Permalänk
Medlem

Blir datorn tystare såhär?

Tja.

Försöker få min dator att bli så tyst som möjligt på luft och tycker jag kommit en bra bit på vägen med hjälp av CPU fläkten (Thermalright Silver Arrow) och nytt nätagg (Corsair 850HX). Nu är det chassisfläktarnas tur tyckte jag och har därför slängt ihop ett förslag som jag hoppas ni kan anmärka på.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1362356/tystare-dator

Just nu kör jag de fläktar som ingår i R3 chassit samt några jag köpt till i FD Silent serien. Sidofläkten är någon Schythe Slip Stream 140mm.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Be Quiet!s fläktar är inte särskilt bra enligt mig. De har ett irriterande motorljud. Jag rekommenderar Scythes Slipstream 1200RPM eller Nexus Real Silent till allt, då de är en av de bästa fläktarna för låg ljudnivå.

http://www.silentpcreview.com/article832-page3.html

Citat:

The Medium speed Slip Stream is probably the most sensible choice among the five. It spins reasonably fast at full speed and undervolts well, becoming effectively inaudible at 5V. It also has a very low starting voltage of only 2.4V. What impressed us most was how smooth and consistent the fan sounded, no matter what speed it was running at. At high speeds, a typical sleeve bearing fan drones and whines, and at low speeds it ticks or chatters. We listened very carefully for increasing and decreasing bearing/motor noise as the speed was adjusted, and the difference was minimal.

As for performance, well, it was simply the best. Of all the fans we've tested at approximately 18-19 dBA, none could match the 24 CFM the Slip Stream M pushed, not even our reference Nexus fan.

http://www.silentpcreview.com/article695-page2.html

Permalänk
Medlem

Vet inte hur tysta Silentwing fläktarna är men kan tipsa om Yate Loon D14SH. Varvar som tusan när du vill och kan tuffa på i under 500rpm med en bra kontroller. De är riktigt tysta vid 1200rpm i mitt tycke, går inte att höra under 1000rpm. Sedan kostar de en bråkdel av SilentWings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Be Quiet!s fläktar är inte särskilt bra enligt mig. De har ett irriterande motorljud. Jag rekommenderar Scythes Slipstream 1200RPM eller Nexus Real Silent till allt, då de är en av de bästa fläktarna för låg ljudnivå.

Då måste jag ha ett måndagsex (tänkte på min sidofläkt, Scythe Slip Stream 1400rpm eller något liknande) för den låter mest av alla jag har i chassit just nu. Kan iofs bero lite på dammflitret.

Skrivet av Celcius:

Vet inte hur tysta Silentwing fläktarna är men kan tipsa om Yate Loon D14SH. Varvar som tusan när du vill och kan tuffa på i under 500rpm med en bra kontroller. De är riktigt tysta vid 1200rpm i mitt tycke, går inte att höra under 1000rpm. Sedan kostar de en bråkdel av SilentWings.

Ska se om jag kan hitta dessa. Tack för tipset!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Då måste jag ha ett måndagsex (tänkte på min sidofläkt, Scythe Slip Stream 1400rpm eller något liknande) för den låter mest av alla jag har i chassit just nu. Kan iofs bero lite på dammflitret.

Jag har för mig att jag läst att 140mm versionen inte är lika bra som den på 120mm, så det kan vara därför den du har nu är dålig. Fast kör du den på full hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag har för mig att jag läst att 140mm versionen inte är lika bra som den på 120mm, så det kan vara därför den du har nu är dålig. Fast kör du den på full hastighet?

Nej då låter den nästan lika mycket som grafikkortets fläkt på 100% Tror jag kör den och två andra på ca 50%

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Då måste jag ha ett måndagsex (tänkte på min sidofläkt, Scythe Slip Stream 1400rpm eller något liknande) för den låter mest av alla jag har i chassit just nu. Kan iofs bero lite på dammflitret.

1400rpm är mycket! (speciellt på en 140mm fläkt)
Se till att få ner den till åtminstone 1000rpm - helst lägre.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

1400rpm är mycket! (speciellt på en 140mm fläkt)
Se till att få ner den till åtminstone 1000rpm - helst lägre.

Precis som du skriver. Enligt mig så är allt över 900 rpm för högt när det gäller 120mm fläktar.
140mm har jag ingen erfarenhet av.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Tja.

Försöker få min dator att bli så tyst som möjligt på luft och tycker jag kommit en bra bit på vägen med hjälp av CPU fläkten (Thermalright Silver Arrow) och nytt nätagg (Corsair 850HX). Nu är det chassisfläktarnas tur tyckte jag och har därför slängt ihop ett förslag som jag hoppas ni kan anmärka på.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1362356/tystare-dator

Just nu kör jag de fläktar som ingår i R3 chassit samt några jag köpt till i FD Silent serien. Sidofläkten är någon Schythe Slip Stream 140mm.

Vad tycker ni?

