med High Performance på?

beror ju på vilka temp och vilken volt du hamnar på ju högre ju sämre och kortare livslängd på prollen

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Det beror på om High Performance är standard eller inte
Vad går den ner till för frekvens?
1600MHz så är det standard Speedstep, du har troligen inte minimum satt till 100%. Frågan är då varför. Jag kan förstå om du håller på med program med väldigt udda krav men då borde du i stället stänga av Speedstep.
Går den ner till något annat. Vad har du för temp? och vad har du för max effekt satt i BIOS/UEFI?

hehe hur menar du med att Highperformance ska va standard eller inte? (a) Jo nu har de vänt helt de med intel speedstep :S Jag höjjde Till 4,6 Ghz och då sluta speedstep fungera :S oavsett om jag väljer energissparläge eller balanserat Men ja innan när de fungerade då gick de ner till 1,6Ghz och då låg Vcore under 1V

Min cpu är på 63 Grader i full load xD

Skrivet av sokar:

beror ju på vilka temp och vilken volt du hamnar på ju högre ju sämre och kortare livslängd på prollen

Hur menar du?
1. Högre värme och högre Vcore sänker livstiden

2. Endast högre värme sänker livstiden?

Permalänk

!

Skrivet av omg296:

hehe hur menar du med att Highperformance ska va standard eller inte? (a) Jo nu har de vänt helt de med intel speedstep :S Jag höjjde Till 4,6 Ghz och då sluta speedstep fungera :S oavsett om jag väljer energissparläge eller balanserat Men ja innan när de fungerade då gick de ner till 1,6Ghz och då låg Vcore under 1V

Min cpu är på 63 Grader i full load xD

Det jag menade är om du har allt satt till standard i High Performance. Man kan ju ändra en del och då är det ju inte riktigt standard inställningar längre.

Skrivet av omg296:

Hur menar du?
1. Högre värme och högre Vcore sänker livstiden

2. Endast högre värme sänker livstiden?

1 är korrekt. Både värme och spänning är skadigt för elekronik i för höga doser.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Ser du uttryckligen att den går upp på 5.9Ghz när du drar igång lite load? (borde ju krasha rätt snabbt, om du inte har en superduper cpu )

Jag tror du har ställt in windows på någon "power"-performance profil (high performance) som inte tar hänsyn till processorns energisparande funktioner så som speedstep, eller så har du deaktiverat dessa funktioner i bios. Därav deaktiverar du "turbo"-mode och cpu'n lägger sig på den inställda klockfrekvensen. Dvs det blir ingen "offset" klockning utan en "vanlig" klockning.

I "Power Options" -> Välj balanced, samt ta en titt under: Change plan settings -> Change Advanced power settings -> Processor Power Management -> Minimum Processor State.

Här är standard i Balanced 5%, i High performance profile står det 100%, vilket betyder att processorn alltid ligger kvar på 100%. Ställ den på 5% om den inte redan gör det för att använda speedstep.

This was it! Tack ska du ha!!

Har nu ställt Multipliern på 45, så den går upp i 4.5GHz.
Testat OCCT med Linpack en timme. Den kommer högst upp i 78 grader, vilket inte ska vara speciellt farligt vad jag hört. Rätta mig om jag har fel, kära Swec:are!

Super tack för hjälpen allihoppa! Snällt av er!
Hälsningar,

Visa signatur

Richard aka inkui