Be Quiets fläktar suger! Blåser dåligt och låter relativt mycket! 120mm-fläktarna hade 16,5db, jämfört med till exempel dessa som går på 5db
Eftersom du har en fläktkontroller, så skulle jag dock köra på dessa

Permalänk
Medlem

Ska du ha Scythe 120mm Gentle Typhoon så ska det vara 1150rpm eller lägre, 1450rpm är inte helt ljudlösa vid 5v med fläktkontroller.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Be Quiets fläktar suger! Blåser dåligt och låter relativt mycket! 120mm-fläktarna hade 16,5db, jämfört med till exempel dessa som går på 5db
Eftersom du har en fläktkontroller, så skulle jag dock köra på dessa

Man kan aldrig lita på någon av tillverkarnas egna värden på ljudnivå och luftflöde. Det finns tusentals olika sätt att mäta på.

Scythes Gentle Typhoon är inte bra alls för låg ljudnivå då de använder kullager i motorn, det hörs tydligt under låga varvtal. Dessutom kommer 1850RPM versionen som du rekommenderar sen med en större motor en resten i serien, som låter ännu värre.

Permalänk
Medlem

Ha INTE en fläkt på sidan, den gör mest ljud av allt.

Permalänk
Medlem

Oftast är det väldigt skillnad på decibel och upplevt ljud.

Gillar själv Noctua på grund av att det ljud de ger ifrån sig har ett behagligare "buller" än andra fläktar som ex scythe (vilka är de jag bytt bort mot noctua).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Be Quiets fläktar suger! Blåser dåligt och låter relativt mycket! 120mm-fläktarna hade 16,5db, jämfört med till exempel dessa som går på 5db
Eftersom du har en fläktkontroller, så skulle jag dock köra på dessa

Kan intyga det. Jag är heller inte var nöjd med den typ 80/90mm fläkten jag provade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

1400rpm är mycket! (speciellt på en 140mm fläkt)
Se till att få ner den till åtminstone 1000rpm - helst lägre.

Skrivet av Dangerdan:

Precis som du skriver. Enligt mig så är allt över 900 rpm för högt när det gäller 120mm fläktar.
140mm har jag ingen erfarenhet av.

Om jag kör 1400 fläkten på 50% blir det väl hälften dvs 700 RPM

Skrivet av _MmattiasS_:

Be Quiets fläktar suger! Blåser dåligt och låter relativt mycket! 120mm-fläktarna hade 16,5db, jämfört med till exempel dessa som går på 5db
Eftersom du har en fläktkontroller, så skulle jag dock köra på dessa

Ah synd Men ok, då tar jag bort dem ur varukorgen och ersätter med Gentle Typhoon. Jag bortsåg från dessa tidigare då de alltid är slut överallt men nu märker jag att de faktiskt finns i lager

Skrivet av Cruentusa:

Ska du ha Scythe 120mm Gentle Typhoon så ska det vara 1150rpm eller lägre, 1450rpm är inte helt ljudlösa vid 5v med fläktkontroller.

Japp, blir dem då.

Skrivet av simme300:

Ha INTE en fläkt på sidan, den gör mest ljud av allt.

Inte? Vart skall mina grafikkort få luft ifrån då? Det är väl sidofläkten som kyler dem bäst och inte front fläktarna?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Slip Stream på 1200 med kontroller så man kan välja att få ner dem till 800rpm bör vara både billigast och bäst prestanda för chassifläkt. Jag kör två st 800rpm på max och de blåser på bra mycket bättre än Gentle Typhoon på samma rpm, samt är i princip ljudlösa på den hastigheten.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Om jag kör 1400 fläkten på 50% blir det väl hälften dvs 700 RPM

Precis. Jag ville bara nämna att om du vill ha ett tyst system så gör du helt rätt. 700 rpm borde ge dig ca 6-7 DB på dina fläktar.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Slip Stream på 1200 med kontroller så man kan välja att få ner dem till 800rpm bör vara både billigast och bäst prestanda för chassifläkt. Jag kör två st 800rpm på max och de blåser på bra mycket bättre än Gentle Typhoon på samma rpm, samt är i princip ljudlösa på den hastigheten.

Nu fick jag beslutsångest. Slip Stream eller Gentle Typhoon

Skrivet av Dangerdan:

Precis. Jag ville bara nämna att om du vill ha ett tyst system så gör du helt rätt. 700 rpm borde ge dig ca 6-7 DB på dina fläktar.

Aha då förstår jag dig Jag kanske råkade slita ut den då jag köpte ett dammfilter på Inet som var riktigt kasst och nästan stoppade luftflödet helt och hållet...får göra lite tester hemma.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Aha då förstår jag dig Jag kanske råkade slita ut den då jag köpte ett dammfilter på Inet som var riktigt kasst och nästan stoppade luftflödet helt och hållet...får göra lite tester hemma.

Ja gör det :). Tror dock att det kommer bli skitbra. Bara du alltid håller dig under 900 rpm

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inte? Vart skall mina grafikkort få luft ifrån då? Det är väl sidofläkten som kyler dem bäst och inte front fläktarna?

Ett stort hål i sidan av chassiet är rent ljudnivåmässigt en av de mest korkade designlösningar som finns.
Har man en väldigt tight SLI/CF-konfiguration kan man behöva trycka in extra luft den vägen, men i nästintill alla andra fall är det bättre att sätta igen hålet med dämpmaterial eller satsa på ett chassi utan hål.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ett stort hål i sidan av chassiet är rent ljudnivåmässigt en av de mest korkade designlösningar som finns.
Har man en väldigt tight SLI/CF-konfiguration kan man behöva trycka in extra luft den vägen, men i nästintill alla andra fall är det bättre att sätta igen hålet med dämpmaterial eller satsa på ett chassi utan hål.

Vad säger du om följande då:
Luft in - 2 x Front, 1 x Botten @ 1000rpm
Luft ut - 1 x Bak, 1 x Toppen @ 1000rpm (+ 1 till toppen?)

R3 har möjlighet att täppa igen sidofläktshålet så det är inga problem.

Jag hoppas kunna skippa CF om jag hittar ett riktigt bra pris på 7970 men kör man då ett 7970 med aftermarketcooler så kommer kortet att vispa runt all varm luft i chassit

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu fick jag beslutsångest. Slip Stream eller Gentle Typhoon

Ta bara Gentle Typhoon om det är till en tät kylfläns / radiator, inte annars. Det enda positiva med de är deras statiska tryck, vilket inte är lika viktigt som chassifläkt. Där fungerar Slip Stream som sagt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad säger du om följande då:
Luft in - 2 x Front, 1 x Botten @ 1000rpm
Luft ut - 1 x Bak, 1 x Toppen @ 1000rpm (+ 1 till toppen?)

R3 har möjlighet att täppa igen sidofläktshålet så det är inga problem.

Jag hoppas kunna skippa CF om jag hittar ett riktigt bra pris på 7970 men kör man då ett 7970 med aftermarketcooler så kommer kortet att vispa runt all varm luft i chassit

Oroa dig inte över att kortet ska vispa runt luften, byter du fläktarna till några som är högpresterande vid lågt varvtal får du tillräckligt med luftflöde. Täck för båda fläkthålen i taket, väldigt mycket ljud smiter ut därifrån. Kör du med ett 7970 kan du nog klara dig med två i fronten och en bak, det leder till att du blåser in mer luft än vad den bakre fläkten kan ta hand om och resterande luft kommer att hitta andra vägar ut. Till exempel genom pci portarna vilket kommer att få bort en del av värmen som grafikkortet genererar.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ta bara Gentle Typhoon om det är till en tät kylfläns / radiator, inte annars. Det enda positiva med de är deras statiska tryck, vilket inte är lika viktigt som chassifläkt. Där fungerar Slip Stream som sagt bättre.

Fast det statiska trycket hjälper även när man har fläktfilter framför fläkten, fast jag har inte provat slipstrean så jag kan inte riktigt säga om statiskt tryck är bättre än högre luftflöde i ett FD R3.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu fick jag beslutsångest. Slip Stream eller Gentle Typhoon

Båda är mycket bra fläktar, men du ska absolut välja Slip Stream som chassifläkt.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ta bara Gentle Typhoon om det är till en tät kylfläns / radiator, inte annars. Det enda positiva med de är deras statiska tryck, vilket inte är lika viktigt som chassifläkt. Där fungerar Slip Stream som sagt bättre.

Skrivet av Swekat:

Båda är mycket bra fläktar, men du ska absolut välja Slip Stream som chassifläkt.

Härligt, då har vi kommit någon vart Slip Stream it is!

Skrivet av Cruentusa:

Oroa dig inte över att kortet ska vispa runt luften, byter du fläktarna till några som är högpresterande vid lågt varvtal får du tillräckligt med luftflöde. Täck för båda fläkthålen i taket, väldigt mycket ljud smiter ut därifrån. Kör du med ett 7970 kan du nog klara dig med två i fronten och en bak, det leder till att du blåser in mer luft än vad den bakre fläkten kan ta hand om och resterande luft kommer att hitta andra vägar ut. Till exempel genom pci portarna vilket kommer att få bort en del av värmen som grafikkortet genererar.

Det var egentligen så jag hade det från början, två in och en ut. Har faktiskt inget emot att täcka för takfläktplatserna för som du säger smiter en del ljud ut där, dock funderar jag på att köra vidare på fläkten i botten då den ändå tar kall luft direkt från golvet. Med fläktkontrollerns hjälp kan jag iallafall justera så att den bakre kanske går snabbast, de främre lite långsammare och den i botten långsammast av dem alla.

Tack för hjälpen alla

Ps. Klart att 1200rpm:en var slut hos Inet Får leta någon annanstans.
Edit - Slut i hela Sverige 1600 varvaren finns dock men frågan är om en fläktkontroller räcker för att tämja denna best gällande ljudnivå.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hänger det inte med en fläktkontroller till R3?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hänger det inte med en fläktkontroller till R3?

Jo men den stödjer bara 3 fläktar (3-pin) och kan bara monteras på baksidan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Oftast är det väldigt skillnad på decibel och upplevt ljud.

Hur tänkte du här egentligen? Decibel är ju ett mått på ljudnivå.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8